شماره 145 نشریه آینده‌نگر منتشر شد:

دستور به چه قیمت؟

...

شماره 145 ماهنامه آینده‌نگر، نشریه اتاق بازرگانی تهران، با تیتر یک «دستور به چه قیمتی» منتشر شد. در این شماره این موضوع بررسی می‌شود که آیا دولت چهاردهم به نظام قیمت‌گذاری دستوری پایان می‌دهد؟

شماره 145 نشریه آینده‌نگر با عنوان «دستور به چه قیمتی» منتشر شده و در این شماره این موضوع بررسی می‌شود که آیا دولت چهاردهم به نظام  قیمت‌گذاری دستوری پایان می‌دهد؟ 

محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران، در سرمقاله این شماره از نشریه آینده‌نگر با عنوان «درس‌هایی که باید از دیگران آموخت» به این موضوع پرداخته است که کره‌جنوبی، ترکیه، قطر، امارات، چین و... چگونه مسیر توسعه را در دهه‌های گذشته طی کردند؟ و باید از مسیر پیشرفت این کشور برای رشد اقتصادی ایران درس آموخت. درسی که در شــرایط کنونی باید از مسیری که این کشورها رفته‌اند آموخت، تغییر ریل رفتاری است. تاکید بر گسترش روابط تجاری و اقتصادی با دیگر کشورها از جمله کشورهای همسایه و پایان دادن به تحریم ها از مهم ترین اقدامات برای حرکت در این مســیر اســت.

موضوع اصلی بخش پرونده در این شماره «افزایش بهره‌وری» است و به این سوال پاسخ داده شده که آیا امکان رشد بهره‌وری و افزایش تولید در ایران وجود دارد؟ و پیش نیازهای رشد بهره‌وری در کشور چیست؟ تیتر اصلی بخش پرونده سراب بهره‌وری است و در آن با کارشناسان و فعالان اقتصادی مانند عباس آرگون، حسن فروزان‌فرد، علی نقیب، اسفندیار جهانگرد، علیرضا عباسی و... گفت‌وگو شده است.

در بخش راهبرد به موضوع اقتصاد دستوری و قیمت‌گذاری دستوری پرداخته شده است؛ چالشی که سال‌های سال است فعالان اقتصادی نسبت به آن اعتراض می‌کنند و خواستار پایان دادن به آن در اقتصاد کشور هستند ولی گوش شنوایی برای شنیدن مطالبات بخش خصوصی وجود ندارد. فعالان بخش خصوصی با روی کار آمدن دولت جدید یک‌بار دیگر امیدوار شده‌اند که دولت با شجاعت دست به جراحی بزند و برای یک بار و همیشه قیمت‌گذاری را حذف کند. فعالان اقتصادی این سوال مهم را از دولت مطرح می‌کنند که چرا اجازه نمی‌دهد بازار و عرضه و تقاضا قیمت را تعیین کند؟

به گفته همه کارشناسان و سیاست‌گذاران مهم‌ترین مسئله دولت در ناترازی‌هاست؛ از ناترازی بودجه تا انرژی و یکی از راه‌حل‌ها را در کوچک شدن دولت می‌دانند و یکی از همین نسخه‌های شفابخش الگوی حکمرانی خوب است؛ الگویی که باید خوب بودن آن را به تدبیر سنجید و علم درباره آن به قضاوت بنشیند تا آن در بستر و ساختار جامعه، اقتصاد و سیاست ایران بنشیند. موضوع اصلی توسعه در این شماره حکمرانی خوب و ویژگی‌های آن است.

همچون شماره‌های قبلی تعدادی از صفحات این شماره هم به زندگی کارآفرینان و تجربه شرکت‌های بزرگ در شکست و پیروزی اختصاص دارد. در شماره کارآفرین به زندگی مایکل دل بنیانگذار کارخانه دل، جیمز دایسون خالق جاروبرقی، کالوس اسپراکلز سلطان شکر آمریکا، و جیمز بوکانان دوک کسی که بازار تنباکو را متحول کرد پرداخته‌ شده است. همچنین در بخش تجربه رمز و رازهای شرکت‌های لوسید موتورز، تامز، نورث فیس، سویی تگرین، واربی پارکر و هارلی دیویدسون مرور شده است. 

دریافت نسخه الکترونیکی

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?78406

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام

مطالب مرتبط