در بیستوهفتمین جلسه کمیسیون حملونقل اتاق بازرگانی تهران بررسی شد
افزایش صادرات بدون توسعه حملونقل امکانپذیر نیست
1404/03/20
79
این مطلب را به اشتراک بگذارید
اعضای کمیسیون حملونقل اتاق تهران در بیستوهفتمین نشست این کمیسیون، به مسائل مختلفی چون حادثه ناگوار بندر شهید رجایی و چالشهای لجستیکی تجارت خارجی پرداخته و همچنین خبر عبور اولین قطار چین به اروپا از کریدور شرق به غرب را اعلام کرده و گفتند که متاسفانه ایران هنوز زیرساختهای لازم برای عبور این قطار را با وجود مزایای بسیار آن، ندارد.
بیستوهفتمین نشست کمیسیون حملونقل اتاق بازرگانی تهران با دستورکار بررسی نتایج و دستاوردهای اکسپو و تدوین استراتژی ای کمیسیون برای سال ١۴۰۴ برگزار شد. در این نشست علاوه بر اعلام و بررسی اخبار حوزه لجستیک، به مساله عبور اولین قطار چین به اروپا از کریدور شرق به غرب پرداخته و اعلام شد که ایران هنوز زیرساختهای لازم را برای عبور این قطار ندارد.
نمایندگان بخش خصوصی در حوزه حملونقل و لجستیک با تاکید بر اینکه عبور این قطار ظرفیتهای ترانزیتی کشور را افزایش میدهد، عنوان کردند که این مساله راه را برای توسعه و ارتباط با سایر ملل باز میکند و لازم است اقداماتی برای ارتقای زیرساختها در این زمینه انجام شود.
اکسپو؛ فرصت ارتباطسازی و توسعه زیرساختها
مرور برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو و دستاوردهای آن از دیگر موضوعات مورد بررسی در بیستوهفتمین کمیسیون حملونقل اتاق بازرگانی تهران بود. ابتدا رئیس این کمیسیون با ارائه آماری از برگزاری اکسپو در کشورهای مختلف گفت: اکسپوی چین در سال ۲۰۱۱ با شعار «شهر و زندگی بهتر» با هدف تبدیل شانگهای بهعنوان یکی از بهترین شهرهای جهان، کار خود را آغاز کرد. این اکسپو ۷۰ میلیون بازدیدکننده داشت. اکسپو میلان در سال ۲۰۱۵ با شعار «تغذیه زمین، انرژی برای زندگی و کشاورزی پایدار» سعی کرد شرکتهای حوزه کشاورزی را جذب کند و به بازآفرینی فضاهای شهری میلان پرداخت.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، پیمان سنندجی گفت: هر نمایشگاهی که به اکسپو معروف است، با یک موضوع مشخص کار خود را آغاز میکند. این نمایشگاهها با هدف بهبود زیرساختها و ایجاد ارتباطات قویتر با بازرگانان خارجی برگزار میشوند. برای مثال اکسپوی دبی 2020 با شعار «پیوند ذهنها، خلق آینده» توانست ۲۴ میلیون بازدیدکننده در دوران پساکرونا داشته باشد. این نمایشگاه، دبی را به قطب نوآوری و فناوری تبدیل کرد و با برندسازی ملی برای امارات، دیپلماسی این کشور را ارتقا داد. اما نمایشگاه دستاوردهای صادراتی ایران که به ایران اکسپو معروف است و هر ساله برگزار میشود، نتوانسته ارتباطات تجاری هدفمندی را برای ایران به همراه داشته باشد.
رئیس کمیسیون حملونقل اتاق تهران، تاکید کرد برای آنکه بازرگانان ایرانی بتوانند از فرصتهای موجود در نمایشگاههایی مثل ایران اکسپو استفاده کنند، باید برنامهریزیهای میانمدت انجام شود و بدون هدفگذاری دقیق نمیتوان انتظار توسعه اقتصادی در این زمینه را داشت.
اباذر براری، عضو انجمن بهینهسازی مصرف انرژی ایران، نیز با اشاره به عدم برنامهریزی مناسب برای مهمانان خارجی در نمایشگاه فرصتهای صادراتی ایران، عنوان کرد که این نمایشگاه دستاوردی قابل ملاحظهای در زمینه ارتباطات تجاری با سایر کشورها نداشته است و صرفاً به دورهمی شرکتهای ایرانی تبدیل شده است.
بهمن عشقی، مشاور عالی رئیس اتاق تهران، نیز به اهمیت معرفی کشور و دستاوردهای آن در نمایشگاههای داخلی و خارجی اشاره و عنوان کرد که با برنامهریزی مناسب، مطالبهگری و بهبود فرایندهای لجستیکی، میتوان سهم صادرات ایران را افزایش داد. او معتقد است نبود مستندات، روایتگری و مطالعات منسجم، عامل جاماندن ایران از بازارهای جهانی است.
تلاش اتاق تهران برای رفع چالشهای حملونقل به پاکستان
بهنام براهویی، کارشناس معاونت بینالملل اتاق تهران، در بیستوهفتمین جلسه کمیسیون حملونقل به ناهماهنگیهای موجود در حوزه تجارت بینالملل اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه اطلاعات زیادی از حضور تجار خارجی در رویداد ایران اکسپو وجود نداشت، اما اتاق تهران تلاش زیادی کرد و توانست جلساتی را با برخی از بازرگانان خارجی برگزار کند. از جمله اینکه در حاشیه اکسپو امسال، مهمانانی از پاکستان حضور داشتند و ما در معاونت بینالملل توانستیم گفتوگوهایی را با این افراد برای بررسی و ارزیابی مشکلات حملونقل بین دو کشور داشته باشیم.
فهیمه دامرودی، دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و پاکستان، نیز توضیح داد که مشکلاتی مانند نبود کانال بازرگانی، زمان بالای ترخیص کالا و بهروز نبودن بنادر دو کشور، ارتباطات تجاری با پاکستان را با چالشهایی مواجه کرده است. به گفته دامرودی، تجار پاکستانی بیش از هر موضوعی خواستار تسهیل صدور LC و تسهیل مجوز فعالیت شرکتها هستند. دبیرکل اتاق مشترک ایران و پاکستان افزود: با همکاری اتاق مشترک با کویته، صدور LC تا حدودی تسهیل شده اما همچنان موانع مالی و بانکی در تجارت با پاکستان وجود دارد. اتاق بازرگانی گوادر، گواهی مبدا را بهعنوان یک ضمانتنامه بانکی قبول ندارد.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، فهیمه دامرودی گفت: کالاهایی مانند کاشی، سرامیک و محصولات پتروشیمی بهدلیل نبود زیرساختهای مناسب در گذرگاه مرزی ریمدان معطل میشوند. همچنین دریافت ویزای تجاری برای بازرگانان ایرانی مشکلاتی را ایجاد کرده است زیرا بدون دعوتنامه از سوی طرف پاکستانی، بازرگانان ایرانی نمیتوانند ویزای تجاری بگیرند و به پاکستان بروند.
او در پایان توضیح داد که با توسعه مناطق ویژه اقتصادی و مکاتباتی که گمرک پاکستان انجامشده، امیدوار است تا چالشهای تجارت با پاکستان برطرف شود. بهنام براهویی، نیز در این خصوص خاطرنشان کرد که معاونت بینالملل اتاق تهران در تلاش است تا تجارت با پاکستان تسهیل شود.
ضرورت عضویت در سازمانهای بینالمللی حملونقل
پیمان سنندجی، رئیس کمیسیون حملونقل اتاق تهران، نیز در ادامه این نشست با تاکید بر اهمیت عضویت در سازمانهای جهانی، گفت: اتاق بازرگانی تهران به دنبال پیوستن به اتحادیه بینالمللی حملونقل جادهای (IRU) است.
در بخش پایانی این جلسه، دبیر انجمن حملونقل بینالمللی ایران به معرفی IRU و ضرورت عضویت در آن پرداخت و توضیح داد که اتحادیه بینالمللی حملونقل جادهای در زمینه هوشمندسازی و لجستیک سبز فعالیت میکند و با بسیاری از سازمانهای بینالمللی همکاری دارد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، بهنام فرامرزیان افزود: بنگاههای اقتصادی بسیاری عضو اتحادیه بینالمللی حملونقل جادهای هستند و این سازمان، نقشی جدی در سازمانهای تجارت و گمرک جهانی دارد. عضویت در ایرو، نیازمند اهداف مشخصی است و فرصت خوبی برای اتاق تهران یا هر نهادی است که بخواهد اقداماتی جدی در حوزه حملونقل انجام دهد.
نظر خود را بنویسید