در همایش توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و اربیل مطرح شد

پیشنهاد ایجاد‌هاب کالاهای ایرانی در اقلیم کردستان برای صادرات به سایر کشورها

...

محمود نجفی عرب، رئیس اتاق تهران در همایش توسعه همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و استان اربیل جمهوری عراق، تسهیل ارتباطات بانکی و مالی، ارتقای زیرساخت‌های حمل‌ونقل و لجستیک، نوسازی فرآیندهای گمرکی و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های مشترک را از جمله گام‌های کلیدی در مسیر ارتقای سطح همکاری‌های تجاری میان ایران و استان اربیل برشمرد. او هم‌چنین خبر داد که اتاق تهران به زودی هیاتی تجاری به اقلیم کردستان اعزام خواهد کرد.

همایش «توسعه همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و استان اربیل جمهوری عراق» به میزبانی اتاق بازرگانی تهران در هتل اسپیناس برگزار شد. در این گردهمایی که همزمان با ایران اکسپوی 1404 برگزار شد، رئیس اتاق تهران، استاندار تهران، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق، استاندار اربیل و مدیر روابط بین‌الملل اقلیم کردستان و ایران حضور یافته و از ضرورت توسعه روابط تجاری و الزامات آن سخن گفتند. در این همایش فعالان اقتصادی ایران و اقلیم کردستان فرصت آن را یافتند که در نشست‌ B2B به بررسی فرصت‌های همکاری بپردازند.

در آغاز این رویداد رئیس اتاق تهران طی سخنانی با اشاره به اینکه روابط ایران و عراق، ریشه در تاریخ، فرهنگ، دین و منافع مشترک دارد، گفت: این پیوندهای عمیق، طی دهه‌ها بنیانی استوار برای همکاری‌های گسترده‌تر فراهم آورده و امروز، بیش از هر زمان دیگر، فرصتی برای تحکیم این پیوندهای دیرینه با هدف تحقق اجرای پروژه‌های اقتصادی و تجاری وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، محمود نجفی عرب افزود: استان اربیل با ظرفیت‌های ارزشمند خود در حوزه‌های نفت، گاز، معدن، کشاورزی و گردشگری می‌تواند شریک راهبردی ایران در مسیر توسعه منطقه‌ای باشد. در مقابل، ایران با توانمندی‌های گسترده در صنعت، فناوری، تولید و خدمات فنی و مهندسی، آمادگی دارد نقش مهمی در پیشرفت اقتصادی این منطقه ایفا کند.

نجفی‌عرب در ادامه به دیدار خود با نماینده اقلیم کردستان در ایران اشاره کرد و گفت: در این ملاقات بر ضرورت گسترش همکاری‌های اقتصادی تاکید و پیشنهاد اعزام هیات‌های تجاری به اربیل و سلیمانیه و همچنین پذیرش هیات‌های مختلف از اقلیم را با هدف تقویت ارتباطات تجاری مطرح کردم؛ رویکرد ایران مبتنی بر این باور است که توسعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک و تعاملات اقتصادی، تضمین‌کننده پایداری و ثبات در روابط دو طرف خواهد بود. خرسندیم که این مهم به وقوع پیوست و امروز میزبان میهمانان عزیز استان اربیل در تهران هستیم.

 رئیس اتاق تهران در ادامه، تسهیل ارتباطات بانکی و مالی، ارتقای زیرساخت‌های حمل‌ونقل و لجستیک، نوسازی فرآیندهای گمرکی و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های مشترک را از جمله گام‌های کلیدی در مسیر ارتقای سطح همکاری‌های تجاری میان ایران و استان اربیل برشمرد و ایجاد چارچوب‌های حقوقی شفاف، تضمین امنیت سرمایه‌گذاری و تقویت اعتماد متقابل را از الزامات اصلی پیشرفت در این مسیر دانست.

 او سپس از آمادگی اتاق تهران برای تعامل نزدیک با اتحادیه اتاق‌های اقلیم کردستان و دیگر نهادهای دست‌اندرکار، از طریق برگزاری نشست‌های تخصصی، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، تبادل هیات‌های تجاری و ایجاد سازوکارهای حمایتی که به تسریع روند همکاری‌ها کمک ‌می‌کند، سخن گفت.

نجفی عرب گفت: در توسعه روابط اقتصادی، بستر مناسبی برای تحکیم پیوندهای انسانی، ارتقای کیفیت زندگی، ایجاد اشتغال پایدار و تقویت صلح و ثبات منطقه‌ای خواهد بود. تحقق این چشم‌انداز نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت، اعتمادسازی عمیق میان طرفین و اتخاذ رویکردی برد-برد است که منافع مشترک را در اولویت قرار دهد.

توافق استانداری تهران و استانداری اربیل

پس از آن، استاندار اربیل سخنان خود را با ابراز تسلیت برای حادثه بندر شهید رجایی آغاز کرد و در ادامه به تمایل مقامات اقلیم کردستان نسبت به افزایش ارتباطات تجاری با ایران پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، امیدو خوشناو گفت: طی سال‌های گذشته در مذاکرات، وعده داده بودیم که در نخستین دیدارها به توافقی برای همکاری‌ها دست پیدا کنیم که این توافق در جلسه با استاندار تهران حاصل شد که برای دو طرف مفید خواهد بود. امیدواریم در سایه این وفاق، در مرزهای حاج عمران و تمرچین اتفاقات مثبتی رخ دهد.

او با اشاره به اینکه طی روزهای حضور در ایران با استانداران قزوین و زنجان نیز دیدارهایی خواهد داشت، ادامه داد: این ملاقات‌ها برای آن است که بتوانیم از موقعیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در اقلیم و ایران وجود دارد، حداکثر بهره‌برداری را کسب کرده و البته تسهیلاتی برای تجار دو طرف ایجاد کنیم.

خوشناو با بیان اینکه اقلیم کردستان و ایران دارای 800 کیلومتر مرز مشترک بوده و این بستر، فرصت‌های بی‌شماری را برای دو طرف ایجاد می‌کند، افزود: اقلیم کردستان تمایل دارد که با تمام وجود با ایران ارتباط برقرار کند و همسایه خوبی برای کشور شما باشد.

ضرورت همکاری در توسعه زیرساخت‌ها

در ادامه این جلسه، استاندار تهران نیز سیاست ایران را توسعه همه جانبه روابط با اقلیم کردستان معرفی کرد و گفت که این سیاست به دلیل اشتراکات فراوان میان دو ملت تعریف شده است.

محمد صادق معتمدیان، حضور مسعود پزشکیان در اقلیم کردستان را نیز نشان‌دهنده عزم دولت نسبت به ارتقا سطح مناسبات دانست. او با اشاره به اینکه دست‌کم 20 درصد صادرات ایران به عراق به اقلیم کردستان صورت می‌گیرد، گفت: وجود پایانه‌ها و بازارچه‌های مرزی، شرایط ویژه‌ای را برای تجارت میان ایران و اقلیم رقم زده است. این بدان معناست که به رغم افزایش حجم مبادلات، همچنان بسترهای رشد صادرات و تجارت وجود دارد که با برنامه‌ریزی قابل تحقق است.

معتمدیان ابراز امیدواری کرد که با تفاهم‌نامه‌ای که میان استان تهران و استان اربیل منعقد شده، زمینه توسعه مبادلات تجاری فراهم شود.

استاندار تهران در ادامه تحقق هدف‌گذاری‌ها را در گرو همکاری برای توسعه زیرساخت‌ها از جمله زیرساخت‌های جاده‌ای دانست و بازگشایی مرزهای جدید را نیز در افزایش حجم مراودات موثر توصیف کرد.

معتمدیان افزود: یکی از موضوعاتی که با محوریت اتاق بازرگانی تهران قابل پیگیری است، این است که اربیل به باراندازی برای صادرات کالاهای ایرانی به مناطق مختلف تبدیل شود. همچنین توسعه گردشگری، گردشگری درمانی، صادرات خدمات فنی و مهندسی و همکاری در زمینه توسعه شرکت‌های دانش بنیان که استان تهران نیز در آن پیشتاز است می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.

پنج پیشنهاد برای توسعه همکاری‌ها

در ادامه، یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق، هم با بیان اینکه اقلیم کردستان نزد فعالان اقتصادی ایرانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است پیشنهاداتی را برای رفع موانع و افزایش تجارت طرفین مطرح کرد. او «حل مساله روابط بانکی و حمل یکسره»، «تقویت زیرساخت‌ها در مرز دو کشور»، «تعیین هیات داوری مورد قبول طرفین»، «ایجاد دفتر تجاری ایران در اقلیم» و «زمینه‌سازی برای برگزاری جلسات مستمر» را پیشنهاد کرد.

آل‌اسحاق سپس با اشاره به اینکه مجموعه صادرات ایران به اقلیم کردستان معادل 3 الی 4 میلیارد دلار است، افزود: امکان توسعه این حجم از مراودات وجود دارد و یکی از راهکارها این است که زمینه تسهیل واردات کالا از اقلیم به ایران نیز فراهم شود.

محمود نجفی عرب، رئیس اتاق تهران در جمع بندی موضوعات مطرح شده، گفت: اتاق تهران در اسرع وقت، یک هیات تجاری را به اقلیم کردستان اعزام می‌کند. همچنین اتاق تهران در زمینه ایجاد‌ هاب تجاری در اقلیم، ایجاد دفتر و اصلاح مسیرهای مرزی نیز آمادگی مشارکت دارد.

در ادامه و پس از افتتاح رسمی این همایش، فعالان اقتصادی ایران و اقلیم کردستان در نشست‌های دو جانبه به بررسی و معرفی توانمندی‌ها و زمینه‌های همکاری پرداختند.

 

گزارش تصویری

 

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?79170

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام

مطالب مرتبط