رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد
سه گلوگاه تامین مالی حوزه دارو و تجهیزات پزشکی
1403/09/28
495
این مطلب را به اشتراک بگذارید
محمد عبدهزاده، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، افزایش عمق مطالبات شرکتهای دارویی از مراکز دولتی، انباشت مطالبات از سازمانهای بیمهگر و عملکرد انقباضی بانکها در قبال بنگاههای بخش خصوصی را سه عامل بحران نقدینگی در شرکتهای دارویی و تجهیزات پزشکی عنوان کرد.
رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه تنها حدود 20 هزار میلیارد تومان از 76 هزار میلیارد تومان اعتبار طرح دارویار در سال 1403 تامین شده است، گفت که دلیل شکلگیری این فاصله در تعیین، تخصیص و تامین بودجه بهداشت و درمان این است که بخش دارو در اولویت آخر پرداختها قرار دارد.
محمد عبدهزاده با بیان اینکه چالش عمده شرکتهای دارویی و تجهیزات پزشکی، بحران تامین نقدینگی است، افزود: مساله این است که عمق مطالبات شرکتهای دارویی از مراکز درمانی به ویژه دانشگاههای علوم پزشکی به بیش از یک سال رسیده است. مساله بعدی انباشت مطالبات از سازمانهای بیمهگر است. در عین حال، سختگیری در اعطای تسهیلات به بنگاههای بخشخصوصی نیز به کمبود نقدینگی دامن زده است.
او در ادامه با اشاره به اینکه شرکتهای حوزه دارو و تجهیزات پزشکی از لحاظ دسترسی به نقدینگی در شرایط سختی به سر میبرند، ابراز امیدواری کرد که با تدبیر دولت و سایر دستگاههای ذیربط، شرایط تولید و تجارت این بخشها تسهیل شود.
نظر خود را بنویسید