نایب‌رئیس‌ اتاق مشترک ایران و اتریش در بازدید از غرفه اتاق تهران مطرح کرد

اتاق‌های بازرگانی پلتفرمی برای ارتباط با تجار خارجی

...

نریمان صدری، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و اتریش در بازدید از غرفه اتاق تهران در ایران‌اکسپو 2024 در بازدید از کانتر اتاق تهران در غرفه اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور با تاکید بر نقش اتاق‌های بازرگانی در کمک به شرکت‌های کوچک و متوسط برای حضور در اکسپو و دیگر نمایشگاه‌ها، تاکید کرد که اتاق‌ها و به طور خاص اتاق‌های مشترک مانند یک پلتفرم برای نمایش توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی به همتایان خارجی‌شان عمل می‌کنند.

اتاق بازرگانی تهران در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) که از ۸ اردیبهشت‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز شده و تا روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد، حضور فعالی داشته و غرفه‌هایی را در سالن ۳۵ و ۴۱ برپا کرده است. در سومین روز از نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴، رئیس‌ اتاق مشترک بازرگانی ایران و اتریش از غرفه اتاق تهران بازدید کرد. نریمان صدری، در این دیدار با خبرنگار اتاق بازرگانی تهران گفت‌وگو کرده که در ادامه آن را می‌خوانید.

در بازدید که از ششمین نمایشگاه ایران‌ اکسپو و غرفه‌های مختلف از جمله استان تهران و اتاق بازرگانی داشتید، نمایشگاه را در کل چگونه ارزیابی کردید؟

امسال نمایشگاه ایران اکسپو، نسبت به سال‌های گذشته با تبلیغات بیشتری برگزار شد، اما استقبال از این نمایشگاه چندان متفاوت نبود گرچه بهتر از گذشته بود. ما در سال‌های قبل یک موج کرونا را پشت‌سر گذاشتیم و بازرگانان کشورهای آسیایی در حال حاضر بیشتر به کشورمان سفر می‌کنند؛ ما امید داشتیم که ازدحام چند صدنفره از بازرگانان خارجی محقق و مذاکراتی برای همکاری‌ها انجام شود و هنوز امیدواریم تا پایان نمایشگاه این مطالبات محقق شود. از منظر استقبال شرکت‌های ایرانی، به‌خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان که حوزه فعالیت من هم در این زمینه است، شاهد استقبال خوبی بودم. اکثر شرکت‌های دانش‌بنیانی که به مرحله تجاری‌سازی و صادرات رسیده‌اند در این نمایشگاه حضور دارند.

به‌نظر شما، اتاق‌های بازرگانی به‌خصوص اتاق‌های بازرگانی مشترک چه نقشی در توسعه صادرات دارند و حضور آن‌ها در نمایشگاه ایران‌ اکسپو چطور می‌‌تواند به افزایش سرانه صادرات کشور کمک کند؟

با توجه به این‌که شرایط اقتصادی کشور شکننده است و شرکت‌های کوچک و متوسط برای حضور در چنین نمایشگاه‌هایی، ممکن است محدودیت‌های مالی داشته باشند، اتاق‌های بازرگانی می‌توانند به آن‌ها کمک کنند تا پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های تجاری شرکت را به تجار خارجی نشان دهند. به‌عبارتی اتاق‌های بازرگانی و به طور خاص مشترک می‌توانند پلتفرمی باشند که پیغام شرکت‌ها را به بازدیدکنندگان خارجی برسانند.

پیمان‌سپاری ارزی دغدغه‌ای است که فعالان اقتصادی این‌ روزها بیش از هر چیزی درباره‌اش صحبت می‌کنند؛ به‌نظر شما با توجه به تحریم‌ها و مسئله پیمان‌سپاری ارزی، آیا می‌توانیم نسبت به افزایش سرانه صادرات در کشور امیدوار باشیم؟

واسطه پیمان‌سپاری ارزی، بانک‌ها هستند و ما محدودیت‌هایی را در بانک‌های خارج از کشور داریم. امیدوارم با توجه به برنامه‌هایی که بانک توسعه اسلامی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ کشور دارد، بتواند قسمت‌هایی که مرتبط با سرویس‌های بازرگانی است را تسهیل‌گری کند. درست است که این بانک به‌عنوان یک بانک توسعه‌ای، تسهیل سرویس‌های بازرگانی خرد را در ماموریت‌هایش قرار نداده است اما ما نیاز داریم که بانک‌ مرکزی و دیگر بانک‌ها بتوانند نقش تسهیل‌گر را داشته باشند و راه‌حلی را برای توسعه صادرات در نظر بگیرند. امیدوارم بانک‌هایی که توانسته‌اند مجوزهای محدودی را برای همکاری بگیرند، بتوانند واسطه پیمان‌سپاری ارزی شوند.

 گزارش تصویری

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?77867

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام

مطالب مرتبط