تاکید رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران بر رفع ناترازیهای انرژی
از جیب محیطزیست برای ناترازیهای اقتصادی خرج نکنیم
1403/10/02
204
این مطلب را به اشتراک بگذارید
سعید تاجیک، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران، در پانل تخصصی بررسی علل ناترازی انرژی در کشور و تعاملات جهانی زیست محیطی که در روز پایانی نمایشگاه محیط زیست برپا شد، با اشاره به بسیار بدتر شدن شرایط کمبود انرژی در سال آینده در صورت عدم چارهجویی، تاکید کرد که دولت نباید بیش از این از سفره محیط زیست برای ناکارآمدیها و ناترازیهای اقتصادی هزینه کند.
در روز پایانی بیست و دومین نمایشگاه محیط زیست که در محل شهر آفتاب برپا شده بود، پانل تخصصی بررسی علل ناترازی انرژی در کشور و تعاملات جهانی زیستمحیطی برگزار شد و طی آن نمایندگان محیط زیست از بخشهای دولتی و خصوصی به بررسی و ارائه راهکارهای گذر از بحرانهای محیطزیستی پرداختند.
ناترازی انرژی و کمبود برق و گاز یکی از مسائلی است که امروزه به یک ابربحران در کشور تبدیل شده و صنایع، کسبوکارها و خانوادهها را با مشکلات عدیده مواجه ساخته است. از این رو سعی شد در پنل تخصصی با محوریت معاونت راهبردی ریاستجمهوری به ابعاد این معضل پرداخته شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، این پنل با حضور نایبرئیس کمیسیون انرژی مجلس، معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران و رئیس کمیسیون توسعه پایدار اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
در این پانل رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، در مورد عواقب عدم برنامهریزی در بحرانهای فعلی انرژی هشدار داد و گفت: در وضعیت کنونی، اگر اقدامات لازم آنطور که باید صورت نگیرد، در سال بعد با شرایط بسیار سختتری دست و پنجه نرم خواهیم کرد.
سعید تاجیک ضمن تشریح وضعیت بحرانی صنایع، به عدم شفافیت مصرف انرژی در داخل کشور، قاچاق سوخت، استفاده ناصحیح از برق برای تولید رمزارزها، عدم سرمایهگذاری و برنامهریزی لازم برای ایجاد زیرساختهای جدید افزود: تنها راه نجات کشور، انجام تعاملات جهانی و جذب سرمایهگذاریهای خارجی است. چرا که میزان مصرف انرژی در کشور در وضعیت بسیار نابسامانی قرار دارد. علاوه بر آن بهینهسازی به طرز صحیح انجام نمیگیرد و تاکنون نیز حرکت درستی برای ایجاد زیرساختهای انرژی پاک و جدید صورت نگرفته است. از طرفی، آنگونه که باید به تکالیف خود و قوانین وضع شده در راستای مصرف صحیح منابع انرژی عمل نکردهایم.
تاجیک در پایان، خاطرنشان کرد: ادامه این روند، نمیتواند نویدبخش آیندهای روشن باشد. مگر آنکه نگاه خود را به تعاملات جهانی تغییر داده و بیش از این از سفره محیط زیست برای ناکارآمدیهای اقتصادی خود خرج نکنیم.
نظر خود را بنویسید