ابتکار عمل اتاق تهران برای حضور تشکل‌های حوزه صنایع غذایی و کشاورزی در نمایشگاه واردات چین‌

اتاق تهران در نمایشگاه شانگهای پاویون اختصاصی دارد

...

امیررضا بیدگلی، مدیر امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق تهران، با اشاره به سفر هیئت تجاری اتاق تهران به چین و حضور در نمایشگاه واردات شانگهای، تاکید کرد که این نخستین بار است که اتاق تهران با راه‌اندازی پاویون اختصاصی شرایط حضور تشکل‌ها در این رویداد که بزرگ‌ترین نمایشگاه واردات محسوب می‌شود، فراهم کرده است که می‌تواند به توسعه روابط تجاری دو کشور با محوریت تشکل‌های بخش خصوصی کمک کند.

اتاق بازرگانی تهران برای نخستین بار شرایط حضور 15 تشکل حوزه صنایع غذایی و کشاورزی در بزرگ‌ترین نمایشگاه واردات چین (CIIE 2024) را که از روز 15 تا 20 آبان در شهر شانگهای برگزار ‌می‌شود،‌ فراهم کرده است. اتاق تهران در این دوره از این نمایشگاه که مهمترین نمایشگاه دنیا در زمینه واردات محسوب ‌می‌شود، پاویون اختصاصی دارد و فرصتی را برای معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و صادراتی تشکل‌های حوزه صنایع غذایی و کشاورزی ایجاد کرده است.

مدیر امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق تهران با اعلام این خبر گفت: برای نخستین بار از محل بودجه حمایت از تشکل‌های اتاق تهران و با هدف متناظریابی (Matchmaking) در بخش صادرات شرایطی فراهم شد تا با مدیریت اتاق هیئتی متشکل از انجمن‌های حوزه صنایع غذایی و کشاورزی که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی دارند به نمایشگاه واردات چین که شرکت‌های برتر چین در آن منابع و مواد اولیه خود را تامین و خریداری ‌می‌کنند، اعزام شوند.»

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، امیررضا بیدگلی در ادامه گفت: فضای پاویون اتاق تهران در این نمایشگاه که در نقطه بسیار مناسب و روبه‌روی یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های صنایع غذایی چین قرار گرفته، حدود یک‌صد مترمربع است و همه تشکل ایرانی حاضر در نمایشگاه هر کدام استند خاصی برای مذاکره با طرف‌های تجاری و معرفی خواهند داشت. همچنین کاتالوگی کامل برای معرفی تشکل‌ها و ظرفیت‌های آنها به زبان انگلیسی، چینی و فارسی چاپ شده که در آن اطلاعات کامل تشکل‌ها، شرکت‌های برتر آنها و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایشان به همراه اسامی، شماره تلفن و آدرس الکترونیکی و ... وجود دارد. علاوه براین فایل پی‌دی‌اف کاتالوگ هم در اختیار تشکل‌ها قرار گرفته که بتوانند به بازدیدکنندگان و طرف‌های تجاری ارائه دهند.

او درباره شرایط انتخاب تشکل‌های حاضر در نمایشگاه هم گفت: از مدتی قبل مدیریت امور تشکل‌های اتاق تهران با تمامی تشکل‌های حوزه صنایع غذایی و کشاورزی عضو اتاق تهران مکاتبات رسمی و اطلاع‌رسانی را انجام داده و آنها را برای حضور در نمایشگاه دعوت کرد که در نهایت 15 تشکل این حوزه که از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های لازم برخوردار هستند به صورت رسمی و کتبی تمایل خود را به ما اعلام کردند و اتاق هماهنگی‌های لازم برای حضور آنها را در این رویداد تجاری فراهم کرد.

به گفته بیدگلی در پاویون اتاق تهران اتحادیه محصولات کشاورزی، انجمن ارگانیک ایران، اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، کانون انجمن‌های صنایع غذایی، انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران، اتحادیه گیاهان دارویی، زعفران و فرآورده‌های غذایی ایران، انجمن تولیدکنندگان داروهای طبیعی، فرآورده‌ها و طب سنتی ایران، انجمن ملی خرمای ایران، انجمن پسته ایران، انجمن ارگانیک ایران، انجمن غلات ایران و اتحادیه سراسری تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران، انجمن تولیدکنندگان چیپس و اسنک و غلات حجیم شده، حضور دارند که ‌می‌توانند محصولات و تولیداتشان را به صورت مستقیم به بازار چین و شرکت‌های فعالان حاضر در نمایشگاه معرفی کنند.

او با بیان اینکه امیدوار است حضور تشکل‌های ایرانی در این نمایشگاه منجر به بازارسازی و امضای قراردادهای صادرات و فروش پایدار برای شرکت‌های ایران شود، گفت: برنامه راهبردی اتاق تهران در دوره دهم که به تصویب هیات محترم نمایندگان اتاق تهران رسیده است بر توسعه صادرات و ایجاد فضا و شرایط برای حمایت از تشکل‌ها و اعضا اتاق تهران تاکید ویژه‌ای دارد همچنین طبق این برنامه ما باید تلاش کنیم تا میزان صادرات استان تهران از لحاظ ارزی و وزنی دو برابر شود. علاوه بر این طبق برنامه راهبردی، چین جزو 8 کشور هدف اقتصادی و تجاری ما در نظر گرفته شده است. بنابراین اعزام هیئت تجاری و حضور در نمایشگاه واردات چین در شانگهای کاملاً در راستای مصوبات و سیاستگذاری‌های اتاق برنامه‌ریزی شده است.

او درباره جایگاه و اهمیت این نمایشگاه و ظرفیت‌های آن هم گفت: این نمایشگاه تنها نمایشگاه چین است که خود شرکت‌های بزرگ چینی در آن فروشنده نیستند بلکه خریدار هستند؛ در واقع شرکت‌های بزرگ چینی در صنایع مختلف در این نمایشگاه حضور پیدا ‌می‌کنند تا کالاها و مواد اولیه و... مورد نیازشان را خریداری کنند و به دنبال شرکای تجاری و اقتصادی ‌می‌گردند؛ در نتیجه پتانسیل‌های صادراتی دیگر کشورها در این نمایشگاه عرضه ‌می‌شود. این نمایشگاه تا جایی مهم است که توسط شخص رئیس‌جمهور چین افتتاح ‌می‌شود و در روز اول آن تنها مقامات عالی رتبه این کشور از آن بازدید ‌می‌کنند.

او درباره ابتکار عمل اتاق تهران در این نمایشگاه گفت: در نمایشگاه واردات چین (CIIE 2024) معمولاً شرکت‌های بسیار بزرگ جهانی به صورت مستقل شرکت ‌می‌کنند یا کشورها با پاویون‌های ملی حضور دارند مانند فرانسه و ویتنام و... که امسال در نمایشگاه حاضر هستند اما نکته مهم این است که شاید اتاق تهران تنها اتاق بازرگانی باشد که ابتکار عمل را در دست گرفته و پاویون اختصاصی دارد و زمینه را برای حضور تشکل‌ها و فعالان بخش خصوصی فراهم کرده است و این یک نوآوری مهم محسوب ‌می‌شود.

او همچنین با اشاره به اینکه در نمایشگاه شانگهای علاوه بر صنایع غذایی و کشاورزی صنایع دیگر نیز حضور دارند، گفت: امیدواریم با توجه به تجربه‌هایی که در نمایشگاه امسال به دست ‌می‌آوریم بتوانیم برای سال آینده برنامه‌ریزی جامع‌تری برای حضور تشکل‌ها و فعالان اقتصادی زنجیره‌ها و صنایع دیگر هم داشته باشیم.

 

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?78555

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام

مطالب مرتبط