او کیست؟ کوین سیتروم بهعنوان یکی از همبنیانگذاران اینستاگرام شناخته میشود. این شرکت که این روزها متعلق به فیسبوک است، زمانی از ذهن یک فرد مستقل، متولد شد و جهان ارتباطات را با خودش متحول کرد. شناخت او میتواند الهامبخشِ کارآفرینهای جوان باشد.
بسیاری از ما هر روز وارد دنیای اینستاگرام میشویم و ساعتها، بدون هیچ هدفی، پستها را بالا و پایین میکنیم و هر چیزی را میبینیم. با این حال، به ندرت با خودمان به این فکر میکنیم که چه کسی برای نخستین بار به راهاندازی این نرمافزار فکر کرد. کوین سیستروم همان کسی است که برای نخستین بار ایده راهاندازی اینستاگرام به ذهنش آمد و توانست این ایده را به مرحله واقعیت برساند. حالا این نرمافزار به یکی از پرطرفداران نرمافزارهای دنیای شبکههای اجتماعی در جهان تبدیل شده و میلیونها نفر با آن سرگرم میشوند و همچنین افراد زیادی هم از طریق آن درآمدزایی میکنند. این ابداع، یکی از بزرگترین و مهمترین ابداعات دنیای مدرن شناخته میشد. مرور زندگی کوین سیستروم و اینکه چطور به ایده اینستاگرام دست پیدا کرد هم میتواند از همین زاویه مورد توجه قرار بگیرد.
کوین سیستروم بهعنوان برنامهنویس و کارآفرین آمریکایی شناخته میشود و مهمترین دستاوردش، همبنیانگذاریِ اینستاگرام بوده است. در حال حاضر، اینستاگرام بهعنوان یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی در جهان شناخته میشود که تاثیر بسیاری در رابطه با نحوه به اشتراکگذاری تصاویر و ویدیوها در اینترنت داشته است. داستان زندگی سیستروم، در حقیقت قصه دست یافتن به موفقیت از مسیر ابداع و نوآوری است. او توانست از مسیر پشتکار در عرصه فناوری، جهانی تازه را خلق و به مردم دنیا ارائه کند. پس از گذشت سالها، هنوز این شبکه اجتماعی، از محبوبیت بالایی در میان کاربران برخوردار است.
*نخستین گام در مسیر فناوری
کوین یورک سیستروم در 30 دسامبر 1983 در هالستون، واقع در ماساچوست آمریکا به دنیا آمد. از آنجا که از استعداد و قابلیتهای بالایی برخوردار بود توانست به دانشگاه استنفورد در آمریکا راه پیدا کند و در رشته علوم مدیریت و مهندسی مشغول به تحصیل شد. در نهایت در سال 2006 هم توانست مدرک خود را دریافت کند و از دانشگاه فارغالتحصیل شود. او در این دوران تحصیلی، توانست با اصول برنامهنویسی و همچنین توسعه وب آشنا شود و در همین دوران بود که متوجه علاقه خود به این موضوع شد و در نتیجه تصمیم گرفت پروژههایی در این زمینه به دست بگیرد و استعدادش را به نمایش بگذارد.
مطالعات او در دانشگاه استنفورد، کمک کرد تا گستره دانش خود را در زمینه فناوری، افزایش دهد و در آن زمان به یک چهره مطرح در عرصه فناوری تبدیل شد. در همان زمان دانشجویی، بهعنوان کارآموز در شرکتهای مختلفِ فناوری آمریکایی هم فعالیت کرد. برای مثال این فرصت را به دست آورد که برای مدتی در شرکت گوگل و در همچنین در توئیتر فعالیت داشته باشد. از یکسو با فضای شرکتها آشنا میشد و از سوی دیگر، دانشی را کسب میکرد که ذهنش را نسبت به مقوله فناوری، بازتر میکرد و افقهای بیشتری را پیش رویش میگشود که از طریق آن میتوانست به آیندهای درخشان فکر کند.
*تلاش مشترک برای رسیدن به اینستاگرام
روحیه کارآفرینی سیستروم به او کمک کرد تا در مسیر تاسیس یک برنامه متفاوت قدم بردارد. در این بین، خوشاقبال هم بود چرا که چهرهای اثرگذار با او همراه شد و بهعنوان مشوق در کنارش قرار گرفت: مایک کریگر. او در گذشته، تجربه راهاندازی یک نرمافزار دیگر را هم داشت و در نتیجه، به نوعی پختگی در این زمینه دست یافته بود و میتوانست با خطای کمتری، طرح و ایدهاش را پیش ببرد. نرمافزاری که نخستین بار راهاندازی کرد، بربن (Burben) بود که میتوانست از طریق شناسایی محل و به عبارت سادهتر از طریق مکانیابی، اطلاعات و تصاویری را در اختیار کاربر بگذارد که بسیار مفید و موثر بود. هرچند این برنامه، کاملا موفق بود اما سیستروم میخواست به دنبال موفقیتهای بیشتر بود و از مسیر همین برنامه، فهمید که به اشتراکگذاریِ تصاویر با افراد میتواند ایده جذابی باشد و افراد زیادی را با خودش سرگرم کند. این ایده به خلق اینستاگرام ختم شد.
در نهایت تصمیم گرفت جسورانه به سمت پروژه شخصی خودش قدم بردارد و این پروژه همان اینستاگرام (Instagram) بود. این اپلیکیشن در حقیقت قرار بود به کاربران این امکان را بدهد که با استفاده از فیلترهای متنوع، تصاویر مورد نظر خود را ویرایش کنند و سپس با دیگران به اشتراک بگذارند. به محض اینکه ایده آنها به مرحله اجرا درآمد و مورد استفاده کاربران قرار گرفت با استقبالی کمنظیر همراه شد. طولی نکشید که اینستاگرام به محبوبیت فراوانی دست پیدا کرد و در سال 2012، توسط شرکت فیسبوک به مبلغ یک میلیارد دلار خریداری شد و به این ترتیب به یکی از زیرمجموعههای این شرکت تبدیل شد.
اینستاگرام با بیش از یک میلیارد کاربر فعال ماهانه، به یکی از تأثیرگذارترین شبکههای اجتماعی در جهان تبدیل شده است. این پلتفرم نه تنها نحوه اشتراکگذاری تصاویر و ویدئوها را متحول کرده، بلکه به بستری برای تبلیغات، بازاریابی و ارتباطات اجتماعی تبدیل شده است. برندها، هنرمندان و افراد عادی از اینستاگرام برای ارتباط با مخاطبان خود و ترویج محصولات و ایدههایشان استفاده میکنند.
*تولد اینستاگرام
در تاریخ ششم اکتبر 2010، اینستاگرام به صورت رسمی متولد شد. در ابتدا فقط یک اپلیکیشن یا نرمافزار برای تلفنهای همراه هوشمند با سیستم عامل آیاواس (IOS) بود. نام این برنامه هم ترکیبی از دو «دوربین لحظهای» (Instant camera) و تلگرام یا پیام (Telegram) الهام گرفته شده بود. تمرکز اپلیکیشن در ابتدا روی به اشتراکگذاری عکس بود. از جمله ویژگیهایش هم از این قرار بود:
· فیلتر: کاربران میتوانستند عکسهای ساده خود را به کمک فیلترهای مختلف، به شکلی هنری و حرفهای ارائه کنند.
· قاب مربع: ایده کسانیکه اینستاگرام را راهاندازی کرده بودند از دوربینهای پولاراید گرفته شده بود که عکسها را در قابی مربعی و به صورت آنی و لحظهای در اختیار مصرفکننده قرار میداد. در نتیجه تصمیم گرفتند در فرمت خود، فقط قاب مربعی برای عکسهای خود ارائه کنند.
· به اشتراکگذاری اجتماعی: مهمترین ویژگی اینستاگرام این است که کاربران میتوانند با عکسها خود، از مسیر لایک و کامنت به دنبالکنندگان برسند و نوعی فعالیت اجتماعی در بستر فضای مجازی داشته باشند.
این اپلیکیشن در فاصله دو ماه پس از راهاندازیاش به یک میلیون کاربر دست پیدا کرد. طراحی آن به مرور متحول شد و سرانجام به برنامهای تبدیل شد که همه یا در آن حضور دارند و یا دستِ کم آن را میشناسند.
*مردی که دنیای ارتباطات را متحول کرد
این روزها که همه از اینستاگرام بهره میگیرند به ندرت کسی میداند چه کسی برای نخستین بار این طرح به ذهنش آمد که عکسها را از طریق یک برنامه در شبکههای اجتماعی به نمایش دهند. ایده سیستروم به مرور توسعه پیدا کرد و حالا او یک مهندس برجسته است که توانسته تحولی بزرگ در عرصه شبکههای اجتماعی ایجاد کند. در سال 2016، کوین سیستروم با پاپ فرانسیس در واتیکان دیدار کرد. در این دیدار، دو طرف درباره قدرت تصاویر و متحد کردنِ مردم جهان از طریق تصاویر گفتوگو کردند. در واقع، ایده اصلی این است که مردم از مسیر به اشتراکگذاری تصاویر با هم همصدا و همفکر شوند و نوعی اتحاد میان آنها شکل بگیرد. این اتفاق بیتردید جهان ارتباطات را متحول خواهد کرد. خلق اینستاگرام یک اتفاق بزرگ بود و سیستروم توانست از این طریق، تاثیری همیشگی در دنیا بگذارد. حالا جهان به انتظار نشسته تا او ایدههای نوآورانه و جدیدش را باز هم به نمایش بگذارد.
نظر خود را بنویسید