ارزان‌ترین ایرلاین دنیا چگونه با قیمت ناچیزش به سوددهی می‌رسد؟

سیرک هوایی

...

رایان ایر با اتکا به استراتژی‌های منحصر به فرد بازاریابی خود، توانسته قیمت بلیط‌ها را به طور متوسط به 27 یورو برساند، رقمی که به طرز چشمگیری از رقبای خود پایین‌تر است. جالب است بدانید که ارزان‌ترین ایرلاین دیگر بعد از رایان ایر، به طور میانگین 87 یورو یعنی سه برابر رایان‌ایر برای هر بلیط دریافت می‌کند! اما شاید بپرسید با این قیمت ناچیز، چطور سودی عاید شرکت می‌شود؟

برخلاف اکثر ایرلاین‌ها که در شبکه‌های اجتماعی عکسی رسمی و سازمانی از خود ارائه می‌کنند، رایان‌ایر با شوخ طبعی و لحنی صمیمی، دنیایی متفاوت را رقم زده است. این ایرلاین ایرلندی کم‌هزینه با انتشار تصاویر طنزآمیز و شوخی‌های هوشمندانه در شبکه‌های اجتماعی، به شهرتی خاص رسیده است. طنازی رایان‌ایر گاه تند و تیز می‌شود و بحث‌های داغی را به راه می‌اندازد، اما در نهایت، این رویکرد جسورانه، به خوبی روحیه ماجراجو و بی‌پروای رایان‌ایر را نشان می‌دهد و آنها را از ایرلاین‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی محافظه‌کار هستند و از ریسک کردن واهمه دارند، متمایز می‌کند. 

هواپیماها دیگر مثل سابق ترسناک نیستند!

استراتژی بازاریابی رایان‌ایر در شبکه‌های اجتماعی به شدت بر پایه میم‌ها و محتوای طنز بنا شده است. تیم رسانه‌های اجتماعی این شرکت به طور مداوم میم‌هایی خلاقانه و بامزه را با استفاده از تصاویر و موضوعات روز دنیا تولید می‌کنند که به سرعت در میان کاربران دست به دست  شده و و به مشهور شدن آن‌ها کمک می‌کند. این میم‌ها طیف وسیعی از موضوعات را شامل می‌شوند، از اتفاقات سیاسی و رویدادهای ورزشی گرفته تا فرهنگ عامه و تجربیات سفر. میلیون‌ها دنبال‌کننده رایان‌ایر در توییتر و فیسبوک، شاهد تعاملات صمیمی و طنزپردازانه این ایرلاین هستند. لحن شوخ‌طبعانه و منحصر به فرد رایان‌ایر، در کنار پاسخگویی سریع به نظرات و استقبال از محتواهای وایرال، تجربه‌ای به یاد ماندنی برای مخاطبان رقم زده است.

چرا شوخی‌های رایان‌ایر تا این اندازه در مخاطبان اثرگذار هستند؟

مثالی از این رویکرد طنز محور را می‌توان در پاسخ توییتی از مسافری مشاهده کرد که برای اولین بار با رایان‌ایر پرواز می‌کرد. حساب توییتر رایان‌ایر با انتشار یک گیف از اولین قدم‌های یک نوزاد و متنی طنزآمیز به این توییت پاسخ داد: «اولین باره با رایان‌ایر پرواز می‌کنین؟ نگران نباشین؛ دستتون رو می‌گیریم.» این پاسخ خلاقانه، استرس مسافر را به طور قابل توجهی کاهش داد و نام برند را در ذهن او ماندگار کرد. در نمونه‌ای دیگر، مسافری از رایان ایر به خاطر جریمه اضافه بار چمدانش گلایه داشت. رایان ایر در پاسخ به این توییت، عکسی از یک کشتی‌گیر سنگین وزن را به اشتراک گذاشت و با لحنی طنزآلود نوشت: «درسته خودت بزرگ و هیکلی هستی اما دلیل نمی‌شه که چمدونت هم غول‌پیکر باشه!» این پاسخ خلاقانه، بار منفی را از موضوع کم کرد و حس مثبتی را به برند رایان ایر در میان مخاطبان القا کرد. استفاده از شوخ طبعی در بازاریابی، فواید متعددی برای برندها به همراه دارد. طنز می‌تواند به جلب توجه مخاطبان، ایجاد حس صمیمیت و ارتباط با آن‌ها، و به یاد ماندنی‌تر شدن پیام‌های بازاریابی کمک کند. با این حال، به خاطر داشته باشید که استفاده از طنز در بازاریابی همواره بدون ریسک نیست. ضروری است که از طنزی استفاده شود که با لحن و شخصیت برند شما همخوانی داشته باشد و به ذائقه و فرهنگ مخاطب هدف احترام بگذارد. در غیر این صورت، به جای ایجاد حس مثبت، ممکن است به ضرر برند شما تمام شود.

سرویس بهداشتی پولی در هواپیما؟!

رایان ایر با اتکا به استراتژی‌های منحصر به فرد بازاریابی خود، توانسته قیمت بلیط‌ها را به طور متوسط به 27 یورو برساند، رقمی که به طرز چشمگیری از رقبای خود پایین‌تر است. جالب است بدانید که ارزان‌ترین ایرلاین دیگر بعد از رایان ایر، به طور میانگین 87 یورو یعنی سه برابر رایان‌ایر برای هر بلیط دریافت می‌کند! اما شاید بپرسید با این قیمت ناچیز، چطور سودی عاید شرکت می‌شود؟ راز کار رایان ایر در مدل درآمدی خلاقانه آن نهفته است. برخلاف بسیاری از ایرلاین‌ها که بخش عمده‌ای از درآمدشان از فروش بلیط هواپیما تامین می‌شود، رایان ایر نیمی از سود خود را از خدمات جانبی پرواز مانند چک کردن چمدان‌ها، انتخاب صندلی و یا حتی سرو غذا به دست می‌آورد. این روش به مسافران اجازه می‌دهد تا تا مطابق با نیاز و بودجه خود پرواز را شخصی‌سازی کنند. این رویکرد تا حدی است که رایان ایر حتی در مقطعی پیشنهاد داده بود که استفاده از سرویس بهداشتی هواپیما نیز مشمول پرداخت هزینه شود!  این ایده هرچند با واکنش‌های منفی بسیاری روبرو شد، اما به‌خوبی توجه رسانه‌ها و عموم مردم را به این ایرلاین جلب کرد. رایان ایر با شوخی خواندن این موضوع و استفاده از فرصت به وجود آمده، خبر اصلی خود را که حذف فروش حضوری بلیط بود، به طور رایگان به اطلاع مخاطبان رساند. حالا فهمیدید چرا رایان‌ایر منحصربه‌فرد است؟

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?78233

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام