در سیزدهمین نشست جلسه کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران بررسی شد
چالشهای فعالان حوزه تولید در شهرکهای صنعتی
1403/04/05
488
این مطلب را به اشتراک بگذارید
در نشست سیزدهم کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران که با حضور فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی برگزار شد، نمایندگان بخش خصوصی از اصلیترین مشکلات خود برای فعالیت در شهرکهای صنعتی از جمله تامین آب و برق و گاز و نیروی انسانی و کمبود خدمات بهداشتی و درمانی در این شهرکها گفتند.
اعضای کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران و نمایندگان تشکلهای بخش خصوصی در سیزدهمین نشست این کمیسیون میزبان فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی بودند. در این نشست که رئیس اتاق تهران نیز در آن حضور یافته بود، مهمترین مشکلات فعالان صنعتی در شهرکهای صنعتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مقیمی در این نشست با تاکید بر اینکه مشکلات فعالان اقتصادی را به خوبی درک و احساس میکند از تلاشهای سازمان شهرکهای صنعتی برای رفع آنها سخن گفت.
شهرکهای صنعتی مشکل زیرساختی دارند
در ابتدای این نشست، رئیس کمیسیون صنعت و معدن، ضمن خوشامدگویی به مدیرعامل سازمان شهرکهای صنعتی، با اشاره به اینکه ممنوعیت استقرار واحدهای تولیدی در شعاع 120 کیلومتری تهران همچنان برای صنایع مسالهساز و مشکلساز است، گفت: متاسفانه در کشور مشکلات حل نمیشود حتی وقتی همه نسبت به آن اذعان دارند و آن را پذیرفتهاند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، هرویک یاریجانیان گفت: زیرساخت اغلب شهرکهای صنعتی مشکل دارد و این موضوع راندمان کاری را به شدت کاهش میدهد. اغلب شهرکهای صنعتی دارای مشکل در خدمات عمومی هستند، مساله بهداشت و درمان یک مشکل جدی است و یک زندگی ساده در این شهرکها سخت و ناممکن شده است. وقتی برای قرارداد بستن به شهرکهای صنعتی میرویم میبینیم برخی زیرساختهای اساسی مانند برق و گاز را نمیدهند.
ریسک سرمایهگذاری بسیار بالا رفته است
در ادامه این نشست، رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز با بیان اینکه در حوزه فعالیت سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی، مشکلات برونسازمانی بزرگتر از مشکلات درونسازمانی است، خطاب به فرشاد مقیمی گفت: ما هم در حوزه کاری ما در صنعت دارو و بخش سلامت و درمان با مشکلات زبادی مواجهیم که بخش عمده آنها مشکلات بیرون از سازمان است و از حوزه مسئولیت و اختیارات ما خارج است.
محمود نجفی عرب با اشاره به سخنان هرویک یاریجانیان در مورد مشکل راهاندازی یا توسعه صنایع افزود: مساله ممنوعیت ایجاد و توسعه صنایع تولیدی در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران مربوط به قبل انقلاب است. نرخ تشکیل سرمایه از سال ۹۱ تا ۱۴۰۲ منفی بوده است. چرا با وجود درست کردن زیرساختها نرخ تشکیل سرمایه منفی است؟ چون کسی ریسک سرمایهگذاری را نمیپذیرد. تا وقتی اقتصاد دستوری است وضعیت همین است. معلوم است در این شرایط نرخ تشکیل سرمایه کاهش و استهلاک افزایش مییابد.
او ادامه داد: ما ارتباطات بانکی رسمی با دنیا نداریم، مساله FATF هنوز حل نشده است. درست است که این مشکلات به سازمان شما برنمیگردداما یک سری مشکل اصلی وجود دارد که حل آن در سطح حاکمیت است و تا زمانی که حل نشود تبعات و پیامدهای منفی آن همچنان پابرجا خواهد بود.
رئیس اتاق بازرگانی تهران در بخش پایانی سخنانش، مساله کمبود نیروی کار برای بخش صنعت و شهرکهای صنعتی را نیز یک مساله جدی خواند و عنوان کرد که این مساله در حال گسترش به سایر بخشهای اقتصادی است.
با گوشت و پوست مشکل فعالان اقتصادی را درک میکنیم
در ادامه این نشست، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی سخنان خود را با مرور مسئولیتها و وظایف سازمان متبوعش آغاز کرد و گفت: ما دو ماموریت اصلی داریم؛ ماموریت نخست توسعه زیرساختهای صنعتی و ماموریت دوم حمایت از صنایع کوچک است. در حال حاضر حدود ۸ هزار واحد صنعتی در شهرکهای غیردولتی و ۵۴هزار واحد در شهرکهای دولتی مشغول به کارند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، فرشاد مقیمی ادامه داد: تامین انرژی یکی از چالشهای مهم در فعالیت این شهرکهاست. ما به ۱۹۴۲ لیتر بر ثانیه آب نیاز داریم اما آنچه امروز تامین میشود ۱۴۹۶لیتر بر ثانیه است. برای جبران بخشی از کمبود توانستیم ۱۹۲لیتر بر ثانیه از پساب تصفیهخانهها آب تامین کنیم و به صنایع بدهیم.
او گفت: نکته دیگر برق است که ما باید ۱۲۳۳مگاوات برق داشته باشیم که در حال حاضر ۴۸۸مگاوات کسری داریم. توافقاتی برای رفع این کسریها انجام و جلساتی با وزیر نیرو نیز در این خصوص برگزار شده است. بهبود فضای کسبوکار، مردمیسازی تولید و افزایش ظرفیت تولید از موضوعاتی است که در دستورکار سازمان قرار دارد و پیگیر آن هستیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص نوسازی واحدهای راکد نیز عنوان کرد که این واحدها از پرداخت هزینه نقل و انتقال معاف شدهاند تا فعالان اقتصادی ترغیب شوند این واحدهای غیرفعال را فعال کنند. او افزود: اگر امروز سرمایهگذاری علاقهمند به ورود به حوزه ایجاد و راهاندازی شهرک صنعتی باشد، آمادگی اعطای مجوز شهرک غیردولتی را داریم.
فرشاد مقیمی گفت: در خصوص تامین آب و برق هم اقدام به انجام برخی برنامههای مشارکتی کردهایم و از هر گونه پیشنهادی استقبال میکنیم که هم فرد از کار منفعت ببرد و هم مشکل کشور را حل کند و به بهبود ظرفیت تولید کمک شود.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی با بیان اینکه مشکلات متعددی در سطح خرد و کلان وجود دارد، ادامه داد: رویکرد ما در سازمان این است که هر کاری که میتوانیم انجام دهیم و با گذر از مشکلات خرد سپس مسایل کلان را هم حل کنیم. خوب میدانیم که تا مساله حل نشود، توسعه اتفاق نمیافتد و برای حل مساله باید آن را تعریف کرد. فعالان اقتصادی ستونهای مملکت هستند. اگر سرمایهگذار، کار سرمایه گذاری نکند، چه کسی میتواند در این کشور کار کند و فعالیت اقتصادی داشته باشد.
او اضافه کرد: من با گوشت و پوست و استخوان درک میکنم که حتی یک ساعت تاخیر در ارسال یک نامه میتواند چه هزینههایی برای یک واحد تولیدی ایجاد کند. یک روز دیر گرفتن نامه مثلاً مساوی است با ۴۵ روز تاخیر در تحویل کالا و از این نظر کاملاً واحدهای تولیدی را درک میکنم.
مقیمی گفت: علاقه داریم بگوییم بخش خصوصی شهرکی تخصصی در حوزه کاری خودش تاسیس کند. ما برای چند شرکت هم این کار را کردهایم. از سوی دیگر در طراحی شهرکها باید تغییرات جدید در نظر گرفته شود.
او با اشاره به اینکه ما در کشور ۱۲ شهرک داریم که در حوزه زیست محیطی تنش جدی دارند، اضافه کرد: مساله اصلی ما با محیط زیست این ۱۲ شهرک است و در تلاشیم بتوانیم این مشکلات را یک به یک حل کنیم. ما به عنوان صنعتگر باید به محیط زیست احترام بگذاریم. واحدهای صنعتی سالانه هزار میلیارد برای فضای سبز و جلوگیری از آلودگی محیط زیست پرداخت میکند اما به این موضوع مورد توجه قرار نمیگیرد.
در ادامه سایر اعضا و نمایندگان تشکلهای بخش خصوصی به مسائل و مشکلات مختلف شهرکهای صنعتی و بخش تولید کشور اشاره داشتند و از ضرورت بهبود شرایط برای تسهیل بهکارگیری نیروی انسانی، تسهیل صدور مجوزها و مقابله با بوروکراسی سنگین و فساد اداری، اولویت دادن به مساله تامین آب و برق و گاز برای صنایع که خسارات سنگینی به این بخش وارد میکند، بازسازی و ارتقای امکانات شهرکهای صنعتی از جمله راههای مواصلاتی و خدمات بهداشتی و درمانی گفتند.
در پایان این نشست و در جمعبندی مباحث مطروحه، هرویک یاریجانیان تاکید کرد که با توجه به همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی و قول مساعد مدیرعامل این سازمان، چالشهای فعالان این شهرکها یه صورت تخصصی و موضوعی با معاونتهای سازمان مطرح و مورد بررسی و پیگیری قرار خواهد گرفت و همچنین چالش تامین نیروی انسانی مورد نیاز صنایع و اشتغال در شهرکهای صنعتی نیز به عنوان یک چالش جدی به عنوان یکی از اولویتهای پیگیری و مطالعه بین اتاق و سازمان قرار میگیرد.
نظر خود را بنویسید