از هفتمین دوره نمایشگاه توانمندیهای صادراتی کشور چه بر جا ماند؟
پایان ایراناکسپوی هفتم
1404/02/15
91
این مطلب را به اشتراک بگذارید
نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران با عنوان «ایران اکسپو 1404» پس از پنج روز برگزاری به پایان رسید. اتاق بازرگانی تهران در طول برگزاری این رویداد، در دو غرفه در سالنهای 44 و 18 نمایشگاه بینالمللی تهران، میزبان اعضای خود، فعالان اقتصادی و همچنین هیاتهای تجاری خارجی بود.
پس از پنج روز میزبانی اتاق تهران از فعالان اقتصادی، هیاتهای تجاری خارجی، اساتید دانشگاه و مقامات مسئول دولتی و نهادهای حاکمیتی، رویداد ایران اکسپوی 1404 به پایان رسید.
دو غرفه اتاق تهران در دو روز پایانی نمایشگاه ایران اکسپو نیز به فعالیت پویای خود ادامه دادند؛ از جمله اینکه غرفه اتاق تهران در روز جمعه، میزبان جمعی از دانشجویان دانشگاه آزاد تهران شمال به همراه استاتید آنها بود. در این بازدید، مسئولان حاضر در غرفه اتاق تهران به پرسشهای دانشجویان درباره نحوه تعامل دانشگاه با اتاق پاسخ دادند.
موفقترین پروژه دولت و بخش خصوصی
در آیین اختتامیه اکسپو، مجید تکبیری، رئیس ستاد برگزاری هفتمین نمایشگاه ایران اکسپو، گفتههای خود را با اشاره به حضور گسترده بازدیدکنندگان آغاز کرد و گفت: ایران اکسپو، یک بار دیگر نشان داد که کشورمان، با پتانسیلهای فراوان، قابلیت جذب تجار و سرمایهگذاران خارجی را دارد. در این دوره از نمایشگاه، شاهد حضور گستردهای از نمایندگان شرکتهای بینالمللی بودیم و همین امر، نشاندهنده اعتماد و علاقمندی طرفین خارجی به ارتباط با بازار ایران است. اکسپو به ما این امکان را داد که با تجار و سرمایهگذاران خارجی ارتباط برقرار کنیم و همچنین فرصتی طلایی برای تبادل تجربیات، فناوریها و ایدهها فراهم کرد. این تعاملات به ما کمک کرد تا بهطور مؤثری بازارهای جدید را شناسایی و فرصتهای همکاری را مورد بررسی قرار دهیم.
تکبیری که معتقد بود استقبال مردم از نمایشگاه نشان از علاقه و اشتیاق آنان به محصولات و خدمات داخلی است، ادامه داد: حضور پرشور مردم در اکسپو، نشاندهنده اعتماد مردم به تولیدات داخلی و همچنین تمایل آنان به استفاده از فناوریها و محصولات نوین بینالمللی است. ما بهعنوان برگزارکنندگان این نمایشگاه، وظیفه خود میدانیم که این اشتیاق و اعتماد را بهخوبی درک کرده و در راستای تقویت همکاریها و ارتباطات مؤثر قدم برداریم.
او همچنین به اهمیت این نمایشگاه برای دولت اشاره کرد و گفت: رئیس شورای سیاستگذاری این نمایشگاه، محمدرضا عارف، معاون اول رئیسجمهور، همواره بر این تاکید داشتند که دو هفته بعد از نمایشگاه، گزارش کار آن و همچنین برنامه سال بعد نمایشگاه ارائه شود.
تکبیری که ایران اکسپو را موفقترین پروژه همکاریهای دولت با بخش خصوصی میدانست، اعلام کرد هدف اصلی این رویداد، نشان دادن ایران امن و زیبا به تجار، بازرگانان و وزرای خارجی است.
رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو در ادامه به حسن همکاری مسئولان و دستاندرکاران نمایشگاه پرداخت و همیاری و همافزایی وزارتخانهها، سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی را یکی از عوامل موفقیت اکسپو دانست. او با ذکر این نکته افزود: از همه افرادی که در این مسیر با ما همکاری کردند، صمیمانه سپاسگزاری میکنم. این همکاریها نشاندهنده عزم جمعی در ارتقای جایگاه ایران در عرصه بینالمللی است و ما امیدواریم که این روحیه همکاری ادامه یابد.
تکبیری دستاوردهای نمایشگاه را چنین برشمرد: این نمایشگاه بهعنوان پلی برای ایجاد ارتباطات پایدار بین شرکتهای داخلی و خارجی عمل کرد. ما شاهد امضای چندین توافقنامه همکاری و سرمایهگذاری بودیم که نویدبخش توسعه و گسترش فعالیتهای اقتصادی در آینده نزدیک است. حمایت دولت از برگزاری این نمایشگاه نیز نشاندهنده عزم جدی مسئولان در راستای توسعه اقتصاد کشور و جذب سرمایهگذاری خارجی است. دولت با فراهم کردن زیرساختهای لازم و تسهیل شرایط برای برگزاری این رویداد، به ما انگیزه بیشتری داد. این نمایشگاه به فعالان اقتصادی کشور امکان داد که بهطور مستقیم با تجار و سرمایهگذاران خارجی در ارتباط باشند.
او در پایان اعلام کرد که در بعد بینالمللی، سال گذشته از 94 کشور دنیا، بیش از دو هزار و 400 بازرگان در نمایشگاه حضور داشتند اما امسال با توجه به ارزیابیهای کمیته بینالملل، از میان 12 کشور منتخب، حدود سه هزار تا سه هزار و 900 بازرگان به اکسپو دعوت شدند. همچنین، یکی از تفاوتهای محسوس این دوره، نظم مثالزدنی در برگزاری جلسات B2B و G2Gبود. در دورههای پیشین بیشتر جلسات در قالب ارتباط مستقیم بازرگانان با یکدیگر برگزار میشد، اما این دوره برای نخستینبار جلسات سازمانیافتهای میان مقامات اقتصادی داخلی و خارجی و همچنین میان تجار و مسئولان برگزار شد.
اتاق بازرگانی نماینده بخش خصوصی است
علی چاغروند، رئیس ستاد ایران اکسپو در اتاق بازرگانی، دومین سخنران اختتامیه، بعد از توضیح برنامهها، اهداف و دستاوردهای نمایشگاه گفت: ایران اکسپو نمایشگاهی است که هر ساله از در محل نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران برگزار میشود و اتاق ایران برای دومین سال متوالی بهصورت یکپارچه و منسجم در آن حضور دارد. اتاقها نقش فعالی در پذیرش و دعوت از مهمانان خارجی داشتند و فهرست مهمانان از سوی معاونت بینالملل اتاق ایران تهیه و پس از راستیآزمایی از سوی وزارت امور خارجه نهایی شد.
چاغروند، از تشکیل ستاد اجرایی در اتاق بازرگانی برای دومین سال متوالی خبر داد و گفت: هدف ما این است که نقش اتاق بازرگانی را به عنوان نماینده اقتصاد خصوصی به درستی در ارائه توانمندیهای صادراتی ایفا کنیم. امسال، تمام فدراسیونهای اتاق بازرگانی و تقریبا تمام اتاقهای مشترک در این نمایشگاه شرکت کردند.
نگاه ویژه رئیس جمهور به اکسپو
امیر روشنبخش، معاون کسبوکارهای بینالمللی سازمان توسعه تجارت ایران، آخرین سخنران اختتامیه رویداد ایران اکسپو بود که ضمن قدردانی از تمام دستگاهها و وزارتخانهها گفت: حمایتهای همه جانبه باعث شد کاری فاخر در حوزه نمایشگاهی ارائه شود و همگی شاهد یک پروژه عظیم در حوزه نمایشگاهی و بینالمللی بودیم.
او با اشاره به نگاه ویژه رئیسجمهور پزشکیان در برگزاری رویداد ایران اکسپو ادامه داد: تلاش ما این بود که در تمام دستگاهها یکپارچه و هماهنگ پیش بروند؛ به هر روی نواقصی در اجرا دیدیم اما آنچه مسلم است روند پیشرفت ملموس و در مقام مقایسه نسبت به سال گذشته شاهد عملکرد بهتری بودیم.
او پیشرفتها در برگزاری این نمایشگاه را در دو بعد کمی و کیفی مورد ارزیابی قرار داد و افزود: مثلثی بین وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت ایران و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی برای اهلیتسنجی مهمانان خارجی شکل گرفت تا شائبه عدم انتخاب درست تاجران را تقلیل بدهیم و این موضوع اهمیت بسیاری دارد.
این مقام مسئول با اشاره به نوآوریهای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در زمینه توسعه تجارت، گفت: در اکسپو امسال میزبان 160 تور اپراتور بودیم این افراد میتوانند به ما توسعه تجارت کمک کنند؛ همچنین 56 رسانههای خارجی در ایران ایستگاه داشتند و 16 رسانه پیش ما آمدند که این موضوع به جذابیتهای آماری این رویداد اضافه کرد.
روشنبخش بین تعداد مهمانان خارجی بهویژه اروپایی با امیدواری برای روزهای خوش تجاری خارجی نسبت برقرار کرد و افزود: باید ارتباط خود را با تعداد بیشتری از کشورها ادامه بدهیم در سال سرمایهگذاری برای تولید اگر تولیدکنندگان نتوانند بازار خود را توسعه بدهند بدون تردید تولید قفل خواهد شد و اگر بخواهیم به این نقطه نرسیم باید بر توسعه تجارت متمرکز شویم.
در نهایت نمایشگاه ایران اکسپو 1404 که با هدف توسعه تعاملات اقتصادی بینالمللی و معرفی توانمندیهای صادراتی ایران برگزار شده بود روز جمعه 12 اردیبهشت بعد از برگزاری آیین اختتامیه، به شکل رسمی پایان یافت.
نظر خود را بنویسید