در نشست داخلی اعضای هیات اعزامی به رویداد تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران و روسیه مطرح شد
نقش کلیدی اتاق بازرگانی برای شرکتهای روسی
1403/09/10
57
این مطلب را به اشتراک بگذارید
هیات تخصصی متشکل از نمایندگان شرکتهای دانشبنیان حوزه فناوری اطلاعات و نرمافزار با همکاری اتاق بازرگانی تهران، مجمع تشکلهای دانشبنیان، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاستجمهوری و شرکت شتابدهنده صادراتی ریتون در رویداد تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران و روسیه حضور یافت و با همتایان روسی خود دیدار و برای توسعه روابط گفتوگو کرد.
هیات تخصصی بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که به سرپرستی سعید رسولاف، نایبرئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهرهوری اتاق بازرگانی تهران، به مسکو سفر کرده تا علاوه بر حضور در رویداد تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران و روسیه شرکت کند، از مراکز مهم فناوری روسیه بازدید و با فعالان این صنعت دیدار و گفتوگو کند، در نخستین برنامه خود، در یک نشست داخلی به بررسی برنامههای رویداد، تشریح توانمندی بنگاههای حاضر در هیات و تعامل برای حل مشکلات داخلی با محوریت اتاق تهران و مجمع تشکلهای دانشبنیان پرداخت.
در ابتدای این جلسه شرکتهای حاضر در این هیات تخصصی به معرفی خود پرداخته و رویه کار و محصولی را که تولید میکنند، به دیگر اعضای هیات معرفی کردند.
در ادامه نایبرئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهرهوری اتاق بازرگانی تهران کارکرد و ظرفیتهای اتاق بازرگانی تهران را برای شرکتها معرفی کرد و از ظرفیت اتاق تهران برای پیگیری مسائل و مشکلات کسبوکارهای حوزه فناوری گفت.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، سعید رسولاف در ابتدای سخنان خود ابزار امیدواری کرد که این رویداد منجر به توسعه کسبوکار فعالان اقتصادی حاضر در هیات اعزامی به مسکو و در نهایت موجب پیشرفت مجموعه اکوسیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور شود، چرا که در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور موجب نگرانی فعالان اقتصادی شده است.
او سپس حمایتها و خدمات اتاق بازرگانی تهران برای فعالان اقتصادی و صاحبان کسبوکار را برای حاضران در این سفر تجاری را توضیح داد و با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی تهران قدیمیترین نهاد مدنی کشور است و 140 سال قدمت دارد و گفت: هدف اتاق بازرگانی تهران این است که حوزههای مختلف اقتصادی را همسو کند و تولیدکننده، صادرکننده و واردکننده را به وحدت رویه برساند. همچنین تلاش دارد که در حوزه سیاستگذاری و قانونگذاری و دیگر مسائل با دولت و حاکمیت به تعامل برسد. برابر قانون بهبود محیط کسبوکار مهمترین نقش اتاق مشاوره سه قوه است، طبق این قانون سه قوه هر تصمیمی که اتخاذ میکند باید از اتاق بازرگانی به عنوان مشاور نظر بخش خصوصی را بگیرد، بنابراین نقش و جایگاهی که اتاق در تعامل با حاکمیت دارد برای کسبوکارها و فعالان اقتصادی دارای اهمیت است.
سعید رسولاف افزود: اتاق بازرگانی تهران برای اینکه به اهداف خود برسد در حوزههای مختلف برنامهریزی کرده که شامل ایجاد تشکلهای تخصصی اقتصادی، برگزاری منظم جلسات شورای گفتوگوی بخش دولت و بخش خصوصی استان تهران به منظور پیگیری مسائل و مشکلات صاحبان کسبوکار، راهاندازی مرکز داوری و مرکز تحول نوآوری و تحول دیجیتال و ... است. همچنین یکی از خدمات مهم اتاق تهران در معاونت امور بینالملل انجام میگیرد که مرتبط با توسعه بازارهای صادراتی و توانمندسازی صادراتی اعضاست. در این رابطه رویدادهای تجاری با تجار و تولیدکنندگان کشورهای مختلف دنیا برگزار میشود.
او در ادامه به ظرفیت اتاق بازرگانی تهران پرداخت و عنوان کرد: با توجه به کارکرد و خدماتی که اتاق به فعالان اقتصادی ارائه می دهد، ظرفیت بالایی برای رونق کسبوکارها دارد که این ظرفیت به رفع موانع داخلی و بینالمللی کمک میکند. به خصوصی زمانی که در حوزه صادرات عمل میکنیم، برای حل مشکلات مربوط به سیاستگذاری بینالملل مثلا در حوزه تحریمها و تامین مالی، استفاده از جایگاه و ظرفیت اتاق بازرگانی تهران در بدنه حاکمیت میتواند برای صادرکنندگان کمککننده باشد.
ظرفیت اتاق تهران برای برگزاری کارگاهها و جلسات انتقال
نایبرئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهرهوری اتاق بازرگانی تهران به صادرکنندگان و فعالان اقتصادی این پیشنهاد را داد که برای حل مشکلات و مسائل کسبوکار خود به اتاق تهران مراجعه کنند چرا که این نهاد بخش خصوصی ظرفیت بالایی دارد که در هر حوزه اقتصادی به حل چالشها و مشکلات کمک کند.
سعید رسولاف افزود: در همین رابطه کمیسیون تحول، نوآوری و بهرهوری اتاق تهران حداکثر ظرف مدت دو هفته با عالیترین مقام مرتبط در حاکمیت جلسه را برگزار میکند و فعالان اقتصادی میتوانند با حضور در این جلسات مشکلات خود را رفع کنند. به طور نمونه در خصوص مشکلات شرکتهای معتمد مالیاتی جلساتی با حضور مدیران عامل شرکتهای معتمد مالیاتی و نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد و در نهایت منجر به اصلاح بخشی از مقرراتی شد که برای صاحبان کسبوکارها مشکل ایجاد کرده بود.
در ادامه زهرا کنعانی، کارشناس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران و مجمع تشکلهای دانشبنیان توضح داد که فعالان اقتصادی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات میتوانند با عضویت در اتاق تهران از خدمات گسترده آن بهرهمند شوند.
او با بیان اینکه اتاق تهران صدای رسای بخش خصوصی برای نفوذ و اثرگذاری در دولت و حاکمیت است، توضیح داد که اتاق تهران دورههای آموزشی تخصصی در حوزه تاسیس و توسعه کسبوکار، ارتقا و بالا بردن سطح نوآوری و فناوری در سازمانها و ... را برگزار میکند که برای فعالان بخش خصوصی و بنگاههای تازهتاسیس بسیار کاربردی و مفید است.
نقش مهم اتاق بازرگانی برای شرکتهای روسی
در ادامه این نشست، مدیرعامل شرکت توسعه صادارت و تبادل فناوری ریتون نیز از نقش تعیینکننده و مهم اتاق بازرگانی تهران برای شرکتهای روسی برای تعامل با ایرانیها گفت:.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، مسعود حسنی گفت: طی دو سال گذشته برای تعامل و تجارت با شرکتهای روسی سعی کردیم که از بدنه دولتی دور شویم، چراکه هدف این بود که شرکتها بتوانند صادرات انجام دهند و تجربه نشان داده که اقدامات دولت مانع صادرات است و نمیتواند به بخش خصوصی کمک کند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این رویداد با پشتوانه اتاق بازرگانی تهران حضور پیدا کنیم چرا که حضور اتاق بازرگانی برای روسها بسیار مهم است چون آن را به عنوان یک نهاد کمککننده به کسبوکارها برای تعامل و تجارت با دیگر کشورها میدانند. در واقع حضور اتاق بازرگانی را مهمتر از حضور وزارت ارتباطات میدانند.
در ادامه برنامههای این هیات تجاری، کارگاه مذاکره موثر بینالمللی برگزار شد و تجار با نحوه مذاکره موثر برای تعامل با شرکتهای خارجی و بهخصوص شرکتهای روسی آشنا شدند. در این کارگاه درباره نحوه تعامل، مدیریت جلسات مذاکره بین شرکتی، تفاوت و انواع مذاکره با شرکتهای ایرانی و بینالمللی، قوانین مذاکره اثربخش و... برای فعالان اقتصادی اطلاعات کافی داده شد.
همچنین راهنماییهای لازم به صاحبان شرکتهای حاضر در این هیات تجاری برای جلسات و مذاکره با شرکتهای روسی ارائه و برنامه و نحوه ارائه آنها به طور دقیق بررسی و تحلیل شد.
نظر خود را بنویسید