رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی مطرح کرد

تلاش برای رایزنی با تشکل‌های مردم‌نهاد در کاپ29

...

سعید تاجیک، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران، که به همراه هیاتی از این اتاق در بیست‌ونهمین دوره کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در باکوی آذربایجان حضور یافته است، عنوان کرد که هیات اعزامی اتاق تهران به عنوان نماینده بخش خصوصی با تشکل‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی دیگر کشورها در مورد راهکارهای مواجهه با تغییرات اقلیمی، حفاظت از محیط زیست و مقابله با گرمایش زمین مذاکره و گفت‌وگو داشته است.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران، از بازدید هیات اعزامی اتاق تهران به بیست‌ونهمین دوره کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد موسوم به کاپ29، از منطقه آبی (Blue Zone) این رویداد که مختص دولت‌ها و سیاست‌گذاران کشورهاست و اکثر کشورها از جمله برخی همسایگان مانند عراق در آن دارای پاویون هستند، خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، سعید تاجیک با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای دنیا از فرصت حضور در این رویداد و بخش‌های جانبی آن بهره برده‌اند، گفت: کشورها اقدامات انجام شده در رابطه با تغییرات اقلیمی را چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی از جمله کاهش استفاده از انرژی‌های فسیلی، افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر، بهره‌گیری از هیدروژن،  استفاده از انرژی‌ خورشیدی برای تولید برق و برنامه‌های مرتبط با کاهش روند گرمایش زمین را در این پاویون‌ها ارائه کرده‌اند.

او افزود: با توجه به اینکه تمام کشورهای حاضر در بیست‌ونهمین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل (کاپ29) به پیمان پاریس ملحق شده‌اند، برنامه‌های متعددی برای رفع معضلات مرتبط با تغییرات اقلیمی در دستور کار خود قرار داده و در حال پیگیری  اقدامات مقتضی را در این راستا هستند.

تاجیک توضیح داد که ایران جزو معدود کشورهایی است که به این پیمان ملحق نشده و این امر منجر به ایجاد مشکلاتی در راستای انجام اقدامات مشترک ایران با دیگر کشورها در سطح بین‌المللی به منظور شناسایی راهکارهای مقابله با تغییرات اقلیمی شده است.

او افزود: از سویی دیگر، متاسفانه با توجه به تصمیمهایی که در کشور اتخاذ شد، ایران این کنفرانس جهانی پاویونی برای ارائه برنامه‌های خود ندارد.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران ادامه داد: بخش خصوصی در راستای دستیابی به اولویت‌های خود درصدد شناسایی و احصای فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های کاهش انتشار کربن، راهکارهای مقابله با تغییرات اقلیمی و افزایش بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر است که در این راستا، نمایندگان اتاق به صورت مشترک با نمایندگان اتاق ایران، چندین نشست‌ B2B با نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های مردم‌نهاد که تامین‌کننده سرمایه‌های مورد نیاز برای کاهش انتشار هستند، برگزار کردند و بر دستاوردهای ایران در این حوزه، تاثیر تحریم‌ها به ویژه پس از شدت گرفتن آن از سال 1397 بر کاهش انتشار و هم‌چنین عدم انجام پروژه‌های مشترک با کشورهای دیگر در راستای تولید خودروهای کم‌مصرف و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز در زمینه مقابله با تغییرات اقلیمی تاکید شد. هم‌چنین اعلام شد که متاسفانه نتایج حاصل از این مشکلات نه‌تنها بر محیط زیست ایران بلکه بر محیط زیست کشورهای همسایه نیز تاثیرگذار است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، سعید تاجیک گفت: پس از حضور نمایندگان بخش خصوصی در بیست‌و‌هشتمین کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد، بخش خصوصی درصدد پیگیری موضوعات مطروحه در رویداد سال گذشته و مشارکت در رویداد سال جاری با همکاری بخش دولتی بود که متاسفانه این اتفاق روی نداد و بخش خصوصی و بخش دولتی به صورت مستقل از یکدیگر در کنفرانس بیست‌ونهم حضور یافتند که این موضوع با شعار دولت جدید مبنی بر «وفاق ملی» در تعارض است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در پایان ابراز امیدواری کرد که در آینده، با افزایش همگرایی میان بخش دولتی و بخش خصوصی امکان بهره‌گیری بیشتر از فرصت‌های موجود در این زمینه فراهم شود.

 

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?78590

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام

مطالب مرتبط