با پیگیری مجدانه اتاق بازرگانی تهران و سازمان توسعه تجارت صورت گرفت

تصویب موافقت‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا در مجلس شورای اسلامی

...

محمود نجفی عرب، رئیس اتاق تهران، ضمن اشاره به تصویب موافقت‌نامه تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اوراسیا در مجلس شورای اسلامی که با پیگیری‌های اتاق تهران، سازمان توسعه تجار و توجه ویژه نمایندگان مجلس صورت گرفت، عنوان کرد که با تصویب این موافقت‌نامه، گامی مهم در راستای توسعه روابط تجاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا برداشته شد که نتایج و پیامدهای مثبتی در روند توسعه تجارت خارجی و اقتصاد کشور خواهد داشت.

بر اساس آنچه خبرگزاری خانه ملت منتشر کرده است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مفاد لایحه موافقت‌نامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو آن موافقت کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، نمایندگان در نشست علنی امروز، یکشنبه 2 دی ماه 1403 مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه موافقت‌نامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو آن، با ماده واحده لایحه مذکور با 213 رأی موافق، یک رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 236 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در همین رابطه ضمن قدردانی از نمایندگان مجلس برای تصویب این موافقت‌نامه و تسهیل‌گری در امر تجارت خارجی کشور با ایجاد فرصت‌های جدید، عنوان کرد که تصویب این موافقت‌نامه به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دیپلماتیک و اقتصادی ایران در سال‌های اخیر، فرصتی مناسب برای بخش خصوصی ایران به شمار می‌آید تا دسترسی به بازارهای جدید و گسترده‌تری را فراهم کند.

محمود نجفی عرب با بیان اینکه تصویب این موافقت‌نامه نتیجه تلاش‌ها و تعامل سازنده اتاق بازرگانی تهران با نمایندگان مجلس و همکاری جدی سازمان توسعه تجارت ایران بوده است، ادامه داد: اتاق بازرگانی تهران از ابتدای مذاکرات با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، همواره در کنار دولت و مجلس، نقش پررنگی در پیگیری و تسهیل دستیابی به این توافق داشت و همواره بر اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود تأکید کرده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، نجفی عرب افزود: در همین راستا، اتاق تهران در مهرماه، هیاتی متشکل از فعالان بخش خصوصی را برای حضور در نشست اقتصادی اتحادیه اوراسیا به ارمنستان اعزام کرد. به همت مدیریت امور مجلس اتاق تهران، تعدادی از نمایندگان مجلس نیز در این هیات بخش خصوصی را همراهی کردند.حضور فعالانه این نمایندگان در این اجلاس و گفت‌وگو با نمایندگان دولتی و بخش خصوصی کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا که در این اجلاس حاضر بودند، نقش موثری در بررسی این لایحه و تصویب آن در مجلس ایفا کرد.

 او در ادامه به مزیت‌های تصویب این موافقت‌نامه اشاره کرد و گفت: موافقت‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا، شامل کشورهای روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس است که به‌ویژه در حوزه‌های انرژی، کشاورزی، صنایع معدنی و کالاهای مصرفی پتانسیل بالایی برای همکاری‌های تجاری ایجاد می‌کند.

به گفته نجفی عرب، این توافق به‌ویژه برای شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی که در حال حاضر با محدودیت‌های زیادی در دسترسی به بازارهای جهانی مواجه هستند، یک فرصت طلایی به‌شمار می‌آید و می‌تواند به افزایش کیفیت و تنوع صادرات محصولات ایرانی کمک کند.

رئیس اتاق تهران در ادامه با طرح این درخواست از دولت که برای اجرایی شدن این توافق و بهره‌برداری از آن، برنامه‌ریزی‌های دقیق و اصولی انجام دهد، افزود: اجرای صحیح این موافقت‌نامه نیازمند همکاری نزدیک میان بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی است تا از تمامی مزایای آن بهره‌برداری کامل صورت گیرد. در عین حال ما باید از ایجاد هرگونه بوروکراسی اضافی و موانع تجاری که ممکن است بر سر راه این توافق قرار گیرد، جلوگیری کنیم تا تجارت آزاد و روان میان ایران و کشورهای اوراسیا امکان‌پذیر شود.

 

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?78730

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام

مطالب مرتبط