در بازدید مدیران اقتصادی شهر تهران از غرفه اتاق بازرگانی تهران در نمایشگاه ایران اکسپو مطرح شد
نمایش زنجیرههای ارزش استان تهران
1403/02/11
204
این مطلب را به اشتراک بگذارید
در سومین روز از نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴، مدیران بخشهای مختلف خصوصی و دولتی در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران حاضر شدند تا دستاوردها و توانمندیهای صادراتی کشور را بررسی کنند. غرفه اتاق تهران در سالنهای ۳۵ و ۴۱ نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ نیز بازدیدکنندگانی از نهادهای دولتی و خصوصی داشت.
صبح روز دوشنبه دهم اردیبهشتماه، داود طبرسا، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان تهران از غرفه مشترک اتاق بازرگانی و استانداری تهران بازدید کرد. طبرسا، در این بازدید ضمن تاکید بر همکاریهای بیشتر با اتاق تهران درباره لزوم توجه به ظرفیتهای تجاری استان براساس زنجیرههای ارزش تعیینشده مانند دارو و پوشاک صحبت کرد.
همچنین علیرضا فخاری، استاندار تهران، یکی دیگر از بازدیدکنندگان غرفه اتاق تهران در روز سوم نمایشگاه ایران اکسپو بود. استاندار تهران بر این باور است که پتانسیلهای صادراتی پایتخت متنوع بوده و میتوان در حوزههای مختلف صنعت و خدمات به توسعه صادرات اندیشید.
دارو و گلوگیاه، زنجیرههای ارزش استان تهران
محمدعلی مهری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران در ادامه زنجیرههای ارزش تهران که پوشاک و گلوگیاه است را برای استاندار تهران و سپس احمد وحیدی، وزیر کشور توضیح داد. به گفته مهری، دارو، قطعات خودرو، پوشاک و گلوگیاه از زنجیرههای ارزش مهم در استان تهران هستند. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران در ادامه به این موضوع اشاره کرد که استان تهران در زمینه صادرات صیفیجات رتبه دوم را در کشور دارد.
وزیر کشور در این بازدید روی تبدیل مواد خام به فرآورده تاکید کرد و گفت که وقتی گلوگیاه بهطور خاص گلمحمدی به یک فرآورده تبدیل میشود، ارزش چند برابری پیدا خواهد کرد. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران با مقایسه بازار ایران و ترکیه در زمینه تجارت به وزیر کشور گفت: یکی از مباحثی که باید به آن توجه کرد، تجارت است. ترکیه امسال بدون آنکه مواد اولیه، تولید یا انرژی داشته باشد، امسال توانست ۵۰۰ میلیارد دلار صادرات انجام دهد ولی ما که در تولید از ترکیه جلوتر هستیم، نتوانستیم حتی ۵۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم. مشکل اصلی ما تجارت است و تلاش میکنیم در استان تهران، تجارت را اولویت اصلیمان قرار دهیم.
علی مهری در پاسخ به سوال وزیر کشور درباره هدفگذاریهای اقتصادی در شهر تهران افزود: به دلیل توسعه خوبی که در زمینه صادرات در استان تهران شکل گرفته، در سال گذشته توانستیم ۴۰ درصد افزایش صادرات داشته باشیم و اگر بتوانیم موانع تجارت را در سطح استان برطرف کنیم، تا ۳ سال آینده صادرات استان دو برابر میشود.
امضای استاندارد کشور جهانی شد
محمدحسین طاهری، مدیرکل استاندارد تهران در بازدید از غرفه اتاق بازرگانی تهران در ششمین نمایشگاه ایران اکسپو از جهانیشدن امضای استاندارد ایران خبر داد. مدیرکل استاندارد تهران، به خبرنگار اتاق بازرگانی تهران گفت: مرکز ملی سازمان استاندارد ایران به عضویت اتحادیه بینالمللی آسیا و اقیانوسیه در آمده است و بهنوعی امضای استاندارد ما جهانی شده است.
طاهری، این همترازی را یک موفقیت فنی برای فعالان اقتصادی دانست و تصریح کرد: با به رسمیت شناخته شدن استاندارد ایران، مراکز آزمایشگاهی ما نیز توسط نهادهای جهانی استاندارد به رسمیت شناخته میشوند. تجارت بینالمللی با این همترازی توسعه مییابد و با این همترازی میتوان ارزآوری صدها میلیون دلاری را پیشبینی کرد و هزینههای صادرات و واردات کاهش مییابد.
محدودیتهای صادراتی با پیمانسپاری ارزی
در ادامه روز سوم نمایشگاه ایران اکسپو، مدیرکل اقتصاد و دارایی استان سمنان، محمد لاهوتی، عضو هیئتنمایندگان اتاق بازرگانی ایران و نریمان صدری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش از غرفههای اتاق تهران دیدن کردند. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش در این بازدید با خبرنگار اتاق تهران گفتوگو کرد و به محدودیتهای شرکتهای دانشبنیان کوچک و متوسط اشاره کرد. نریمان صدری، گفت: ممکن است شرکتهای کوچک و متوسط به دلیل شکننده بودن شرایط اقتصادی کشور، محدودیتهایی را برای حضور در چنین نمایشگاههایی داشته باشند برای همین اتاقهای بازرگانی میتوانند مانند پلتفرمی واسط میان بازرگانان خارجی و مدیران شرکتهای دانشبنیان عمل کنند و صدای این فعالان اقتصادی را به تجار دیگر کشورها برسانند.
لازم به ذکر است که نمایشگاه توانمندیهای صادراتی ایران تا روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشتماه ادامه دارد و علاقهمندان برای حضور در غرفه اتاق تهران میتوانند به سالنهای ۴۱ و ۳۵ در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران مراجعه کنند.
نظر خود را بنویسید