او کیست؟ ایوان شوینارد برند پاتاگونیا را بر تمرکز بر پایداری و نوآوری راهاندازی کرد. او با راهاندازی این کسبوکار به نوعی، به ترویج کسبوکارهای مسئولانه هم کمک کرد. بسیاری از افراد تشویق شدند تا با نگاهی مسئولانه اقدام به راهاندازی کسبوکار کنند.
کسانیکه در زمینه کوهنوردی یا محیط زیست فعالیت دارند احتمالا نام شرکت «پاتاگونیا» را شنیدهاند. شرکتی که ایوان شوینارد برای نشان دادنِ تعهد خودش به زمین، راهاندازی کرد و خیلی زود با استقبال دوستداران محیط زیست همراه شد. زندگی شوینارد الهامبخش کسانی بود که به دنبال پایداری و نوآوری در کسبوکار هستند. در واقع او یک کارآفرینِ حامی محیط زیست است که توانسته تعهد خودش را در یک برند به نمایش بگذارد.م آشنایی با این چهره، میتواند به ما کمک کند به دنبال ایدههای نوآورانه و متفاوت باشیم تا در کنار کار، همزمان از زمین هم مراقبت کرده باشیم.
شرکت پاتاگونیا که با ایدههای خلاقانه و نوآورانه ایوان شوینارد راهاندازی شد در زمینه صنعت پوشاک فعالیت دارد و تجهیزات فضای باز و همچنین حفاظت از محیط زیست را ارائه میکند. از آنجا که محصولات این شرکت، خدمتی به بشریت است، مرور زندگی شوینارد و اینکه چطور به این طرح خلاقانه و دوستدار طبیعت دست پیدا کرد، به کارآفرینهایی کمک میکند که به دنبال ارائه ایدههای نوآورانه هستند تا بتوانند از مسیر کار، تعهد خودشان را به زمین و همچین جوامع به نوعی نشان دهند. این کارآفرین توانست مفهوم کارآفرینی را متحول کند و به یک کارآفرین موفق در جهان تبدیل شود.
*برخاسته از دامان طبیعت
ایوان شوینارد در 9 نوامبر 1938 در آمریکا به دنیا آمد. از همان کودکی علاقه زیادی به محیط زیست و طبیعت داشت. او به نوعی در دامان طبیعت بزرگ شد. به این ترتیب، عشق و علاقه به طبیعت و محیط زیست از همان کودکی در او شکل گرفت. خانوادهاش، وقتی او در سنین کودکی به سر میبرد، به کالیفرنیا مهاجرت کردند و در آنجا او فرصت پیدا کرد به صخرهنوردی بپردازد. به مرور، دوستیاش با طبیعت بیشتر شد و تجربههای بسیاری کشف کرد. نگاه او به طبیعت همیشه آمیخته به احترام بود و همیشه سعی داشت این نگاه و رویکرد به طبیعت را در دیگران هم ایجاد کند.
به این ترتیب شوینارد بهعنوان یک کوهنورد و دوستدار محیط زیست، قدم به جامعه گذاشت و همین رویکرد را وارد سایر عرصههای زندگیاش هم کرد. زمانیکه میخواست برای خودش کار و کاسبی راه بیندازد، تصمیم گرفت کاری انجام دهد که علاقهاش به محیط زیست هم در آن حضور داشته باشد. در واقع، میخواست کسبوکارش، لطف به طبیعت باشد و به نوعی همراهیاش را با طبیعت و محیط زیست نشان دهد. همه این علاقمندیها به راهاندازی شرکت پاتاگونیا ختم شد. شرکتی که در عرصه صنعت پوشاک فعالیت دارد و در تمامی محصولاتش میتوان ردی از علاقمندی به محیط زیست و زمین پاک را مشاهده کرد.
*تولد پاتاگونیا
شوینارد که از جوانی به کوهنوردی علاقه داشت، برای صرفهجویی در هزینهها، تصمیم گرفت به ساخت ابزارهای کوهنوردی بپردازد. سرانجام پاتاگونیا هممسیر با همین رویکرد و تفکر، متولد و راهاندازی شد. حالا تمامی علاقمندان به کوهنوردی و محیط زیست، این برند را میشناسند یا دست کم یک بار آن را دیدهاند.
سال 1973 بود که شرکت پاتاگونیا با تمرکز بر تولید پوشاک و تجهیزات با کیفیت برای فعالیت در فضاهای باز، تاسیس شد. این شرکت یک تعهد بزرگ داشت: توجه به محیط زیست. در نهایت هم با تمرکز بر همین تعهد، توانست از مواد پایدار و روشهای تولید دوستدار محیط زیست بهره بگیرد و به یکی از پیشروان صنعت پوشاک در دنیای کوهنوردی و محیط زیست تبدیل شد. بسیاری از افراد این شرکت را بهعنوان شرکتی میشناسند که به دنبال مقوله مسئولیت اجتماعی است و سعی دارد به نوعی، این مسئولیتپذیریاش را در اجتماع به نمایش بگذارد.
نام این برند در حقیقت برگرفته از یک منطقه به اسم پاتاگونیا در آمریکای جنوبی است و به نوعی، علاقمندی شوینارد به محیط زیست و طبیعت را نشان میدهد. او به چشماندازهای وسیع طبیعی علاقه بسیاری دارد، در نتیجه نام کسبوکارش را هم از طبیعت وام گرفته است و این علاقه را در این زمینه هم به نمایش گذاشته است.
*فلسفه پاتاگونیا
شوینارد از همان ابتدا یک فلسفه را در اولویت کارش قرار داد: پایداری محیط زیست. در واقع او احساس مسئولیت میکرد و میخواست در کارش، این مسئولیتپذیری را به نمایش بگذارد. از جمله اصول این شرکت را میتوان به این شکل شرح داد:
1. تولید محصولات باکیفیت: پاتاگونیا روی تولید کالاهای بادوام و باکیفیت تمرکز کرده و به این ترتیب، هدررفت را کاهش داده است. هزینهها یک بار صرف میشوند و نیازی به صرف دوباره هزینه و تولید چندباره یک محصول نیست.
2. آسیبرسانی نزدیک به صفر: این شرکت تصمیم گرفته اثر بر محیط زیست و آسیب به آن را به صفر برساند. این کار را هم از طریق تولید محصولات با دوام انجام میدهد، محصولاتی که عمری طولانی دارند و دوستدار محیط زیست هستند. متدهای تولید هم به گونهای است که کمترین آسیب را برساند.
3. استفاده از کسبوکار برای مراقبت از طبیعت: هدف از کسبوکار پاتاگونیا این است که جلوی آسیب به طبیعت را بگیرد و حتی از سود خود در جهت مقابله با مسائلی نظیر تغییرات اقلیمی بهره بگیرد.
همه اینها دست به دست هم دادهاند و پاتاگونیا را به یک شرکت خاص و متفاوت تبدیل کردهاند که با محصولاتش، به طبیعت و محیط زیست لطف میکند.
یکی از مهمترین نوآوریهای پاتاگونیا این است که از پنبه ارگانیک بهره میگیرد. این شرکت از سال 1996 تا کنون، از پوشاک و محصولاتی استفاده میکند که با پنبه 100 درصد ارگانیک تولید شده و در نتیجه آسیبی ندارد. هم در مرحله تولید از آفتکش استفاده نشده و هم در مرحله بهرهبرداری، با دوام است و پس از استفاده، آسیبی به محیط زیست نمیرساند. برنامه لباسهای دست دوم هم از دیگر برنامههایی است که این شرکت دنبال کرده تا افراد به تعمیر لباسها و استفاده دوباره از آنها تشویق شوند. سایر نوآوریهای این شرکت هم همگی در جهت کمک و لطف به محیط زیست بوده و شرایط را فراهم کرده که طبیعت حفظ شود.
در سپتامبر ۲۰۲۲، ایوان شوینارد اعلام کرد که مالکیت شرکت پاتاگونیا را به تراست و سازمانهای غیرانتفاعی منتقل کرده است تا تمامی سودهای آینده شرکت برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و حفاظت از محیط زیست استفاده شود. این اقدام بیسابقه نشاندهنده تعهد عمیق او به پایداری و حفاظت از سیاره است. ایوان شوینارد با ترکیب عشق به طبیعت، نوآوری در کسبوکار و تعهد به مسئولیت اجتماعی، الگویی برای کارآفرینان و حامیان محیط زیست در سراسر جهان است. داستان زندگی او نشاندهنده این است که با تعهد و پشتکار میتوان تأثیر مثبتی بر جهان گذاشت. بیتردید، سیاره زمین، بخش زیادی از حیات خود را مدیون رویکرد و تفکر افرادی نظیر شوینارد است که با دلسوزی در آن زیست میکنند و حتی کسبوکارشان را هم به حفظ آن اختصاص میدهند.
نظر خود را بنویسید