اتاق تهران و اتاق خرمشهر یک تفاهمنامه همکاری امضا کردند
صادرات ایران به عراق باید توسعه یابد
1403/12/13
199
این مطلب را به اشتراک بگذارید
با حضور محمود نجفی عرب، رئیس اتاق تهران، در خرمشهر یک تفاهمنامه همکاری بین اتاق تهران و اتاق خرمشهر با هدف توسعه صادرات کالا و خدمات به کشور عراق به امضای روسای دو اتاق رسید. رئیس اتاق تهران در این رویداد بر احیای ظرفیتهای گردشگری خرمشهر و همچنین بازار خوب بصره برای صدور خدمات فنی و مهندسی تاکید کرد.
اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و خرمشهر با هدف افزایش میزان صادرات کالاهای با ارزشافزوده بالا از ایران به عراق با تمرکز بر بازار بصره به عنوان سومین شهر اصلی این کشور، یک تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
این تفاهمنامه در حاشیه سفر جمعی از روسای اتاقهای بازرگانی سراسر کشور به خرمشهر توسط محمود نجفی عرب، رئیس اتاق تهران و مصطفی موسوی، رئیس اتاق خرمشهر، امضا شد.
رئیس اتاق خرمشهر درباره این تفاهمنامه و اهداف آن، به ظرفیتهای بالقوه در خرمشهر، آبادان و استان بصره عراق اشاره کرد و گفت: در این مناطق، ظرفیتهای بسیار بالایی نهفته است که باید به بخش خصوصی و سرمایهگذاران ایرانی و عراقی معرفی شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران به نقل از اتاق ایران آنلاین، مصطفی موسوی گفت: در همین قالب این سفر را ترتیب دادیم تا روسای اتاقها از نزدیک با ظرفیتها آشنا شوند و فعالان بخش خصوصی را برای سرمایهگذاری در بازار عراق به ویژه استان بصره که روند توسعه خود را شروع کرده است، تشویق کنیم.
توسعه صادرات کالا با ارزشافزوده بالا به عراق
رئیس اتاق تهران نیز در مراسم امضای این تفاهمنامه تاکید کرد که همکاری مشترک بین دو اتاق محور این تفاهمنامه است به این صورت که قرار است دو اتاق تهران و خرمشهر با تکیه بر پتانسیلهای خود به تقویت صادرات انواع کالاهای با ارزشافزوده بالا به بازار عراق کمک کنند.
محمود نجفی عرب ادامه داد: اتاق تهران از امکاناتی برخوردار است که میتواند به کمک آنها و همکاری سایر اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در مسیر افزایش حجم صادرات و میزان سرمایهگذاری ایرانیان در سایر کشورها قدم بردارد.
او استان بصره عراق را برای سرمایهگذاری ایرانیان و انتقال بخشی از فرآیند تولید کالا به خارج از کشور، مناسب ارزیابی کرد و افزود: عراق به عنوان اولین مقصد کالاهای صادراتی با ارزشافزوده افزوده بالاتر برای ایران شناخته میشود پس باید این ظرفیت را مورد توجه و تقویت قرار داد. همچنین استان بصره ظرفیت بالایی در توسعه صادرات دارد و شرکتهای فنی و مهندسی، نفت و انرژی میتوانند از فرصت سرمایهگذاری در عراق استفاده کنند.
رئیس اتاق تهران همچنین به حوزه گردشگری و گردشگری سلامت به عنوان زمینهای مناسب برای همکاری مشترک با طرف عراقی اشاره کرد و افزود: اتاق تهران با تمرکز بر ظرفیت بیمارستان بازرگانان که جزو بیمارستانهای تراز اول کشور است، میتواند روی جذب گردشگر سلامت از عراق فعالیت کند. از طرفی بحث گردشگری در منطقه خوزستان بسیار ضعیف است؛ در صورتی که بسترهای خوبی در این حوزه وجود دارد.
محمود نجفی عرب ادامه داد: خرمشهر پیش از جنگ تحمیلی، پتانسیل و ظرفیتهای بالایی در بخش گردشگری و اقتصادی داشت که آن را به یکی از نقاط مهم ایران تبدیل کرده بود و این ظرفیت بالا امروز باید احیا شود و باید از جاذبههای آبراه اروند نیز بهره برد.
سرمایهگذاری در آبادان و خرمشهر
نماینده مردم خرمشهر در مجلس نیز در مراسم امضای تفاهمنامه مشترک اتاقهای بازرگانی خرمشهر و تهران در آبادان تاکید کرد که در حال حاضر رویکردی جدید برای برطرف کردن مشکلات خرمشهر در بخشهای مختلف، از جمله تجارت و گردشگری شکل گرفته است
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران به نقل از ایرنا، مصطفی مطورزاده گفت: ظرفیت و پتانسیل لازم در خرمشهر و آبادان وجود دارد، اما برای توسعه این مناطق به جذب سرمایهگذار در بخشهای فناوری، خدمات و صنعت نیاز داریم؛ همه امکانات زیرساختی و تسهیلات لازم برای سرمایهگذاری در اختیار سرمایهگذاران قرار میگیرد.
او افزود: آبادان و خرمشهر بهاندازه یک استان ظرفیت در بخشهای مختلف دارند و با رویکرد دولت سرمایهگذاری خوبی در این منطقه انجام خواهد شد.
نظر خود را بنویسید