نخستین جلسه کارگروه امور زیربنایی اتاق فکر همکاریهای ایران و عربستان برگزار شد
بررسی راهکارهای همکاری در بخشهای حملونقل و عمران
1402/12/13
339
این مطلب را به اشتراک بگذارید
نخستین جلسه کارگروه حملونقل، عمران، احداث و امور زیربنایی اتاق فکر همکاریهای اقتصادی ایران و عربستان با میزبانی دبیرخانه این اتاق فکر با حضور کارشناسان این حوزه و فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی تهران برگزار و راههای توسعه همکاریها در این حوزه بررسی شد.
در کارگروه عمران، ساختمان و حملونقل اتاق فکر همکاریهای اقتصادی ایران و عربستان، چالشها و راهکارهای همکاری در حوزههای مختلف بخش ساختوساز وحملونقل عربستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در ابتدای این جلسه عبدالله احمدی، مدیر پروژه اتاق فکر عربستان، به لزوم تعامل و همکاری و مشارکت موثر همه اعضا در جلسات این کارگروه تاکید و به این نکته اشاره کرد که جلسات این کارگروه یکطرفه نبوده و اتاق بازرگانی بیشتر نقش میزبان و فراهمکننده بستر برای همکاری اعضا را ایفا میکند.
در ادامه، عارف توسلی، یکی از اعضای این اتاق فکر در گزارشی به ساختار بخش ساختمان عربستان، مگاپروژهها و چشمانداز صنعت ساخت در این کشور پرداخت. او در ابتدا به سهم بازار ساختوساز در خاورمیانه و دستهبندی صنعت عمران اشاره کرد و گفت: حدود 60 درصد از سهم کل بازار ساختوساز خاورمیانه در اختیار دو کشور عربستان سعودی و امارات متحده عربی قرار دارد.
او در ادامه با اشاره به ارزش بازار املاک و مستغلاتعربستان گفت: ارزش بازار ساختوسازدر این کشور در ۲۰۲۴ حدود ۷۰ میلیارد دلار برآورد شد و پیشبینیها نشان میدهد که این رقم تا سال ۲۰۲۹ با افزایش 5 درصد سالیانه به عدد ۹۱ میلیارد دلار برسد. در بازار املاک و مستغلات بیشترین بخش به قطعات زمین، آپارتمان، زمینهای کشاورزی و ویلا اختصاص دارد.
توسلی در ادامه توضیح داد: در حال حاضر عربستان سعودی با توجه به چشمانداز 2030 در حال سرمایهگذاری و پیش بردن مگاپروژههایی همچون نئوم است که مجموعهای از پروژهها را در بر میگیرد.
در ادامه حاضران و میهمانان نیز هرکدام دیدگاه خود را در مورد مباحث مطرح شده در جلسه بیان کردند؛ ایرج رهبر، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون عمران، احداث و امور زیربنایی اتاق تهران گفت: اگرچه نگرانیهایی در مورد نوساناتی که در روابط بین ایران و عربستان پیش آمده وجود دارد اما باید به آینده این روابط خوشبین بود و قطعاً اتاق فکر نقش بسزایی را در این مسیر ایفا خواهد کرد. این امیدواری وجود دارد که با برنامهریزی بتوانیم سهمی از بازار ساختوساز عربستان داشته باشیم.
رییس انجمن صنفی انبوهسازان مسکن و ساختمان استان تهران افزود: تمایل شرکتهای خارجی برای مشارکت با طرفهای ایرانی است و اگر بر همکاری با شرکتهای مقصد متمرکز شویم سریعتر میتوانیم باب همکاری را باز کرده و نتیجه بگیریم
مجتبی سلیمانی، مدیر عامل زنجیره تامین آمادگران از سرمایهگذاری عربستانیها روی نیروی کار گفتو اینکه چندین سال است که تمامی اساتید دانشگاهها در عربستان از فارغالتحصیلان دانشگاههای برتر دنیا انتخاب میشوند. او در ادامه، پیشنهاد ایجاد کنسرسیوم ایران و عربستان را مطرح کرد و گفت: اکنون زمان هماندیشی و برنامهریزی است تا بعداً بتوانیم از فرصتها به شیوه مناسب استفاده کنیم.
حسین نوروز فشخامی که به نمایندگی از سازمان منطقه آزاد انزلی در این نشست حضور یافته بود، پیشنهاد ایجاد مسیر ترانزیت جنوب به شمال را مطرح کرد و همینطور از مزیتهای صادرات مجدد محصولات نیز سخن گفت. او افزود: در این حالت ما با در اختیار داشتن بخشی از زنجیره صادرات میتوانیم در سود کالاهای صادراتی از طرف عربستان شریک باشیم.
حمیدرضا سلمانی مجاوری، از فعالان حوزه حملونقل، از پیچیدگی کار در میدان و تفاوت تجارت در عمل و بحثهای تئوریک گفت و ادامه داد: متاسفانه بیشتر کالاهای تولید داخل از استاندارد بینالمللی و درجه کیفی قابل قبول در دیگر کشورها مخصوصا در عربستان سعودی برخوردار نیستند و ضرورت دارد که تدابیری در این زمینه اندیشیده شود.
ثمانه توکلی کهکوئی، نماینده شرکت فرودگاهی و ناوبری هوایی ایران، از برقراری روابطی در صنعت هوانوردی با طرفهای عربستانی طی یک سال اخیر خبر داد و گفت آنها بسیار نیازمند و خواهان تجربه و پتانسیلهای ایران در این بخش هستند و اگر بتوان این مسئله را به درستی مدیریت کرد، این بخش می تواند ارز آوری قابل توجهی برای کشور داشته باشد.
حامد نوریمنش، مشاور کارآفرینی بینالمللی، با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید پیش رفته و برنامه خود را داشته باشد، این نکته را متذکر شد که با توجه به تجربه همکاری با دیگر کشورهای عربی مانند قطر باید حواسمان باشد که حرفه ای عمل کنیم و اگر بخواهیم منتظر بمانیم دیگر سهمی از بازار آن کشور نخواهیم داشت .
محمد شفقت، نماینده سازمان بنادر، هم به این نکته اشاره کرد که اقتصاد دنبالهرو سیاست است و نمیتوان بدون در نظر گرفتن اقتضائات روابط سیاسی به فکر تجارت و روابط اقتصادی بود. او در همین رابطهپیشنهاد کرد که رایزن ایران و عربستان نیز به جلسات دعوت شود.
در ادامه، پس از آنکه سایر حاضران نیز نظرات و دیدگاههای خود را مطرح کردند، مقرر شد که پیشنهادات جمعبندی شده و در ترسیمنقشهراه همکاریهای آتی دو کشور مورد توجه قرار گیرد.
نظر خود را بنویسید