یک اقتصاددان از بایدهای بازار کار کشور در سال 1404 میگوید
بنگاههای ایرانی به تحول استعدادی در نیروی کار نیاز دارند
1404/01/08
136
این مطلب را به اشتراک بگذارید
حسن طایی، اقتصاددان و رئیس اسبق دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، در گفتوگو با روابط عمومی اتاق تهران در مورد تحولات اقتصادی سال جدید بر ضرورت ایجاد تحول استعدادی در بنگاهها تاکید و عنوان کرد که کارفرمایان میتوانند با تکیه بر تجارب گذشته و دسترسی به منابع و بازارهای کالایی بر موانع موجود فائق آیند اما ضرورت تحول استعدادی در نیروی کار بنگاهها و پرداخت دستمزد براساس کارایی به شدت احساس میشود.
رئیس اسبق دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، در حاشیه مراسم افطاری اتاق بازرگانی تهران، از بایدهای اقتصاد ایران و بازار کار کشور گفت.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، حسن طایی گفت: بنگاههای ایرانی میتوانند در سال نو با کسب استعدادهای جدید و نیروی کار جدید، یک تحول استعدادی در خود ایجاد کنند. بنگاههای ایرانی در حال حاضر بیش از هر چیز به یک تحول استعدادی نیازمند هستند.
او ادامه داد: از افزایش دستمزدها، از افزایش مالیاتها و دیگر هزینههای مترتب بر فعالیت اقتصادی نگران نباشد چون این مسائل را میتوانند همانند گذشته مدیریت کرد. فارغ از تصمیمی که برای نرخ حداقل دستمزد گرفته میشود، کارفرمایان باید دستمزد را براساس کارایی تعیین کنند. امیدوارم با تمهیدات وزارت کار، ما از حداقل دستمزد واحد گذر کنیم و یک نرخ برای سراسر کشور نداشته باشیم. باید براساس منطقه، براساس شغل و ... نرخ دستمزد داشته باشیم
طایی افزود: کارفرمایان میتوانند بازار کار را به سمتی هدایت کنند که به دستمزد براساس کارایی نزدیک شویم. به عنوان یک کارشناش بازار کار میگویم که همه ما باید به این مساله بیندیشیم که اشتغال بنیان زندگی اجتماعی و تحولات آینده است. ما با کمک کارفرمایان میتوانیم به سوی اشتغال مولد حرکت کنیم و اشتغال مولد ایجاب میکند که به تولید فناورانه بیندیشیم. واقعیت این است که کارفرمایان میتوانند سپهر فناوری و دانایی کشور را به مراحل بالاتر سوق دهند و من امیدوارم که این اتفاق رخ دهد.
او افزود: به عنوان یک کارشناس اقتصادی در حوزه بازار کار و مسائل کارگری و کارفرمایی میدانم که موانع زیادی در فضای کسبوکار کشور ما وجود دارد اما اعتقاد دارم که اراده فعالان اقتصادی مافوق همه این موانع است.
نظر خود را بنویسید