رویداد فانوس راه توسط مرکز نوآوری اتاق بازرگانی تهران برگزار شد

توانایی‌های نسل زِد و تقاضای بازار کار

...

در حالی که نسل زِد (Z) آماده ورود به بازار کار می‌شود، ضرورت دارد انطباقی بین مهارت‌های این نسل با نیاز بازار ایجاد شود و مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در همین راستا و با هدف هدایت مسیر شغلی نیروی کار جوان این نسل رویدادی با عنوان فانوس راه با همکاری شرکت نیرو فراز در دانشکده فنی و حرفه‌ای شریعتی تهران برگزار کرد.

مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران با هدف هدایت مسیرشغلی نیروی کار جوان نسل Z و توانمندسازی زنان و دختران در بازار کار رویداد «فانوس راه» را با همکاری شرکت نیرو فراز در محل دانشکده فنی‌وحرفه‌ای شریعتی تهران برگزار کرد.

در این رویداد که با حضور جمع کثیری از دانشجویان، اساتید دانشکده و مسوولان اتاق بازرگانی تهران و مرکز نوآوری این اتاق برپا شد، ندا گرشاسبی، از اساتید دانشکده، با اشاره به ضرورت تربیت نیروی ماهر جهت حضور در بازار کار کشور، تاکید کرد که صرف برخوردار بودن از تحصیلات آکادمیک به معنای ماهر بودن نیروی کار نیست.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، گرشاسبی عنوان کرد: هر فرد جویای کار لازم است با کسب مهارت‌ها و شناخت از بازار کار بتواند در جایگاه شغلی خود جا بیفتد.

در ادامه این رویداد، صائبه سلوکی، مدیرعامل شرکت نیرو فراز، ضمن تشریح فلسفه و ماهیت برگزاری رویداد فانوس راه با بیان اینکه دانشکده شریعتی در زمره دانشگاه‌هایی است که بر اساس آموزش‌های مهارت‌محور فعالیت می‌کنند، گفت: حضور دانشجویان در فضاهای کارآموزی شرکت‌ها کمک می‌کند این افراد سریع‌تر وارد بازار کار شوند.

سلوکی ضمن ارائه آماری از وضعیت اشتغال دانشجویان دانشکده مذکور در بازار کار و تجربیات آنها در این حوزه، بیان کرد: همه سعی ما این است که به سراغ دانشگاه‌ها برویم تا ارتباط میان صنعت و دانشگاه را تسهیل کنیم. از این رو، این رویداد با هدف ایجاد تعامل میان کارجویان و کارفرمایان و با نقش تسهیلگری میان بازیگرانی که در عرصه تربیت و جذب نیروی انسانی دغدغه دارند، ترتیب داده شده است.

رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران از دیگر سخنرانان این رویداد، ضمن بیان تاریخچه‌ای از شکل‌گیری و ماهیت فعالیت اتاق‌های بازرگانی در جهان و ایران به بیان خدمات ارائه شده توسط اتاق بازرگانی تهران پرداخت.

دغدغه بازار کار نسلZ  را داریم

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، سحر بنکدارپور ادامه داد: در این حوزه عوامل و بازیگران مختلفی هستند که دغدغه دارند اما از هم فاصله دارند. به همین دلیل در مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران تلاش کردیم تا با ایجاد تعامل و ادبیات مشترک بتوانیم این فاصله را تا حد ممکن کاهش دهیم.

وی افزود: با توجه به رسالت اتاق تهران در حوزه توانمندسازی بانوان و از آنجا که بر اساس آمار، نقش زنان به ویژه پس از شیوع ویروس کرونا در بازار کار کمرنگ‌تر شده است برآن شدیم به این حوزه ورود کنیم.

بنکدارپور اضافه کرد: از آنجا که نسل‌های قبل از نسل Z مانند بیبی‌بومرها در حال بازنشسته شدن و کناره‌گیری از بازار کار هستند و نسل Y و X هم تا حدودی جایگاه شغلی خود را پیدا کرده و تکلیفشان مشخص است تصمیم گرفتیم روی نیروی جوان نسل Z که در آستانه ورود به بازار کار هستند، تمرکز کنیم.

در ادامه این رویداد پنل نقش سرمایه‌های انسانی در توسعه پایدار بنگاه‌های اقتصادی از نگاه مدیران صنعت با حضور نفیسه آزاد مدیر صندوق سرمایه‌گذاری گروه «آن»، افشین کلاهی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، سادینا آبایی رئیس کمیسیون فاوای اتاق ایران، محمد متشرعی مدیرعامل شرکت ترنا سیستم و اشکان بنکدار مدیر منابع انسانی هلدینگ فناپ برگزار شد.

در این پنل مدیران عامل و مدیران منابع انسانی شرکت‌های فعال در خوبه فناوری و دیجیتال، از فرهنگ سازمانی شرکت‌ها و فرآیندها و دغدغه‌های جذب نیرو صحبت کردند. هم‌چنین ارائه یکی از پژوهشگران برجسته حوزه اقتصاد گیگ در رابطه با فریلنسری از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده در این رویداد بود. در این ارائه، محمدرضا قلعه‌نوی پیرامون فضای اقتصاد گیگ، اقتصاد دیجیتال، اقتصاد شبکه‌ای و اقتصاد اشتراکی و مزایای آزادکاری یا همان فعالیت فریلنسری توضیحاتی را برای حضار ارائه کرد.

ارائه توضیحاتی در خصوص خودرهبری توسط مهدیه کرمانشاه، مربی توسعه فردی، با محوریت لزوم شناخت فردی از دیگر بخش‌های این رویداد بود.

همچنین، پنل‌هایی با محوریت چالش‌های همسو شدن با فرهنگ محیط کار برای نسل Z و آشنایی با اصول رزومه‌نویسی و مصاحبه شغلی از دیگر مواردی بود که در این رویداد تدارک دیده شده بود.

مدیرعامل شرکت چارگون از دیگر میهمانان این مراسم بود که پیرامون مهارت‌های کسب‌وکار و اهداف مرتبط با مسیرشغلی صحبت کرده و به تفاوت‌های کسب‌وکارها و لزوم انطباق با آنها توضیحاتی را ارائه کرد.

ضرورت آموزش‌های مهارت‌محور، منطبق با نیاز بازار آخرین بخش این رویداد بود که با ارائه توضیحاتی توسط رییس مرکز آموزش اتاق بازرگانی تهران(آیتک) همراه بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، پیمان دارابیان در این خصوص، اظهار کرد: کسب مهارت باعث می‌شود بدانیم چیزهایی که یاد گرفته‌ایم را برای چه یاد گرفته‌ایم و کجا و چگونه باید آنها را به کار ببریم. از این رو، در مرکز آموزش اتاق تهران سعی کردیم با ارائه مهارت‌های کسب‌وکار محور بتوانیم تا حدودی خلاهای موجود در سیستم آموزشی را کاهش داده و نیروی کار منطبق با بازار کار آموزش دهیم.

 

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?77616

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام

مطالب مرتبط