ویلیام استنلی، نابغه‌ای که فراموش نشد

این بطری‌ها برای همیشه‌اند

...

ویلیام استنلی جونیور یک کارآفرین و فیزیک‌دان آمریکایی است که توانسته یک برند ماندگار در جهان را ابداع کند: استنلی! بطری‌هایی که او ابداع کرد، توانست در تاریخ بشر ماندگار شود و تحولی را همراه با آسایش به ارمغان آورد. به همین دلیل زندگی او ارزش مطالعه دارد.

برند «استنلی» برای خیلی‌ها آشناست اما کمتر کسی با نام پشت آن آشناست: «ویلیام استنلی جونیور». او یک مخترعِ همه‌چیزدان بود که تلاش می‌کرد با دوراندیشی برای هر امری، راهکاری ارائه کند. استنلی یک کارآفرین حرفه‌ای بود که تلاش می‌کرد در هر چیزی، تحولی بزرگ ایجاد کند. او نابغه‌ای است که پشت نام خودش مخفی شده! با اینکه از نام او در برند فلاسک‌های استنلی استفاده می‌شود، خیلی‌ها با او آشنایی کافی را ندارند. با این حال، او سال‌ها پیش یاد گرفت در تمامی ابداعات خود از نوآوری نهایت بهره را بگیرد. هرچند استنلی عمر زیادی نکرد اما در همین فاصله کوتاه، اثرگذاری بسیاری در دنیای کارآفرینی داشت و توانست تحولاتی بزرگ ایجاد کند.

ویلیام استنلی جونیور (1858-1916) مخترع و کارآفرین پیشگام آمریکایی بود که دستاوردهایش در مهندسی برق، نحوه توزیع و استفاده از الکتریسیته را دگرگون کرد. او که بیشتر به خاطر توسعه اولین ترانسفورماتور عملی جریان متناوب (AC) شناخته می‌شود، پایه‌های شبکه‌های برق مدرن را بنا نهاد. فراتر از نوآوری‌های الکتریکی، او برند معروف استنلی را هم تأسیس کرد که به خاطر ظروف خلأ مقاومش شهرت دارد - میراثی که تا امروز پابرجاست. استنلی در زندگی کوتاه خود اختراعات انقلابی و تأثیرگذاری داشت که در دنیای فناوری و محصولات مصرفی برای همیشه ماندگار شد.

*از ترک تحصیل در ییل تا نابغه برق

ویلیام استنلی جونیور در 28 نوامبر 1858 در بروکلین نیویورک متولد شد و از کودکی علاقه‌ای ذاتی به مکانیک نشان داد. وقتی تنها 10 سال داشت، یک ساعت را باز و دوباره سرهم کرد که نشان‌دهنده کنجکاوی طبیعی او بود. در واقع مشاهده همین عمل ساده در دوران کودکیِ او نشان می‌داد که قرار است آینده‌ای کاملا متفاوت داشته باشد. او برای تحصیل در رشته حقوق به دانشگاه ییل رفت اما پس از یک ترم انصراف داد چون جذب حوزه نوظهور الکتریسیته شده بود. به این ترتیب، سر از دنیای تازه‌ای درآورد که اتفاقا در آن استعداد و توانمندی بسیاری هم داشت. فرصت تحصیل باعث شد که پتانسیل‌های درونی‌اش را به مرحله عمل برساند.

حرفه استنلی در اوایل دهه 1880 با کار برای مخترعانی مانند هایرم مکسیم (خالق مسلسل) و مشارکت در برخی از اولین تأسیسات الکتریکی نیویورک آغاز شد. همه این اتفاقات، سابقه‌ای خوب در کارنامه او ایجاد می‌کرد. نقطه عطف کار او در سال 1885 اتفاق افتاد وقتی جورج وستینگهاوس که تحت تأثیر کارهایش قرار گرفته بود، او را به عنوان مهندس ارشد در کارخانه پیتسبرگ استخدام کرد. در آنجا استنلی روی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های آن دوران کار کرد: توزیع کارآمد الکتریسیته. به این ترتیب فرصتی فراهم آمد تا بتواند بیشتر توانمندی‌ها و دانش خود را به رخ بکشد و کاری کند که سایر انسان‌ها هم از ظرفیت‌ها و استعدادهایش بهره بگیرند.

*انقلاب برق جریان متناوب

در آن زمان، الکتریسیته مبتنی بر جریان مستقیم (DC) بود که در مسافت‌های طولانی ناکارآمد بود. استنلی دریافت که جریان متناوب (AC) می‌تواند این مشکل را حل کند البته اگر با یک ترانسفورماتور قابل اعتماد همراه شود. در سال 1886، او اولین سیستم کامل برق AC را در گریت برینگتون ماساچوست به نمایش گذاشت و خیابان اصلی شهر را با شبکه‌ای از ترانسفورماتورها و ژنراتورها روشن کرد. این دستاورد، انتقال برق در مسافت‌های طولانی را ممکن ساخت و راه را برای شبکه‌های برق مدرن هموار کرد. در واقع این اتفاق، یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شد که می‌توانست انقلابی بزرگ در زندگی فردی و جمعیِ انسان‌ها ایجاد کند.

با وجود موفقیت‌هایش، استنلی بر سر حق اختراع‌ها و اختلافات مالی با وستینگهاوس به مشکل خورد و این موجب شد در سال 1890 شرکت خود به نام استنلی الکتریک مَنوفکتورینگ کمپانی را تأسیس کند. این شرکت در زمینه ترانسفورماتورها تخصص داشت و بعدها در سال 1903 توسط جنرال الکتریک (GE) خریداری شد. با این حال، در زمان فعالیتش، توانست تولیدات بی‌سابقه‌ای داشته باشد و به همین دلیل بسیار بر سر زبان‌ها افتاد. در واقع، هرچند دچار چالش و مشکل شده بود، باز هم توانسته بود از استعداد و توانمندی‌هایش بهره بگیرد و به نوعی این استعداد را به نمایش درآورد.

*تولد برند استنلی: فراتر از الکتریسیته

در حالی که استنلی در سال 1913 برای GE کار می‌کرد، به ایده انقلابی دیگری رسید - بطری خلأ تمام فولادی. این همان اختراعی است که نام استنلی را تا به امروز ماندگار کرده و بسیاری از ما هم او را با همین اختراع ظاهرا ساده اما بزرگ و تاریخی، می‌شناسیم. او که از شیشه‌های حرارتی شکننده و مستعد شکستن ناامید شده بود، طراحی دو جداره و خلأیی را ثبت کرد که گرمای بسیار بهتری را حفظ می‌کرد. به این ترتیب محفظه‌ای را ایجاد کرد که کاملا متفاوت بود و می‌توانست دما را حفظ کند. این اتفاق، انقلابی بزرگ محسوب می‌شد و می‌توانست کیفیت زندگی مردم را در آن زمان برای همیشه تغییر دهد، اتفاقی که واقعا رخ داد!

*شرکت بطری استنلی و میراث آن

استنلی تصمیم گرفت استنلی اینسولیتینگ کمپانی (که بعدها به استنلی تغییر نام داد) را برای تولید فلاسک‌های خود تأسیس کند و همین کار را هم انجام داد. برخلاف رقبا، محصول او مقاوم و ایده‌آل برای کارگران و علاقه‌مندان به فضای باز بود. اعتبار این برند در زمینه دوام افزایش یافت و تا قرن بیست و یکم، فلاسک‌های استنلی به یک پدیده فرهنگی تبدیل شدند - به ویژه با موفقیت ویروسی لیوان استنلی کوئنچر در دهه 2020. در واقع هر کسی که نیازمند نوشیدنی با حفظ دما در خارج از خانه بود، می‌توانست از این ابزار خلاقانه و مفید نهایت بهره را ببرد. این ابداع منجر به کارآفرینی شد و نام استنلی را هم برای همیشه ماندگار کرد.

امروز استنلی یک برند جهانی است که مترادف با لوازم نوشیدنی باکیفیت شناخته می‌شود. محصولات این شرکت، از فلاسک‌های کلاسیک تا لیوان‌های پرطرفدار، گواهی بر روحیه نوآورانه استنلی هستند. ویلیام استنلی جونیور بیش از یک مخترع بود - او یک کارآفرین دوراندیش بود که کارهایش هم الکتریسیته و هم راحتی روزمره را متحول کرد. از روشن کردن شهرها با ترانسفورماتورهای AC تا ساخت ظروف نوشیدنی نشکن، میراث او هم در فناوری و هم در فرهنگ عامه پابرجاست. داستان استنلی به ما یادآوری می‌کند که نوآوری واقعی از زمان فراتر می‌رود و پلی می‌زند بین مهندسی قرن نوزدهم و روندهای سبک زندگی قرن بیست و یکم.

همین اقدامات باعث شد استنلی موفق به دریافت جوایز و افتخاراتی هم شود. برای مثال او مدال ادیسون انجمن مهندسان برق و الکترونیک را دریافت کرد و به این ترتیب، شهرتش در زمینه مهندسی برق افزایش پیدا کرد. با این حال، آنچه سرانجام نام استنلی را ماندگار کرد، همان برند بطری‌های استنلی بود که توانست کیفیت زندگی مردم را هم متحول کند و در نهایت به ابداعی ماندگار در تاریخ بشر تبدیل شود. نکته جالب اینجاست که این ابداع مربوط به حدود دو قرن پیش است و به همین دلیل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. حالا این ابداع، در طول زمان، به حیات خود ادامه داده و به یکی از برندهای ماندگار در جهان تبدیل شده است.

منبع:آینده نگر

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?79152

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام