فردریک والاس اسمیت، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت فدکس (FedEx)، یکی از پیشگامان صنعت حملونقل و لجستیک در جهان است. او در سال ۱۹۴۴ در شهر مارکس، میسیسیپی به دنیا آمد. از همان دوران کودکی به صنعت حمل و نقل علاقهمند بود و تمایل داشت مشکلات و محدودیتهای آن زمان را با راهحلهای جدید و خلاقانه رفع کند.
یکی از معروفترین فیلمهایی که تام هنکس در آن بازی کرده، فیلم «دورافتاده» است. در این فیلم، یک مامور پست شرکت فدکس در آمریکا، پر اثر سقوط هواپیمایی، تنها و دور افتاده، چهار سال در یک جزیره زندگی میکند. در این فیلم، تمرکز زیادی روی برند «فدکس» شده است، برندی که بهعنوان معروفترین برند شرکت پست در جهان شناخته میشود. خیلیها که در آمریکا زندگی نمیکنند، از طریق همین فیلم با برند فدکس آشنا شدهاند و میدانند که این برند تا چه اندازه بزرگ است و در آمریکا اهمیت دارد. با همه این احوالات، بسیاری از افراد با قصه این برند آشنا نیستند و نمیدانند چه چهرهای برای نخستین بار این برند را راهاندازی کرده است. این چهره، فردریک والاس اسمیت است و سرگذشتش میتواند الهامبخش بسیاری از افراد باشد.
فردریک والاس اسمیت در تاریخ ۱۱ آگوست ۱۹۴۴ در شهر مارکس، ایالت میسیسیپی متولد شد. او در دوران کودکی با یک بیماری استخوانی به نام استئومیلیت دستوپنجه نرم میکرد که باعث ضعف عضلات و استخوانها میشود. این بیماری نیازمند درمانهای پیچیده و دردناک بود و اسمیت بیشتر دوران کودکی خود را در بیمارستانها سپری کرد. بسیاری تصور میکردند او آیندهای سخت در پیش داشته باشد، بیماریاش بسیاری از افراد را نسبت به آینده و موفقیتهایش بدبین کرده بود. با این حال، والاس نشان داد که فکر بقیه درست نیست. حتی وقتی در سن ده سالگی، پدرش را که صاحب یک رستوران زنجیرهای و شرکت اتوبوسرانی بود، از دست داد، از زندگی عقب نماند و راهی برای بهبود اوضاع خودش پیدا کرد. موضوع مرگ پدرش باعث شد که در سنین نوجوانی به موضوعات اقتصادی و مدیریت کسبوکار علاقهمند شود. به این ترتیب، دست سرنوشت به جای اینکه او را از بسیاری از نکات مثبت در زندگی محروم سازد، باعث شد که راهی برای پیشرفت و بهبود اوضاع خودش پیدا کند.
*آغاز از آسمانها
در دوران نوجوانی، علاقه اسمیت به صنعت حملونقل آغاز شد. او علاقهمند به پرواز و هواپیما بود و بعدها توانست مجوز خلبانی بگیرد. این علاقهمندی او به پرواز در آینده نقش مهمی در شکلگیری ایدههای اولیه کسبوکارش داشت. پس از پایان دبیرستان، وارد دانشگاه ییل شد و در رشته اقتصاد تحصیل کرد. در این دوره، او یک مقاله درسی نوشت که به بررسی امکان ایجاد سیستم حمل و نقل سریع برای مرسولات و کالاها میپرداخت. این ایده که در آن زمان نسبتاً جدید بود، قرار بود به کاهش زمان و هزینه انتقال کالاها از یک نقطه به نقطه دیگر کمک کند. اگرچه استادانش در دانشگاه به این ایده چندان توجه نکردند، اما اسمیت بر این باور بود که با اجرای درست این طرح، میتوان تحولی بزرگ در صنعت حملونقل ایجاد کرد. به این ترتیب از یکسو با بیتوجهی و کملطفی از طرف اهالی آکادمیک مواجه شده بود و از طرف دیگر، تلاش میکرد به این افراد، موفقیتِ ایدهاش را اثبات کند. در نتیجه از اقداماتش دست نکشید و همچنان به تلاش ادامه داد.
پس از فارغالتحصیلی در سال ۱۹۶۶، اسمیت به خدمت سربازی رفت و بهعنوان خلبان در جنگ ویتنام فعالیت کرد. تجربهای که در جنگ به دست آورد، دیدگاهش نسبت به اهمیت زمان در انتقال کالاها و تدارکات را تقویت کرد. در این مسیر، مصممتر شد تا ایدهاش را دنبال کند و به سایر افراد هم نشان دهد که این اقدام، کاملا شدنی است. او شاهد بود که چگونه جابجایی سریع لوازم و تجهیزات میتواند به موفقیت در میدان جنگ کمک کند. این تجربه باعث شد که پس از پایان خدمت، تصمیم به عملی کردن ایده خود در زمینه حملونقل سریع بگیرد. به این ترتیب، طی این سالها، چند گام دیگر به عملیاتی کردنِ ایدهاش نزدیک شد. والاس اصرار داشت که ایدهاش را در مرحله عمل به نمایش بگذارد.
*روزی که فدکس آغاز به کار کرد
در سال ۱۹۷۱، اسمیت شرکت فدرال اکسپرس یا همان فدکس را تأسیس کرد. او برای اجرای ایدهاش، تصمیم گرفت یک ناوگان هوایی مستقل ایجاد کند تا مرسولات را به صورت ۲۴ ساعته به مقصد برساند. این مدل کاری جدید در صنعت حمل و نقل پدیدهای نوآورانه و انقلابی به شمار میرفت و بسیاری از رقبای او در ابتدا با شک و تردید به این طرح نگاه میکردند. البته که در ابتدا به نظر بسیار دشوار و نشدنی میآمد، با این حال، تمام اتفاقاتی که در گذشته تجربه کرده بود، او را مصمم ساخته بود که از رویایش دست نکشد و همچنان به تلاش ادامه دهد. او برای تأمین سرمایه اولیه با مشکلات زیادی مواجه شد و حتی در مقطعی با ورشکستگی دستوپنجه نرم کرد، اما با تلاش بیوقفه و هوشمندی در مدیریت بحرانها، موفق شد شرکت خود را از مشکلات مالی نجات دهد و به رشد و پیشرفت ادامه دهد. ورشکستگی برای بسیاری از افراد، میتواند نوعی نقطه پایان باشد؛ با این حال، والاس میخواست به مسیرش ادامه دهد. در نتیجه، ورشکستگی هم نتوانست او را منصرف کند. همین ویژگیها او را در مسیر موفقیت قرار داد. در واقع او به جای اینکه شکست را بپذیرد، مدام به دنبال روشی برای دست یافتن به موفقیت بود و همیشه هم راهی متفاوت پیدا میکرد.
*سختیهای یک مسیر طولانی
در سالهای ابتدایی فعالیت فدکس، اسمیت متوجه شد که برای ارائه خدمات با کیفیت و حفظ مشتریان، نیازمند سیستمهای جدید و پیشرفتهای است. او اولین شرکتی بود که سیستم رهگیری مرسولات را بهصورت آنلاین ارائه کرد تا مشتریان بتوانند موقعیت بستههای خود را در هر لحظه ردیابی کنند. این نوآوری یکی از مهمترین عوامل موفقیت فدکس و جلب رضایت مشتریان در سراسر جهان بود. مشتریانی که تا آن زمان از مرسولههای خود بیخبر بودند، اکنون میتوانستند با دریافت خدمات نوآورانه فدکس، از وضعیت خود اطلاع پیدا کنند و همین امر کافی بود تا نسبت به این برند، علاقه و تمایل نشان دادند.
به تدریج فدکس به یکی از بزرگترین و معتبرترین شرکتهای حملونقل در جهان تبدیل شد و اسمیت توانست در طول چند دهه، فدکس را به یکی از پیشروان صنعت لجستیک و حملونقل تبدیل کند. امروزه، شرکت فدکس به بیش از ۲۲۰ کشور خدماترسانی میکند و به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای حمل و نقل سریع در جهان شناخته میشود.
*غولی در عرصه مدیریت
موفقیتهای اسمیت باعث شده تا کتابهای متعددی درباره او و شرکت فدکس به رشته تحریر درآید. تمامی کارآفرینهایی که به مسئله لجیستیک و حملونقل علاقه داشتند، این چهره را منبعی برای الهام خود میدانستند و تلاش میکرد به شکلی آموزنده از او بهره بگیرند. یکی از این کتابها هم «ابرمدیران: داستان موفقیت فردریک اسمیت و فدکس» است که شهرت بسیاری دارد و مورد استقبال بسیاری از خوانندگان هم قرار گرفته است. در این کتاب، مخاطبان با چالشها و تلاشهای اسمیت در مسیر موفقیت، بیشتر آشنا میشوند.
این روزها اسمیت بهعنوان یکی از نوآوران بزرگ در زمینه حملونقل شناخته میشود که توانسته از طریق ایجاد تغییرات اساسی در این صنعت، استانداردهای جدیدی را برای آن تعریف کند. تلاشهای او تا کنون نتیجه داده و توانسته نام فدکس را در ردیف موفقترین شرکتهای جهان قرار دهد. علاوه بر آن، نام اسمیت هم بهعنوان یکی از برجستهترین کارآفرینها در جهان به ثبت رسیده است.
نظر خود را بنویسید