در دیدار رئیس اتاق بازرگانی تهران و سفیر ارمنستان در ایران مورد تاکید قرار گرفت
گامهای مشترک برای غلبه بر موانع توسعه تجارت ایران و ارمنستان
1403/12/01
375
این مطلب را به اشتراک بگذارید
گریگور هاکوپیان، سفیر ارمنستان در ایران، و محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران، با یکدیگر دیدار و و با هدف توسعه روابط تجاری دوجانبه گفتوگو کردند. سفیر ارمنستان در این دیدار تاکید کرد که کشورش برای تحقق هدفگذاری صورت گرفته توسط مقامات سیاسی برای دستیابی به تجارت سه میلیارد دلاری آمادگی کامل دارد.
در ملاقات سفیر ارمنستان در ایران و رئیس اتاق بازرگانی تهران، دو طرف نسبت به اقدامات مشترک در قالب سرمایهگذاری و تولید مشترک برای ارتقای سطح مناسبات تجاری تاکید کردند.
در ابتدای این جلسه رئیس اتاق تهران با اشاره به اینکه ایران و ارمنستان در طول تاریخ روابط حسنهای با یکدیگر داشتهاند، گفت: کشور ارمنستان برای ما بسیار مهم است؛ چرا که این کشور به عنوان شاهراه ارتباطی ایران با کشورهای اتحادیه اوراسیا، قفقاز و اروپا تلقی شده و ما علاقمندیم که سطح روابط تجاری دوجانبه را به منظور تامین نیازهای ارمنستان و نیز تامین اقلام مورد نیاز کشورمان ارتقا دهیم.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، محمود نجفی عرب استفاده از ظرفیت ارمنستان برای صادرات مجدد کالا و دستیابی به تولیدات مشترک از طریق سرمایهگذاریهای مشترک را از جمله زمینههای کاری میان دو کشور برشمرد و گفت: ما در اجلاس اقتصادی اوراسیا که در ارمنستان برگزار شد، توافقات خوبی با مقامات این کشور در زمینه ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی در مرز مشترک دو کشور حاصل کردیم. مقامات ذیربط در ارمنستان برای ایجاد این منطقه اعلام آمادگی کردند و ما هم آمادگی داریم که در ایران نسبت به تحقق این توافق، پیگیریهای لازم را به انجام برسانیم و زمینه سرمایهگذاری در این منطقه و ایجاد زیرساختها را فراهم کنیم.
او در ادامه سخنان خود به برگزاریسومین همایش و نمایشگاه بینالمللی تجارت با اوراسیا که از تاریخ ۳ تا ۶ اسفندماه ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار میشود، اشاره کرد و گفت: حجم تجارت ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا با توجه به ظرفیتهای موجود در دو کشور راضیکننده نیست و امیدواریم امضای موافقتنامه تجارت آزاد و صفر شدن تعرفهها به رشد مراودات تجاری کمک کند.
او در بخش دیگری از سخنانش خواستار اجرایی شدن ایجاد منطقه اقتصادی مشترک میان ایران و ارمنستان شد.
سفیر ارمنستان در ایران نیز با تایید سخنان رئیس اتاق تهران درباره حجم اندک مراودات تجاری دو کشور گفت: بهرغم روابط سیاسی دوستانه میان دو کشور، مبادلات اقتصادی و تجاری ایران و ارمنستان در سطح مناسبی قرار ندارد.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران گریگور هاکوپیان با اشاره به مذاکرات و توافقات سران دو کشور برای توسعه تجارت دو کشور گفت: به موجب آنچه در این رایزنیها هدفگذاری شده است، مبادله کالا میان ایران و ارمنستان ابتدا باید از حدود 700 میلیون دلار به سطح یک میلیارد دلار و سپس به سه میلیارد دلار افزایش پیدا کند. برای دستیابی به این اهداف از سمت ارمنستان محدودیتی وجود نداشته و برای تحقق آن آمادگی کاملی وجود دارد. البته ممکن است تحریمها در مسیر تحقق اهداف تجاری دو کشور موانعی ایجاد کند، اما با گامهای مشترک میتوانیم از این موانع گذر کنیم.
او با بیان اینکه عضویت ناظر ایران در اتحادیه اوراسیا برای ارمنستان بسیار حائز اهمیت است، گفت که پذیرش ایران به عنوان عضو ناظر، زمانی رخ داد که ارمنستان ریاست دورهای اتحادیه را بر عهده داشت و این نشاندهنده حسننیت ارمنستان نسبت به ایران است.
سفیر ارمنستان در ایران ادامه داد: ما از حضور فعالان اقتصادی و سرمایهگذاران ایرانی در ارمنستان استقبال میکنیم و چنانچه شرکتهای ایرانی در ارمنستان اقدام به ثبت شرکت و تولید کالا کنند، میتوانند به تمام بازارهای حوزه اوراسیا ورود کنند.
گریگور هاکوپیان در ادامه به تمایل شرکتهای ارمنی برای همکاری با فعالان اقتصادی در ایران اشاره و عنوان کرد که برخی از این شرکتها برای تامین کالا از ایران با مشکلاتی مواجه شدهاند که محمود نجفی عرب نیز اعلام کرد اتاق تهران برای صیانت از برند کشور نسبت به رفع مشکلات این شرکتها اقدام میکند.
در نشست رئیس اتاق تهران و سفیر ارمنستان، هرویک یاریجانیان، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران و رئیس اتاق مشترک ایران و ارمنستان و همچنین حسامالدین حلاج، معاون امور بینالملل و توسعه تجارت اتاق تهران نیز حضور داشتند و در مورد شرایط کنونی تجارت بین دو کشور توضیحاتی ارائه کردند.
نظر خود را بنویسید