رئیس اتاق بازرگانی تهران در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار شد

حضور فعال و اثربخش کشور در اجلاس کاپ29

...

محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران، با ارسال نامه‌ای به مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، خواستار حضور جدی، فعال و ثمربخش ایران در بیست‌ونهمین کنفرانس اعضای کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد (COP29) در باکوی آذربایجان شد تا در این رویداد بین‌المللی از یافته‌های علمی و تجربی برای حل معضلات زیست‌محیطی کشور مانند ریزگردها، خشکسالی، گازهای گلخانه‌ای، تولید کربن و ... استفاده شود. او به دولت چهاردهم پیشنهاد داد گفتمان خود را همکاری فراگیر جهانی بر پایه مسائل زیست‌محیطی بنا کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور از او خواست تا در بیست‌ونهمین کنفرانس اعضای کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد موسوم به کاپ29 شرکت کند و با توجه به اهمیت مشکلات زیست‌محیطی کشور با هیاتی عالی‌رتبه از مسوولان و همراهی نمایندگان بخش خصوصی در این رویداد مهم بین‌المللی در حوزه تغییرات اقلیمی و محیط زیست حضور یابد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، محمود نجفی عرب در نامه خود به مسعود پزشکیان با اشاره به فرصت از دست رفته کاپ 28 که آذر ماه سال 1402 در امارات متحده عربی برپا شد و ایران در آن حضور نداشت، تاکید کرد که بروز مشکلات متعدد زیست‌محیطی مانند ریزگردها، خشکسالی، تنش‌های آبی و گازهای گلخانه‌ای، اهمیت حضور ایران در این رویداد و بهره‌گیری از تجارت جهانی برای مقابله با این بحران‌ها را دوچندان می‌کند.

او هم‌چنین تاکید کرد که با توجه به برگزاری این رویداد در دو سطح دولت‌ها و بخش خصوصی، اتاق بازرگانی تهران و به طور خاص کمیسیون انرژی و محیط زیست این اتاق، آمادگی کامل دارد تا رئیس‌جمهور را برای شرکت فعال، اثربخش و سودمند در این اجلاس همراهی کند.

 

متن نامه رئیس اتاق بازرگانی تهران به رئیس‌جمهور به شرح زیر است:

احتراما،ً با عنایت به برگزاری بیست ونهمین اجلاس کنفرانس اعضای کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد (COP29) در نوامبر ۲۰۲۴ در شهر باکو آذربایجان و دعوت کشور میزبان از سران تمام کشورهای جهان و حضرتعالی جهت حضور در این رویداد فراگیر جهانی و نظر به اینکه موضوع تغییرات اقلیمی و بحران‌های زیست محیطی در حال حاضر در صدر مباحث سیاسی و اقتصادی بین‌المللی دنیا جای گرفته که این امر منجر به برگزاری سالانه کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد با تمرکز بر آخرین دستاوردها در حوزه اقتصاد سبز و پاک گردیده است. این اجلاس به صورت سالانه در دو منطقه آبی و سبز برگزار می‌شود که منطقه آبی مختص دولت‌ها و سیاستگذاران کشورهاست و منطقه سبز به بخش خصوصی کشورها اختصاص دارد.

بیست و هشتمین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (COP28) در آذر ماه سال ۱۴۰۲ با حضور روسای‌جمهور و رهبران بسیاری از کشورهای جهان به میزبانی کشور امارات متحده عربی برگزار گردید که دولت جمهوری اسلامی ایران در این رویداد مهم جهانی حضور نداشت و فرصت آشنایی، تعامل و استفاده از ظرفیت‌های فنی و اقتصادی این رویداد از دست رفت. از آنجا که ایران در حال حاضر درگیر مشکلات متعدد زیست‌محیطی نظیر ریزگردها، خشکسالی، تنش‌های آبی، انتشار گازهای گلخانه‌ای (ششمین کشور تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای) می‌باشد و این موضوعات جز با مساعی و همکاری دو و چندجانبه و نیز فراگیر جهانی قابل حل نیست، پیشنهاد بخش خصوصی ایران این است که دولت چهاردهم برای تعامل با جهان، شعار و گفتمان خود را بر پایه مباحث زیست محیطی تعریف نماید و این گفتمان با حضور حضرتعالی در راس هیات اعزامی ایران در کاپ29 رونمایی، معرفی و تقویت شود.

بخش خصوصی و اتاق بازرگانی نیز آمادگی خود را جهت همراهی با دولت و حضور در این کنفرانس به منظور هم‌افزایی و ایجاد تعاملات اثرگذار و استفاده از ظرفیت‌های فنی و اقتصادی آن اعلام می‌دارد. پیشاپیش از بذل توجه جنابعالی و صدور دستور مقتضی سپاسگزاری می گردد.

محمود نجفی عرب

رئیس اتاق بازرگانی تهران

 

 

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?78333

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام

مطالب مرتبط