آدولف سایمون اوکس نخستین کسی بود که توانست روزنامه نیویورکتایمز را به یک کسبوکار بزرگ در آمریکا تبدیل کند. حالا این روزنامه، شهرتی جهانی دارد و بهعنوان یکی از منابع اصلی خبری برای مردم دنیا شناخته میشود که از مسیر آن آگاهی پیدا میکنند.
برای روزنامهنگاران و اهالی خبر، یکی از معتبرترین رسانههای جهان، نیویورکتایمز است. این رسانه سالهاست که توانسته استانداردهای تاریخ مطبوعات را متحول کند. یک چهره پشت این نام بزرگ قرار گرفته: آدولف سایمون اوکس. او یکی از برجستهترین ناشرات در دنیای مطبوعات آمریکاست که توانسته سروشکلی متفاوت به روزنامه نیویورکتایمز ببخشد. در واقع، نیویورکتایمز و استانداردهای جدیدش همگی ریشه در عقاید و شیوه مدیریت اوکس داشته است. اوکس توانسته بیطرفی، دقت و کیفیت در گزارشدهی را به یک اصل مهم در روزنامهنگاری تبدیل کند. در نیویورکتایمز این مسائل جزو اصول پایهای شناخته میشوند و تمامی خبرنگاران باید به آن پایبند باشند. در حالیکه روزی نیویورکتایمز یک روزنامه در آستانه ورشکستگی بود، امروز یک منبع خبری معتبر و با قدمت است در سرتاسر جهان شناخته میشود. قصه این روزنامه به اوکس گره خورده است.
آدولف اوکس در ۱۲ مارس ۱۸۵۸ در سینسیناتی، اوهایو، در خانوادهای یهودی-آلمانی به دنیا آمد. او در نوجوانی به عنوان شاگرد چاپخانه در روزنامههای محلی کار کرد و در سال ۱۸۷۷، در ۱۹ سالگی، روزنامه چاتانوگا تایمز یا Chattanooga Times را در تنسی خریداری کرد. در آن زمان 250 دلار از خانوادهاش قرض گرفت تا بتواند این روزنامه را بخرد. به این ترتیب اوکس از همان کودکی در دنیای مطبوعات بود و به نوعی یاد گرفت در این فضا فعالیت کند. علاقه به مطبوعات هم از همینجا در او شکل گرفت و باعث شد به مرور به صورت جدیتر وارد این دنیا شود تا در نهایت به نیویورکتایمز دست پیدا کند. این شاگرد چاپخانه قرار بود به یکی از بزرگترین کارآفرینها در عرصه مطبوعات جهان بدل شود.
در سال 1896 وقتی اوکس حتی هنوز دو دهه از عمرش نگذشته بود، تصمیم گرفت اقدامی پرخطر را در دستور کار خودش قرار دهد. او روزنامه نیویورکتایمز را خریداری کرد. اما چرا این اقدام، پرخطر محسوب میشد؟ روزنامه نیویورکتایمز در آن زمان، در حال ورشکستگی بود، به همین دلیل خرید آن نوعی ریسک و خطر مالی محسوب میشد. با این حال، اوکس آیندهای متفاوت را برای خود متصور بود. در نتیجه تصمیم گرفت این روزنامه را بخرد و تحولاتی در آن ایجاد کند. با همین تحولات قرار بود نیویورکتایمز هم نجات پیدا کند. پرسش بعدی این است که تحول مد نظر اوکس چه بود؟
«تمام اخباری که شایسته چاپ هستند»؛ این شعار اصلی اوکس بود. در واقع میگفت خبری باید چیزی باشد که ارزش چاپ شدن دارد، بدون سوگیری! به این ترتیب استانداردهایی را برای روزنامهنگاری وضع کرد که بیطرفی و دقت در گزارشدهی جزو اساسیترین موارد آن به شمار میرفت. اوکس تصمیم گرفت از طریق کاهش قیمت روزنامه، افزایش تبلیغات و بهبود کیفیت محتوا، نیویورکتایمز را به یکی از معتبرترین روزنامههای آمریکا تبدیل کند. در این زمینه هم کاملا موفق ظاهر شد. به این ترتیب او خریدی همراه با ریسک بالا داشت که توانست آن را به یک موفقیت ارزشمند تبدیل کند.
*میراث ماندگار اوکس
روزنامه نیویورکتایمز به مرور توسعه پیدا کرد و توانست موارد جانبی بسیاری را اضافه کند. برای مثال، هفتهنامه، کتاب هفته، تحلیل ماه و مسائل مالی هفته از جمله مواردی بودند که به مرور بهعنوان محصولات گروه نیویورکتایمز در همان سالهای فعالیت اوکس اضافه شدند. در هجدهم آگوست 1921، یعنی در تاریخ بیستوپنجم راهاندازی مجدد این روزنامه، یک هزار و 885 نفر به استخداک نیویورکتایمز درآمدند. در آن زمان بهعنوان یک انتشاراتیِ مستقل و در عین حال مایل به دموکراتها شناخته میشد.
شیوههای سختگیرانه نیویورکتایمز در روزنامهنگاری باعث شد که جایگاه ویژهای در ژورنالیسم آمریکایی پیدا کند. به مرور نیویورکتایمز به روزنامهای تبدیل شد که بیش از سایر روزنامهها خواننده و مخاطب دارد و به این ترتیب به جایگاه و اهمیت ویژهای در آمریکا دست یافت. این مسئله، اثرگذاری نیویورکتایمز را هم افزایش داد. اوکس هم بهعنوان چهره اصلی در این روزنامه شناخته میشد و به مرور توانست نفوذش را گسترش دهد.
*جوهر هدر ندهید!
یکی از مواردی که اوکس در طول عمر کاری و حرفهایِ خود به آن اشاره کرد، این بود که نیمی از هزینه تبلیغات، به هدر میرود و صرفا جوهر مصرف میکند. از نگاه او، این تبلیغات الزاما نتیجه نمیداد. با این حال، کسانیکه در عرصه بازاریابی و تبلیغات فعالیت دارند میگویند هرچند واقعا نیمی از تبلیغاتی که صورت میگیرد، اسراف کاغذ است و الزاما به نتیجه نمیرسد اما مشخص نیست که تبلیغات آنها جزو کدام دسته است. یعنی مشخص نیست که آنها هم قرار نیست پولشان ثمر دهد، یا جزو آن 50 درصد دیگری هستند که تبلیغات برایشان اثربخش و مفید است. به همین دلیل تصمیم میگیرند پول خود را وارد تبلیغات در مطبوعات کنند.
یکی از دیگر مواردی که اوکس در طول حیات خود اصرار داشت روی آن فعالیت کند، بیاعتبار کردن آدمها بود. او اصرار داشت که کسی نباید علیه دیگری، موج به راه بیندازد و همواره تلاش میکرد در این زمینه آگاهسازی کند. نفوذی که در روزنامه نیویورکتایمز داشت و دسترسی به فضای مطبوعاتی، باعث میشد بهسادگی اندیشهها و افکار رهاییبخش و مهم را ترویج دهد. در نتیجه از این فضا نهایت بهره را گرفت تا به اهدافش برسد و فرهنگسازی کند. بسیاری از آنچه امروز در جامعه آمریکا شاهدش هستیم، مدیون همین اقداماتی است که افرادی نظیر اوکس به آن پرداختهاند.
اوکس در سال ۱۹۱۳ فهرست سالانه نیویورک تایمز (The New York Times Index) را برای دسترسی آسانتر به مطالب منتشر شده معرفی کرد. این یک اقدام ارزشمند بود که مورد استقبال مردم هم واقع شد. بسیاری از اهالی مطبوعات هم در آن زمان، این اقدام اوکس را مورد ستایش قرار دادند. او همچنین بخشهای جدیدی مانند بررسی کتابها و چاپ تصاویر با کیفیت را به روزنامه افزود. به این ترتیب این رسانه، به یک غول بزرگ تبدیل شدو نیویورکتایمز برای مردم به لحاظ فرهنگی، روزنامهای پر و پیمان بود که کمک میکرد دانش و آگاهی مردم افزایش پیدا کند. میراث اوکس تا امروز ادامه دارد و خانوادهاش همچنان نقش مهمی در مدیریت نیویورک تایمز ایفا میکنند. در واقع، پس از مرگ او، اعضای خانوادهاش تصمیم گرفتند این فضا را ادامه دهند و کاری کنند که میراث اوکس ماندگار شود. البته در این مسیر هم کاملا موفق بودند و توانستند این میراث را به بهترین شکل حفظ کنند.
واقعیت این است که آدولف اوکس با تعهد به صداقت، بیطرفی و کیفیت در روزنامهنگاری، نیویورک تایمز را از ورشکستگی نجات داد و به یک نهاد معتبر جهانی تبدیل کرد. میراث او در دنیای رسانه همچنان پابرجاست و استانداردهایی که او تعیین کرد، الهامبخش نسلهای بعدی روزنامهنگاران است. اهالی مطبوعات امروز نه تنها در آمریکا بلکه در سرتاسر جهان، مدیون این چهره هستند چرا که دخالتها و فعالیتهای او باعث شد که یکی از بزرگترین روزنامههای جهان شکل بگیرد و در کنار آن، استانداردهایی برای ژورنالیسم و روزنامهنگاری وضع شود که روزنامهنگاران را در مسیری حرفهای هدایت کند. به کمک اوکس، اشتباهات به تاریخ پیوستند و آگاهی به اصل اولیه در جامعه آمریکا تبدیل شد.
نظر خود را بنویسید