نامهنگاری رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی به رئیس مجلس
رویکرد برخی نمایندگان مجلس منجر به دلسردی فعالان صنعت دارو شده است
1404/03/03
321
این مطلب را به اشتراک بگذارید
محمد عبده زاده، رییس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی و رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، در واکنش به موضعگیری برخی نمایندگان مجلس علیه صنعت دارو طی مکاتبهای با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، ضمن تبیین جایگاه صنعت دارویی کشور و توانمندیها و خدمات فعالان این صنعت به مردم، خواستار بازنگری در رویکردها به این حوزه شده است.
رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران که ریاست سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی را نیز برعهده دارد، در نامهای به رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که رویکرد متضاد برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی همزمان با افتتاح دستاوردهای عظیم داروسازی کشور که داشتن هر بخش کوچکی از آن آرزوی هر کشوری است به جای تشویق و حمایت، باعث تعجب، تاسف و دلسردی فعالان صنعت داروسازی کشور شده است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، محمد عبدهزاده در این نامه با اشاره به دستاوردهای صنعت داروی کشور به این نکته اشاره کرده است که «بیش از 98 درصد نیاز دارویی کشور با کمتر از یک میلیارد دلار تامین میشود و برای واردات کمتر از 2 درصد نیاز دارویی کشور 1.2 میلیارد دلار پرداخت میشود. داروی تولید شده در ایران با همه مشکلات اقتصادی که وجود دارد، مانند تورم کمرشکن، نظام دولتی دیوانسالار، سیاستهای مشوق واردات، شعار تولید در عین وارداتگرایی و... از 2 تا 10 برابر ارزانتر به دست مصرفکننده میرسد.
او همچنین در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر ورود دستگاههای نظارتی و امنیتی به حوزه دارو این پرسش را مطرح کرده است که دولت و مجلس محترم که تصویب و ابلاغ بودجه، تنظیم نرخ ارز و تورم کشور را در اختیار دارند آیا بهتر نیست به جای اتهام به صنعت دارو برای کتمان و توجیه ناترازیهای متعدد ارزی، بودجهای، بیمهای و تورمی، با افزایش بودجه وزارت بهداشت و تقویت سازمانهای بیمهگر سهم پرداخت از جیب مردم را کاهش داده و به حداقل برسانند؟
نامه رئیس هیات مدیره هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی به شرح زیر است:
جناب آقای دکتر قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
اظهارنظر جنابعالی در چند روز گذشته که همواره شخصیتی اجرایی و دلسوز و پشتیبان صنعت کشور بودهاید در خصوص تولید 90 درصد داروی مورد نیاز کشور که 90 درصد آن واردات است و در داخل صرفاً بستهبندی میشود، در کنار اظهارنظر آقای خضریان خطاب به ریاست محترم کمیسیون اصل نود درباره قیمت دارو که باعث تهدید امنیت ملی شده است، به علاوه موضعگیری چند هفته قبل جناب آقای اسحاقی، سخنگوی محترم کمیسیون بهداشت مجلس، جهت درخواست از سیستمهای نظارتی و امنیتی کشور برای ورود به حوزه دارو، انعکاس وسیعی در رسانههای داخل و خارج کشور به دنبال داشته است، تا جایی که همزمان در یک روز اخبار تولید تخصصیترین داروها و دستاوردهای ملی کشور در کنار اظهارنظر و برداشتهای کاملاً متفاوت و متضاد نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی باعث تعجب همه صاحبنظران این حوزه شد.
در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری «سرمایهگذاری در تولید» نامگذاری شده و با راهاندازی تخصصیترین پروژههای تولید دارویی کشور در حوزه پلاسما، واکسن و توسعه تولید مواد اولیه دارویی از ابتدای زنجیره پتروشیمی توسط بخش خصوصی و با تلاش و پشتکار دانشمندان ایرانی و با پشتیبانی و حمایت کامل مسئولین محترم وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای اولین بار در کشور به سرانجام رسیده است، رویکرد متضاد برخی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی همزمان با افتتاح دستاوردهای عظیم داروسازی کشور که داشتن بخش کوچکی از آن آرزوی هر کشوری است به جای تشویق و حمایت، باعث تعجب، تاسف و دلسردی فعالین صنعت داروسازی کشور شده است.
بدون شک افرادی با دادن اطلاعات نادرست به مسئولین رده اول و نمایندگان محترم مجلس با القا نتیجهگیری غلط و تحلیل اشتباه از توانمندی صنعت و نخبگان کشور، هدفی جز تعطیلی صنایع داروسازی، توسعهواردات، فراری دادن نخبگان و دلسرد کردن مردم ندارند.
بر خود لازم میدانیم موارد ذیل را جهت استحضار حضرتعالی و نمایندگان محترم مجلس و روسای کمیسیونهای مربوطه به اطلاع برسانیم و از جنابعالی درخواست مینماییم دستور فرمایید، جهت اشراف کامل نمایندگان خانه ملت جلسهای تخصصی با حضور جنابعالی و روسای محترم کمیسیونهای تخصصی مجلس شورای اسلامی جهت بررسی دستاوردهای صنایع تولید داروی کشور تشکیل گردد .
-1 توجه داشته باشید وقتی در مورد دارو صحبت میفرمایید در مورد بیش از 10 هزار محصول تولیدی یا وارداتی صحبت میشود که بیش از 98 درصد آن تولید در داخل و کمتر از دو درصد آن وارداتی است.
-2 آمار گویای همه چیز است «بیش از 98 درصد نیاز دارویی کشور با کمتر از یک میلیارد دلار تامین میشود و برای واردات کمتر از 2 درصد نیاز دارویی کشور 1.2 میلیارد دلار پرداخت میشود» داروی تولید شده در ایران با همه مشکلاتی که دارد (تورم کمرشکن، نظام دولتی دیوانسالار، سیاستهای مشوق واردات، شعارهای تولید اما نتیجه وارداتگرایی و...) از 2 تا 10 برابر ارزانتر به دست مصرفکننده میرسد.
-3تولید مواد اولیه در کشور نیز بیشتر متمرکز بر تولید مواد اولیه مورد نیاز داروهای تخصصی به علاوه مواد اولیه پرمصرف مورد نیاز صنایع دارویی کشور است که علاوه بر صرفهجویی ارزی باعث تامین پایدار داروی کشور شده است.
-4بخش تولید داروی کشور با افتخار توانسته در حوزه کیفیت و تامین پایدار دارو ضمن کسب اعتماد مردم و جامعه پزشکی تا 20 برابر میزان واردات برای کشور صرفهجویی ارزی ایجاد نماید و با قیمتهایی منطقی و چندین برابر ارزانتر از مشابه وارداتی، باعث دسترسی مناسب مردم به دارو، کمک به جبران کسری بودجه دولت و سازمانهای بیمهگر شده است. اگر تامین 98-99 درصدی دارو در کشور با ارزبری کمتر یک میلیارد دلار را با واردات 1-2 درصدی دارو با رقمی حدود 1.2 میلیارد دلار واردات مقایسه شود آنوقت ارزشآفرینی بخش تولید کشور بیشتر مشخص میگردد .
-5 صنعت داروی کشور چه کاری برای استقلال و اطمینان حوزه دارو و درمان کشور در شدیدترین شرایط تحریمی باید انجام میداده که انجام نداده است. تولید تخصصی داروهای بیولوژیک/ واکسن/ داروی بیماران خاص و مواد اولیه داروهای تخصصی، جذب نخبگان و تحصیلکردگان حوزههای مختلف داروسازی، شیمی، فنی و مهندسی و سایر رشتهها در سالهایی که شاهد خروج سیل عظیم نخبگان کشور هستیم فاقد ارزش است؟
سوال اینجاست آیا اگر این صنعت وجود نداشت کل درآمد ارزی کشور کفاف تامین داروی بیماران را میداد؟
آیا کشور توان تامین ارزی و ریالی و پوشش بیمه ای داروهای وارداتی را داشت؟
آیا ارتقای سطح سلامت و دسترسی بیماران به جدیدترین داروهای تخصصی در این سطح بود؟
آیا در شدیدترین شرایط تحریمی، کمبود ارز، سرمایه در گردش مختل شده، نظام بانکی ناهمراه با صنعت، مشکلات بودجهای، ناکارآمدی نظام بیمه و... که باعث همه آنها نه صنعت و نه وزارت بهداشت است کمبود چندین قلم دارو (هر چند که آنهم نباید اتفاق بیفتد) دور از انتظار است؟
-6 نماینده محترمی که از تریبون مقدس مجلس شورای اسلامی داروی کشور را مافیا میخواند و درخواست ورود سیستمهای امنیتی به حوزه دارو را مینماید، بهتر نبود قبل از قضاوت و اتهام در فضای رسانهای یکبار با تولیدکنندگان دارو، مواد اولیه و تجهیزات پزشکی کشور نشست تخصصی بررسی مشکلات و عملکرد بخش تولید برگزار میکردند.
اتهامزنی، تخریب و امنیتیسازی فضای دارو که در سنوات گذشته شاهد آن بودیم و اکنون نیز ادامه دارد، به جز ایجاد التهاب، دلسردی و نامیدی مدیران و پرسنل خدوم صنعت، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و سلب اعتماد عمومی چه دستاورد دیگری برای کشور داشته است ؟
آیا ایجاد اینهمه فضای تخریب و تهمت باعث سرمایهگذاری در تولید میشود یا فرار سرمایه؟ هر چند که به اعتقاد ما سرمایه اصلی جوانان و نخبگان عاشق میهن هستند که به دلیل تکرار چنین رفتارهایی با خون دل از کشور قطع امید میکنند، آیا سیاستهای ضد سرمایهگذاری مشوقی برای ترغیب مهاجرت و فرار سرمایه مادی و معنوی نخواهد بود؟
-7جهت استحضار نماینده محترمی که بهحق نگران بیماران و قیمت دارو است عرض مینماییم، داروسازی ابتدا یک صنعت است و متاثر از نرخ تورم کشور، نه باعث آن و باید اقتصادی اداره شود. بهای تمام شده دارو متاثر از نرخ تورم کشور، افزایش هزینههای مواد اولیه، بستهبندی، حقوق و دستمزد، بیمه، مالیات، آب، برق و سایر هزینههای غیرمستقیم است که افزایش قیمت همه این موارد از مصوبات و سیاستهای مجلس و دولت محترم منشا میگیرد نه از طرف صنعت دارو و تنها یک جز از مواد اولیه که حدود 30 درصد از بهای تمام شده را تشکیل میدهد مشمول دریافت ارز تالار اول بوده و 70 درصد بقیه متاثر از ارز آزاد و نرخ تورم کشور است.
-8 تولید، توزیع، عرضه و قیمتگذاری دارو بهطور سختگیرانه و حتی غیرمنطقی و فراقانونی تحت کنترل دولت است، الحمدلله در یکسال گذشته نیز علاوه بر کمیسیون قانونی ماده بیست وزارت بهداشت، ستاد تنظیم بازار و نهادهای نظارتی و امنیتی نیز برای قیمت دارو تصمیم میگیرند. در شرایط کنونی از یک سو شاهد افزایش روزانه هزینهها و تورم بخش تولید کشور هستیم از یک طرف مقاومت و سختگیریهای افراطی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو که داد صنعت را در آورده است و در کمال تعجب اظهارنظر کاملا متضاد نمایندگان خانه ملت بر این خون دل خوردن میافزاید .
سوال اینجاست: آیا سیاستها و تصمیمات نادرست قبلی در حوزه انرژی برای کشور کافی نیست که همین سیاستها با همان سبک و سیاق مشابه مجددا در حوزه دارو پیگیری و اجرا میشود. صنعت انرژی که میتوانست با سیاستگذاری اصولی، قیمتگذاری و سرمایهگذاری صحیح پیشران توسعه صنعتی کشور باشد و با صادرات انرژی منابع ارزی بهینه ایجاد کند، به وضعیتی گرفتار شده که برای پوشش تامین انرژی بخش خانگی باید برق صنایع تولیدی قطع شود .
اگر این وضعیت ایدهآل و زیبنده کشور است همین استراتژی و رویکرد را ادامه دهید، نتیجه آن خواهد شد که صنعت دارو نیز در آینده بسیار نزدیک به کاروان برق و گاز کشور ملحق شود.
-9 نگرانی و اقدام عملی و منطقی در خصوص بهبود وضعیت معشیتی مردم بسیار پسندیده و تکلیف دولت، مجلس و همه ماست. تولیدکننده دارو، با تامین پایدار و تولید دارو با مناسبترین کیفیت و با قیمتی که تاکنون معادل یکدهم مشابه خارجی بوده است در کنار اشتغالآفرینی، جذب نخبگان، پرداخت به موقع بیمه، مالیات، ارزش افزوده، اختلاف نرخ ارز و پذیرش هزینههای سنگین مالی ناشی از کسری بودجه دولت و ... تکلیف خود را انجام داده است و بیشتر از این نیز از توان صنعت دارو خارج است، ایجاد فشار بیشتر نتیجهای جز نابودی و ورشکستگی صنعت دارو و آسیب جدی به بخش سلامت و بهداشت و درمان کشور در پی نخواهد داشت .
دولت و مجلس محترم که تصویب و ابلاغ بودجه، تنظیم نرخ ارز و تورم کشور را در اختیار دارند آیا بهتر نیست به جای اتهام به صنعت دارو برای کتمان و توجیه ناترازیهای متعدد ارزی، بودجهای، بیمهای و تورمی، با افزایش بودجه وزارت بهداشت و تقویت سازمانهای بیمهگر سهم پرداخت از جیب مردم را کاهش و به حداقل برسانند؟
-10 در خاتمه صاحبان صنایع داروسازی کشور، دانشمندان و نخبگان حوزه دارو از همه تخصصهای مختلف ریشه در خاک پرگهر این مرز و بوم دارند و از نمایندگان خانه ملت که نمایندگان ما هم هستند حداقل انتظار این است که قبل از اظهارنظر و قضاوت در حوزههای تخصصی نظر فعالین صنعت دارو را نیز اخذ نمایند، هر چند که صحبتهای اخیر بعضی از نمایندگان محترم همه ما را آزرده خاطر نمود، ولی در مسیری که در پیش داریم، در تعهد حرفهای خود و در سوگندنامه و عهدی که زمان فارغالتحصیلی با مردم و بیماران بستهایم، در توسعه زیر ساختهای کشور، افتخارآفرینی، احیای غرور ملی و در کاهش آلام بیماران، ذرهای دریغ نخواهیم کرد.
دکتر محمد عبدهزاده
رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی
نظر خود را بنویسید