ایوان ویلیامز با مدیوم، صنعت نشر و مطبوعات را توسعه داد
دفتری برای هر قلم
1404/01/18
53
این مطلب را به اشتراک بگذارید
او کیست؟ ایوان ویلیامز بهعنوان یکی از چهرههای پیشرو در عرصه وبلاگنویسی به شمار میآید که به صنعت انتشار و مطبوعات کمکی بزرگ کرده است. از توئیتر گرفته تا مدیوم، همگی جزو پلتفرمهایی هستند که ایوان ویلیامز در تولید و راهاندازی آنها دست داشته است.
آیا تا به حال در مدیوم؛ مطلبی به اشتراک گذاشتهاید؟ در این پلتفرم، میتوانید بدون صرف هیچ هزینهای، مطالبتان را با دیگران به اشتراک بگذارید و در درازمدت، از طریق آن درآمدزایی کنید. ایوان کلارک ویلیامز، چهرهای است که پشت این نوآوری قرار داشته. او پیش از مدیوم، در زمینه راهاندازی توئیتر هم دست داشته و تجربههای بسیاری را در این زمینه کسب کرده است. در نهایت، توانسته شبکه مدیوم را با توجه به تجربههای گذشتهاش، راهاندازی کند. حالا هر کسی میتواند ایدهها و داستانهایش را از طریق مدیوم با مخاطبان مختلف به اشتراک بگذارد و حتی از طریق آن، درآمدزایی کند. آشنایی با کارآفرینی که در این زمینه کار کرده، میتواند الهامبخش باشد و جرقه نوآوریهای دیگری را بزند.
ایوان کلارک ویلیامز در 31 مارس 1972 در نبراسکای آمریکا به دنیا آمده است. خانوادهاش کشاورزی میکردند با این حال، ایوان میخواست قدم به آنسوی دنیای کشاورزی بگذارد و در نهایت هم موفق شد سر از دنیای فناوری درآورد. کنجکاویهای ایوان او را وارد دنیای فناوری کرد و سرانجام به دانشگاه نبراسکا راه پیدا کرد. پس از یک سال و نیم تحصیل، تصمیم گرفت وارد جهان اینترنت شود. در نتیجه درس و دانشگاه را ترک کرد تا مسیر جدیدی را در زندگیاش آغاز کند. از همینجا بود که وارد دنیای کارآفرینی شد و توانست به چهرهای سرشناس در دنیای فناوری تبدیل شود.
*کارآفرین سریالی
کارآفرینهای حرفهای و با ذوق کسانی هستند که میتوانند شکافهای مختلف و موجود در بازار را کشف کنند و سپس راهکارهای نوآورانه برای آن ارائه کنند. تمرکز ایوان هم روی همین مسئله بود و میخواست با شناسایی شکافها، بهترین راهکارها را ارائه کند. او قصد داشت ارتباطات را سادهسازی کند. حرف حسابش این بود که همه باید فرصت داشته باشند تا ایدهها و صدایشان را با دیگران به اشتراک بگذارد. به این ترتیب توانست دنیای بلاگری را معرفی کند. نخستین تجربهاش هم بلاگر (Blogger) بود که در سال 1999 راهاندازی کرد. این اتفاق، مقدمهای برای راهاندازی مدیوم در آینده بود.
بلاگر دنیای انتشارات را متحول کرد. همه میتوانستند از طریق بلاگر، هر چه که میخواهند تولید کنند و با دیگران به اشتراک بگذارند. پیش از آن، هر کسی میخواست محتوایی را منتشر کند باید به برخی امکانات فنی دسترسی پیدا میکرد. اما بلاگر این فضا را فراهم آورد تا هر کسی بتواند فضایی داشته باشد و افکار و صدایش را به دست دیگران برساند. موفقیتی که در زمینه راهاندازی بلاگر حاصل شد، ویلیامز را تشویق کرد تا انگیزه پیدا کند و به دنبال راهاندازی چیزهای تازه باشد.
*ایکسِ امروز، دستپخت ایوان!
شبکه اجتماعی توئیتر که این روزها با عنوان ایکس شناخته میشود، از شهرت بالایی برخوردار است. با این حال، کمتر کسی میداند که ایوان ویلیامز جزو چهرههای اصلی پشت پرده این شبکه اجتماعی بوده است. در آن زمان او با همراه چندین چهره سرشناس دیگر از جمله جک دورسی، ایده توئیتر را پیش برد، همان شبکه اجتماعی که این روزها با عنوان ایکس شناخته میشود. در واقع هر کسی از توئیتر بهعنوان یک مینیوبلاگ یا بلاگِ کوچک بهره میگرفت تا بتواند ایدههایش را به گوش دیگران برساند. توئیتر به یک فضای اجتماعی برای گسترش روابط انسانی تبدیل شد.
موفقیتهای حاصل از توئیتر، به ویلیامز جسارت و شهامت کافی را داد که ایدههای جدید و نوآورانهاش را با قاطعیت دنبال کند. یکی از این ایدههای جسورانه هم مدیوم بود. او میخواست فضایی معنادار و رایگان فراهم آورد که هر کسی بتواند در آن هر میزان محتوای مورد نظرش را با دیگران به اشتراک بگذارد. حاصل همه این خواستهها و فعالیتها، مدیوم بود.
*تولد مدیوم
سرانجام در سال 2012، ویلیامز ایده بکرش را به مرحله اجرا درآورد: مدیوم (Medium). در حالیکه وبلاگنویسی فضایی محدود داشت و به خوبی دیده نمیشد و همچنین توئیتر فضایی برای محتواهای کوتاه داشت، حالا مدیوم متولد شده بود تا هر کسی بتواند محتوای بلند را به شیوههای سنتی، منتشر کند. اعتقاد ویلیامز این بود که اینترنت میتواند فضایی برای تفکر و اندیشه بیشتر فراهم آورد. او میخواست از طریق مدیوم، این فرصت را در اختیار مردم قرار دهد تا بتوانند دیالوگهایی معنادار با یکدیگر داشته باشند و اندیشههایشان را توسعه دهند. اما این پلتفرم چه ویژگیهایی دارد؟ برخی از ویژگیهایش از این قرارند:
1. طراحی تمیز و مینیمال: مدیوم بستری ایجاد کرده که کاملا کاربر-دوست است و هر کاربری میتواند به سادگی مطلب مورد نظرش را بنویسد و در آن به اشتراک بگذارد.
2. برگرفته از جامعه: مدیوم به همه افراد اجازه میدهد که با هر طرز فکر و اندیشهای، محتوای خود را آزادانه به اشتراک بگذارند. در این شبکه، خبری از سانسور و ممیزی نیست. حتی توصیههای سنگینی هم نمیشود و همه به نوعی از آزادی عمل برخوردارند.
3. پولی کردنِ فرصتها: یکی از مهمترین ویژگیهای مدیوم این است که هر کسی میتواند از محل تولید محتوایش، کسب درآمد کند. در واقع اگر الگوی مشخصی را در این شبکه دنبال کنید و بتواند مخاطب را با خودتان همراه سازید، بیتردید به درآمد هم میرسید.
4. کشف: مدیوم این فرصت را میدهد که دنیایی تازه از محتوا را کشف کنید. هر کسی میتواند قصههای مد نظر خودش را با دیگران به اشتراک بگذارد و مخاطبان هم از مسیر خواندن این محتواها، به اکتشافات تازه میرسند.
همه اینها باعث شده که مدیوم به یک شبکه اجتماعی منحصربهفرد تبدیل شود که هر کسی بتواند از آن نهایت بهره را ببرد و در صورت توان حتی به درآمدزایی از مسیر آن هم برسد. در نهایت، ایوان ویلیامز در سال 2017 اعلام کرد که مدیوم مدل تبیلغاتیاش را کنار میگذارد و به دنبال راههای جدیدی برای حمایت از نویسندگان میرود. او بارها اعلام کرده که به دنبال حمایت از تولید محتوای باکیفیت است و این کار را از طریق مدیوم پیش میبرد.
*ماموریت مدیوم
تصمیم ویلیامز به نوعی نشان میدهد که او همواره به دنبال بهبود استانداردهای روزنامهنگاری بوده و تلاش کرده تعهد خود را به این صنعت نشان دهد. مدیوم فضایی سالم و متفاوت برای روزنامهنگاران آزاد فراهم آورده تا بتوانند محتوای خود را بدون نگرانی از خطر سانسور، در اختیار دیگران قرار دهند و به ارتقای آگاهی در جوامع کنند.
میتوان تاکید کرد که ایوان ویلیامز، با پلتفرم مدیوم، تاثیری پایدار و همیشگی بر صنعت مطبوعات و نشر گذاشته و کاری کرده که هر کسی از قدرت لازم برای انتشار محتوا برخوردار شود و از آن نهایت بهره را ببرد. ماموریت مدیوم هم این بوده که فضایی برای توسعه آگاهی و بهبود فرهنگ فراهم آورد. در نهایت، این ماموریتش را تا کنون به انجام رسانده و توانسته وضعیت تولید محتوا را بهرغم چالشهای موجود، بهبود ببخشد.
نظر خود را بنویسید