در پایان همایش «نقش مشاوران حقوقی در بهبود فضای کسبوکار» اعلام شد
ضرورت تشکیل هیاتهای صلح و داوری در اتاقهای بازرگانی
1403/10/08
167
این مطلب را به اشتراک بگذارید
در بیانیه پایانی همایش «نقش مشاوران حقوقی در بهبود فضای کسبوکار» که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، بر ضرورت ایجاد نهادهایی مانند هیاتهای صلح و داوری در اتاقهای بازرگانی و پیگیری راهاندازی دادگاههای تخصصی تجاری در همه استانها تاکید شد.
به همت اتاقهای بازرگانی تهران و کرمان همایش «نقش مشاوران حقوقی در بهبود فضای کسبوکار» با حضور جمع کثیری از مشاوران حقوقی اتاقهای بازرگانیسراسر کشور برگزار شد. در این رویداد که در اتاق تهران برپا شده بود، رئیس اتاق تهران، رئیس اتاق کرمان، رئیس کمیسیون حقوقی و حمایت قضایی اتاق ایران و معاون قضایی و پیشگیری دادگستری استان کرمان نیز حضور داشتند و در مورد مسائل مهم حقوقی و قضایی در حوزه کسبوکار گفتوگو کردند.
در این نشست که سخنرانیها و پانلهای تخصصی در رابطه با نقش مشاوران حقوقی و آگاهی فعالان اقتصادی از مسائل حقوقی و قضایی در حوزه کسبوکار ارائه و برپا شد، بیانیهای نیز از سوی کمیته اجرایی این همایش قرائت شد که دستاوردهای این رویداد را بیان میکرد.
براساس این بیانیه، تاکید شد اتاقهای بازرگانی هیاتهای صلح و داوری تشکیل دهند و همچنین پیگیر تشکیل دادگاههای تجاری برای رسیدگی به دعاوی این حوزه به صورت تخصصی باشند. همچنین در این بیانیه عنوان شد که یک دبیرخانه به صورت مشترک بین اتاق تهران و اتاق کرمان تشکیل شود و بعد از انجام اقدامات اولیه در یکسال آینده، از سایر اتاقهای بازرگانی سراسر کشور نیز برای پیوستن به این دبیرخانه دعوت شود.
همچنین اعلام شد که یک ویژهنامه حقوقی کسبوکارها توسط دبیرخانه تدوین و منتشر میشود که بعد از سال اول، به صورت یک فصلنامه حقوقی توسط اعضای دبیرخانه تولید و منتشر خواهد شد.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحيم
به لطف حضرت حق و در ظل توجهات حضرت ولیعصر (عج) اولین رویداد «نقش مشاوران حقوقی اتاقهای بازرگانی کشور در توسعه و بهبود فضای کسبوکار» با هدف تبادلنظر و انتقال تجربیات مشاوران حقوقی اتاقهای کشور با همکاری مشترک اتاقهای تهران و کرمان و همراهی سایراتاقها برگزار شد.
با طرح محورهای مطروح شده، دستاوردهای همایش به شرح زیر اعلام میشود:
1- بر اهمیت ضرورت تشکیل هیأتهای صلح و داوری در محل اتاقهای بازرگانی استانها در جهت تسهیل و طرح پروندههای فعالان اقتصادی در این مراکز تأکید شد.
2- ایجاد دادگاههای تجاری به منظور طرح دعاوی فعالان اقتصادی واحدهای تولیدی در این دادگاهها پیگیری شد.
3- اهمیت استفاده از نظر مشورتی مشاوران حقوقی در توسعه و بهبود فضای کسبوکار به عنوان یکی از مؤلفههای مؤثر و پیشبرنده در محیط کسبوکار مورد توجه حاضران در رویداد قرار گرفت و با عنایت به نقش مشاوران در کاهش ریسکهای حقوقی و تسهیل امور قراردادی و حمایت از حقوق کسبوکارها، ضرورت توسعه حضور ایشان مورد تأیید قرار گرفت.
4- حضور و همراهی دادگستریهای کل استانها به عنوان یک نهاد حاکمیتی و قضایی در کنار بخش خصوصی مورد توجه و امتنان قرار گرفت و بر ادامه مسیر و توسعه همکاریهای فیمابین در چهارچوب قوانین تأکید شد.
5- اصلاح فرهنگ حقوقی مدیران کسبوکارها و اجرای و توسعه برنامههای آموزشی و استفاده از سکوهای برخط امری لازم و ضروری عنوان شد.
6- همافزایی و توسعه فرهنگ همکاری میان مشاوران حقوقی اتاقها از طریق ایجاد یک دبیرخانه در سال اول بهصورت مشترک بین اتاقهای تهران و کرمان و در سالهای بعد بر اساس اعلام آمادگی پذیرش سایر اتاقهای کشور صورت خواهد پذیرفت.
7- تهیه و انتشار ویژهنامه حقوقی کسبوکارها در سال اول بهصورت فایل الکترونیک با مشارکت همه اتاقها و ارتقای آن به فصلنامه تخصصی حقوقی بخش خصوصی در سالهای بعد صورت خواهد پذیرفت.
در پایان اولین رویداد، از حضور و همراهی و مساعی همه مسئولین حاضر در رویداد تشکر و قدردانی میکنیم.
کمیته اجرایی اولین رویداد نقش مشاوران حقوقی اتاقهای بازرگانی کشور در توسعه و بهبود فضای کسبوکار کشور
نظر خود را بنویسید