در دیدارهای متعدد بین اتاق بازرگانی تهران و اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین رخ داد
همکاری بازرگانان ایرانی در ایران و چین
1403/08/20
263
این مطلب را به اشتراک بگذارید
اعضای هیات اعزامی اتاق بازرگانی تهران در نشست با اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم (شمال) چین بر توسعه روابط دوجانبه و همکاریهای بیشتر با هدف ارتقای روابط تجاری ایران و چین و تامین کالا برای کشورهای ثالث تاکید کردند.
نشست مشترک اتاق بازرگانی تهران و اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم (شمال) چین در محل سفارت ایران برگزار شد. در این دیدار رئیس، نایبرئیس، دبیرکل و قائممقام دبیرکل اتاق تهران حضور داشتند و ضمن آشنایی با تعدادی از اعضای اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین راههای توسعه همکاریهای مشترک را بررسی کردند. در ابتدای این نشست رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ظرفیتها و توانمندیهای این اتاق و نقش آن در اقتصاد ایران، آمادگی بخش خصوصی برای همه نوع همکاری با تجار و بازرگانان ایرانی مقیم چین اعلام کرد. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، محمود نجفی عرب گفت: ما آمادگی داریم که بتوانیم چالشها و مشکلات شما در ایران را دنبال کنیم و شما هم همراه و همکار بخش خصوصی کشور در چین باشید. او با اشاره به جلسات متعددی که هیات اعزامی اتاق تهران در شانگهای و پکن حضور یافته بود، عنوان کرد که پیشنهادهای متعددی برای همکاری به نهادهای چینی ارائه شده که میتواند از سوی اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین نیز پیگیری شود. او گفت: خوشبختانه رئیس اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین در برخی از این جلسات حضور داشت و دو تفاهمنامه هم به صورت سهجانبه امضا شد که این اتاق یکی از طرفهای متعهد به این تفاهمنامهها بود که میتواند روابط ما را به شکل قابلتوجهی افزایش دهد. رئیس اتاق اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین نیز در این نشست با توضیح در مورد نحوه شکلگیری این اتاق از توسعه همکاریهای دوجانبه استقبال کرد. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، مسعود شماعیزاده گفت: تشکل بازرگانی ایرانیان مقیم چین در سال ۲۰۰۳، همزمان با توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان ایران و چین و افزایش حضور شرکتهای بازرگانی ایرانی در چین، به همت سفارت و سفیر وقت جمهوری اسلامی ایران آقای دکتر فریدون وردینژاد پایهگذاری شد که خوشبختانه در حال حاضر دبیرکل اتاق تهران هستند و این مساله ما را به توفیق بیشتر در ادامه راه و رسیدن به اهداف تعیینشده بسیار امیدوار کرده است. او گفت: در مسیر شکلگیری این تشکل، ابتدا اتاق بازرگانی پکن و سپس اتاق بازرگانی گوانجو با حضور و حمایت سفیر وقت ایران و عضویت تجار و بازرگانان ایرانی مقیم تشکیل شد و چند سال بعد نیز، اتاق بازرگانی شانگهای با حمایت سفارت، همت سرکنسولگری و عضویت تجار و بازرگانان ایرانی مقیم ایجاد شد. شماعیزاده افزود: این تشکل هماکنون به صورت جداگانه در پکن به عنوان اتاق شمال، شانگهای تحت عنوان اتاق شرق و گوانجو تحت عنوان جنوب ایجاد و دارای هیات مدیره مستقل است و نمایندگان سه منطقه، مجمعی با نام مجمع نمایندگان اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین که سفیر ایران در چین نیز در آن عضویت دارد، تشکیل دادهاند و جلسات دورهای ماهانه و بعضاً حضوری در خصوص مسائل یکپارچه بازرگانان ایرانیان مقیم چین برپا میکنند. اتاقهای مناطق از اساسنامه، آییننامهها و قواعد اجرایی همگون تبعیت میکنند. او گفت: این مجموعه در شمال، شرق و جنوب چین حدود 300 عضو حقوقی دارند و ما در حال ثبت رسمی اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین هستیم که به نوعی یک مرکز مشترک برای هر سه مجموعه خواهد بود. رئیس اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین توضیح داد: تشکل بازرگانی ایرانیان شامل پکن، گوانجو و شانگهای به طور رسمی و یکپارچه در سال ۲۰۱۴ از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران به وزارت امور مدنی چین، به عنوان تشکل قانونی و با نام اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم چین معرفی شد و در سال ۲۰۱۶ رسماً مدارک ثبت این اتاق بازرگانانی در حضور رایزن بازرگانی سفارت تحویل و وارد فرایند ثبت شد که لازم است، با پیگیری سفارت جمهوری اسلامی ایران به عنوان تشکل رسمی و مورد حمایت و وثوق دستگاه دیپلماسی از سوی سازمان مردم نهاد وزارت امور مدنی چین ثبت رسمی شود. مسعود شماعیزاده در پایان ابزار امیدواری کرد که با همراهی و همکاری اتاق تهران مشکلات پیش روی تجار و بازرگانان ایرانی چه در ایران و چه در مناطق مختلف چین حل شود و روابط دو کشور تجاری دو کشور به نفع هر دو کشور و بهویژه ایرانیان توسعه یابد. در ادامه این نشست تعدادی از اعضای اتاق بازرگانی ایرانیان مقیم پکن که در جلسه حضور داشتند، خود را معرفی کرده و از سابقه حضور و فعالیت اقتصادی خود در چین و حوزه فعالیتهایشان گفتند.
نظر خود را بنویسید