مدیرکل بهزیستی استان تهران در اتاق تهران عنوان کرد
طعم شیرین سپردن امور به بخش خصوصی
1403/05/28
212
این مطلب را به اشتراک بگذارید
محمد نصیری، مدیرکل بهزیستی استان تهران، با اشاره به اینکه بیش از 95 درصد خدمات شبانهروزی نگهداری بهزیستی بهواسطه یا به طور مستقیم توسط تشکلهای مردمنهاد ارائه میشود، گفت شیرینی سپردن کار به مردم در این است که کار هم بهتر و هم با هزینه کمتر انجام میشود.
مدیرکل بهزیستی استان تهران در ویژهبرنامه اتاق تهران به مناسبت روز ملی تشکلها و مسئولیت اجتماعی، به نقش بهزیستی به عنوان یکی از ارکان حاکمیتی در تاسیس تشکلهای حوزه اجتماعی اشاره کرد و گفت: در تهران حدود 1200 تشکل مردمنهاد ایجاد شده است که از این تعداد 600 تشکل در قالب خیریهها فعالیت میکنند.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، محمد نصیری در ادامه با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد خدمات در حوزه بهزیستی به واسطه یا توسط تشکلها ارائه میشود، ادامه داد: حدود ۲۶ هزار نفر اعم از سالمندان، معلولان، ایتام و ... در استان تهران از بهزیستی خدمات شبانهروزی برای نگهداری دریافت میکنند که از مجموع آنها تنها ۴۰۰ نفر در حوزه حاکمیتی نگهداری میشوند و بقیه در قالب تشکلهای مردمنهاد خدمات میگیرند. ما امروز یک مرکز نگهداری سالمند و توانبخشی دولتی در استان تهران نداریم و همه امور در این حوزه توسط تشکلها صورت میگیرد. صرفاً شیرخوارگاهها و مراکز آسیبها به واسطه تکالیف حاکمیتی در اختیار ماست.
او افزود: تعداد کارکنان بهزیستی در کل استان تهران به ۱۹۰۰ نفر میرسد اما ۲۰ هزار نفر در قالب تشکلها در مورد خدمات روزانه با بهزیستی همکاری دارند. شیرینی اینکه کار را به مردم بسپاریم هم در این است که بهتر و هم با هزینه کمتر کار را انجام میدهند. مهم اینکه مدیریت بخشی از این تشکلها با بنگاههای اقتصادی و اشخاصی است که در همین مجموعه اتاق حضور دارند. با این حال هنوز در توسعه کمّی تشکلها در ایران با مشکل روبهرو هستیم و آموزش، توسعه و مدیریت هم دیگر مشکلات بهزیستی با تشکلهاست.
نصیری با اشاره که آمار مربوط به سال 2012 گفت: در آن سال در کشور ما تمام تشکلهای ثبتشده در حوزههای مختلف حدود 12هزار تشکل بود اما در انگلستان فقط 70هزار موسسه خیریه وجود داشت و فعالیت میکرد. این آمار مربوط به کشوری است که از نظر رشد اقتصادی و رفاه آمار خوب و قابلقبولی دارد و توسعهیافته محسوب میشود.
او با اشاره به اینکه حاکمیت باید رویکرد خود را نسبت به تشکلها تغییر دهد و آنها را نه به چشم پیمانکار بلکه به عنوان شریک خود ببیند، توضیح داد: ما از اتاق تهران در زمینه تاسیس، حمایت از تشکلها و خدمات پیشخوان الگوبرداری کرده و این الگو را در مراکز تجریش و مطهری پیادهسازی کردهایم.
او در ادامه با اشاره به آنچه در تفاهمنامه مشترک میان بهزیستی تهران و اتاق بازرگانی تهران مورد توافق قرار گرفته است، گفت: بهزیستی تهران آمادگی دارد به آندسته از تشکلهای اقتصادی که قصد ایجاد تشکل در حوزه اجتماعی و خیریه دارند، ظرف کمتر از دو ماه مجوز دهد و این خدمت را از طریق استقرار نمایندهای در پنجره واحد اتاق تهران دنبال کند.
نظر خود را بنویسید