بازاری با چشم‌انداز افزایش قیمت

خودرو با تورم شارژ شد 

...

خبرها حکایت از افزایش قیمت خودرو در سال 1403 دارند؛ البته طبق اعلام وزارت صمت، این افزایش در بازار اعمال می‌شود و نه کارخانه. موضوعی که حاشیه سود این بازار را برای افرادی که به هر دلیل می‌توانند خودرو را با قیمت کارخانه تهیه کنند، افزایش می‌دهد.

در حالی که سال 1401 برای بازار خودرو پربار به نظر می‌رسید، با شروع سال 1402 زیان‌های سنگینی متوجه خریداران شد. در پایان سال 1401 بازار خودرو، بازدهی بالای 90 درصد را در بیشتر خودروها برای خریداران نسبت به ابتدای سال 1402 رقم زد. حتی خودروهای پیکان که مجدد وارد گود شده‌اند، 95 درصد بازدهی داشتند. در نتیجه این انتظار به وجود آمد که بازار 1402 با تورم بالاتر، شارژ شود. 

نیمه اول سال 1402 اما بسیاری از خودروها وارد زیان شدند. البته زیان برخی خودروها کمتر بود؛ مانند سورن پلاس دوگانه‌سوز مدل 1401 که در پایان نیمه اول سال، منفی 2 درصد ریزش کرد. دنا پلاس دنده‌ای مدل 1401 هم با 170 میلیون تومان ریزش قیمت در پایان شهریورماه، منفی 22 درصد ریخت. خودروی محبوب پژو پارس مدل سال 1401 هم در همین مدت 112 میلیون تومان ریخت و کاهش ارزش 20 درصدی را ثبت کرد.

البته پارس LXTU5 مدل 1401 حدود 40 میلیون تومان از ارزش خود را در شهریورماه 1402 نسبت به فروردین همین سال از دست داد؛ یعنی حدود 6 درصد. در این بین، خانواده پراید و تیبا جزو خودروهایی بودند که کمترین ریزش ارزش را به جا گذاشتند. تیبا سدان SX مدل 1401 با 5 درصد ریزش، پراید 131 SE مدل 99 با 6 درصد ریزش و پراید 111 SE مدل 99 با 7 درصد ریزش، خریداران خود را کمتر از سایر خودروها ناامید کردند.

در نیمه دوم سال اما ورق برگشت و خودرو همبستگی بیشتری از خود با نرخ دلار نشان داد. قیمت دلار که در ماه‌های پایانی نیمه اول سال در حدود 48 تا 49 هزار تومان درجا می‌زد، در نیمه دوم سال با  13 درصد افزایش به فراتر از 55 هزار تومان رسید. به همین ترتیب، در نیمه دوم سال دنا پلاس دنده‌ای مدل 1401 نسبت به پایان نیمه اول، حدود 16 درصد رشد کرد. 206 تیپ 2 مدل 1401 هم 14 درصد رشد را ثبت کرد.

جهش تورمی در راه است

خبرها حکایت از افزایش قیمت خودرو در سال 1403 دارند؛ البته طبق اعلام وزارت صمت، این افزایش در بازار اعمال می‌شود و نه کارخانه. موضوعی که حاشیه سود این بازار را برای افرادی که به هر دلیل می‌توانند خودرو را با قیمت کارخانه تهیه کنند، افزایش می‌دهد. افزایش قیمت ارز و تورم، بیشترین چسبندگی را به قیمت بازاری خودرو دارند. با افزایش حدود 17 درصدی قیمت ارز تا دی ماه سال 1402 و همین‌طور افزایش 19 درصدی حجم نقدینگی تا دی ماه 1402 و احتمال عبور آن از 8000 هزار میلیارد تومان در پایان سال، نمی‌توان سال 1403 را برای بازار خودرو در آرامش تصور کرد. البته که تورم سوارشده بر روی اقلام مصرفی و کاهش ارزش ریال، کل بازارها را در سال 1403 از خود متاثر می‌کند.

امیرحسن کاکایی، عضو هیئت علمی دانشکده خودرو علم و صنعت می گوید:« در 6 ماهه ابتدای 1402 بازار خودرو تقریباً راکد بود. این امر به  قیمت تقریباً ثابت دلار برمی‌گشت. اما روند در ادامه تغییر کرد؛ چرا که به شب عید که می‌رسیم، دولت به ریال نیاز دارد؛ کاری که با فروش دلار انجام می‌شود. به همین خاطر، ارزش خودرو شروع به بالا رفتن کرد. از طرفی، سال آینده، 45 درصد تورم داریم و دلار هنوز رشد خود را به نرخ اسمی تورم نرسانده است. سال آینده، دلار عقب‌ماندگی‌اش را از تورم جبران می‌کند. در نتیجه باید انتظار افزایش قیمت خودرو را داشته باشیم. ادعا می‌شود که پس از واردات خودرو، بازار اشباع می‌شود و قیمت‌ها کاهش می‌یابند اما این کار نیاز به منابع ارزی دارد.»

منبع:آینده نگر

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?77667

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام