افتتاح آزمایشگاه تست آلایندگی خودروها در البرز

 ایران صاحب زیرساخت استاندارد یورو ۶ شد

...

آزمایشگاه تست آلایندگی خودروهای سواری و دو محور کشور روز یکشنبه در استان البرز افتتاح شد. با بهره‌برداری از این مرکز، ایران برای نخستین بار به زیرساختی دست یافت که امکان انجام آزمایش‌های آلایندگی مطابق با استاندارد یورو ۶ را فراهم می‌کند؛ این مجموعه علاوه بر سنجش ذرات معلق، قابلیت ارزیابی انرژی و ظرفیت تست خودروهای برقی را نیز دارد و بخش عمده‌ای از ظرفیت آن به پژوهش و توسعه اختصاص یافته است.

آیین راه‌اندازی آزمایشگاه تست آلایندگی خودروهای سواری و ۲ محور کشور روز یکشنبه در استان البرز با حضور معاونان رییس‌جمهور در حوزه حفاظت محیط زیست و استاندارد ملی ایران و سخنگوی دولت برگزار شد. با افتتاح این مرکز، ایران برای نخستین بار به زیرساختی مجهز شد که امکان انجام آزمایش‌های آلایندگی طبق استاندارد یورو ۶ را فراهم می‌آورد.

در این مراسم، سعید تاجیک، مدیر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، با تأکید بر نقش منابع متحرک در آلودگی هوای کلانشهرها گفت: منابع متحرک از اصلی‌ترین عوامل آلودگی هوای کلانشهرها هستند و ذرات معلق ۲.۵ و ۱۰ میکرون مهم‌ترین شاخص‌های آلاینده به شمار می‌روند. وی افزود: این آزمایشگاه امکان اندازه‌گیری دقیق این ذرات را برای خودروهای سواری و ۲ محور فراهم کرده است.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران، همچنین به قابلیت‌های ویژه این زیرساخت اشاره کرد و توضیح داد که آزمایشگاه قابلیت ارزیابی انرژی خودروهای برقی را نیز دارد، زیرا تست این خودروها نیازمند ظرفیت شاسی ۲ محور است. وی یادآور شد که نتایج آزمایش‌ها تحت نظارت سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست به این نهادها ارسال می‌شود تا تصمیم‌گیری‌های لازم برای شماره‌گذاری خودروها انجام گیرد.

مدیر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در ادامه درباره کاربردهای دیگر این مرکز افزود: بخش قابل توجهی از ظرفیت مجموعه — حدود ۷۰ درصد — به تحقیقات و توسعه اختصاص یافته و شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی می‌توانند پژوهش‌های خود در زمینه ارتقای عملکرد سوخت، کاهش آلاینده‌ها و انطباق با استانداردهای آینده را در این مرکز انجام دهند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، با اشاره به این که حدود سه میلیون دلار در این طرح سرمایه‌گذاری شده و این طرح با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرا شده است، افزود: پیش از راه‌اندازی این مرکز برای انجام آزمایش‌ها در خارج از کشور سالانه نزدیک به ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شد که با ایجاد این زیرساخت، هزینه‌ها در داخل کشور انجام خواهد شد.

وی همچنین به الزامات قانونی اشاره کرد و تشریح نمود که بر اساس مصوبات سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست، تمام خودروهایی که در ایران شماره‌گذاری می‌شوند باید آزمون‌های آلایندگی را با موفقیت طی کنند و قطعات کلیدی مانند کاتالیست‌ها استاندارد شوند. پس از تأیید نتایج تست‌ها توسط نهادهای ذی‌ربط، این نتایج برای صدور مجوز شماره‌گذاری به پلیس ارسال می‌شود.

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?79890

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام

مطالب مرتبط