رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهرهوری اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد
متولی هوش مصنوعی در کشور کدام نهاد است؟
1404/02/27
251
این مطلب را به اشتراک بگذارید
مازیار نوربخش، رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهرهوری اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از وضعیت فعلی مدیریت حوزه هوش مصنوعی در کشور عنوان کرد که در حال حاضر نوعی سردرگمی در ساختار حکمرانی این حوزه وجود دارد و سازمان ملی هوش مصنوعی، وزارت ارتباطات، معاونت علمی ریاستجمهوری و چند نهاد دیگر بهصورت موازی در این زمینه فعالیت میکنند که موجب ایجاد و ابهام و سردرگمی برای فعالان این حوزه شده است.
رئیس کمیسیون تحول، نوآوری وبهرهوری اتاق تهران از ضرورت تعیین متولی توسعه زیرساختهای هوش مصنوعی در کشور سخن گفت.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، مازیار نوربخش در سخنانی با اشاره به نقش و جایگاه هوش مصنوعی در برنامههای سال جاری این کمیسیون، با تأکید بر ضرورت ورود جدی به این حوزه اظهار داشت: یکی از محورهای مهمی که در کمیسیون تحول، نوآوری و بهرهوری اتاق بازرگانی برای سال ۱۴۰۴در نظر گرفتهایم، توسعه و بهکارگیری هوش مصنوعی در حوزههای اصلی فعالیت اتاق شامل صنعت، معدن، کشاورزی و بازرگانی است.
نوربخش با اشاره به تحولات جهانی و فرصتهای هوش مصنوعی افزود:این فناوری، تحولآفرین و به شدت تأثیرگذار است؛ ما موظفیم علاوه بر فرهنگسازی، آموزش و ظرفیتسازی، نیاز صنایع مختلف را شناسایی کرده و پلی میان آنها و فعالان و شرکتهای متخصص در حوزه هوش مصنوعی ایجاد کنیم.
او با اشاره به اقدامات کمیسیون تحول اتاق تهران گفت: برنامههایی در حوزه آموزش و پروژههای اتصال صنایع به شرکتهای فعال در زمینه هوش مصنوعی در دستور کار قرار دارد. هدف ما این است که بهرهوری در صنایع کشور از مسیر فناوری افزایش یابد.
نوربخش در ادامه با انتقاد از وضعیت فعلی مدیریت حوزه هوش مصنوعی در کشور بیان کرد: در حال حاضر نوعی سردرگمی در ساختار حکمرانی این حوزه وجود دارد؛ از یک سو سازمان ملی هوش مصنوعی فعال است، از سوی دیگر وزارت ارتباطات، معاونت علمی ریاستجمهوری و سایر نهادها بهصورت موازی در این زمینه فعالیت میکنند که باعث ابهام برای فعالان این حوزه شده است.
او همچنین در خصوص تدوین قانون برای این فناوری نوپا هشدار داد و گفت: هرچند شاهد تلاشهایی برای قانونگذاری هستیم، اما بهنظر میرسد تدوین قانون جامع برای هوش مصنوعی هنوز زود است و باید ابتدا این حوزه به بلوغ برسد. در حال حاضر، مقرراتگذاری حداقلی برای کنترلهای خاص میتواند مفید باشد، اما قانونگذاری کلی و زودهنگام ممکن است مانع توسعه شود.
نوربخش با طرح مطالبهای روشن از دولت گفت: درخواست ما از دولت این است که هر چه سریعتر تکلیف این مساله را مشخص کند که چه نهادی متولی توسعه زیرساختهای هوش مصنوعی خواهد بود؟ آیا دولت خود سرمایهگذاری خواهد کرد یا این امر را به بخش خصوصی خواهد سپرد؟ این شفافسازی برای برنامهریزی آینده فعالان اقتصادی و فناوری کشور ضروری است.
نظر خود را بنویسید