رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد

التماس صنعت دارو به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات

...

تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان دارو در نشستی خبری با اشاره به مشکلات جدی این بنگاه‌ها در دسترسی به نقدینگی برای تامین نیازهای مالی و جبران هزینه‌های خود، تاکید کردند که بدهکاری قابل توجه دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های دولتی و عدم تمدید حد اعتباری و تسهیلات بانکی صنعت دارو را در آستانه بحران قرار داده است.

نمایندگان صنعت دارو در سندیکای صاحبان صنایع دارویی انسانی طی یک نشست خبری با عنوان «تامین نقدینگی زنجیره دارو» به طرح چالش‌ جدی کسب‌و‌کارهای این حوزه در زمینه دسترسی به نقدینگی پرداختند.

در این نشست که با حضور هیات مدیره و اعضای این سندیکا برگزار شد، هشدارهایی مبنی ورشکستگی بنگاه‌های تولید و تامین دارو، کمبود دارو در ماه‌های آینده در صورت تداوم روند فعلی و افزایش هزینه پرداختی از جیب مردم برای خرید دارو را مطرح کرده‌اند.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در این نشست خبری عنوان کرد که زنجیره تامین دارو اعم از تولید و توزیع و عرضه دچار مشکل است و برای رفع این مشکل به کمک دولت و تمام نهادهای مرتبط و حمایت مجلس نیاز است تا در ماه‌های پایانی سال شرایط مدیریت شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران به نقل از ایسنا، محمد عبده‌زاده افزود: کسری بودجه طرح دارویار در ۱۴۰۲، واقعی نبودن پیش‌بینی بودجه سال آتی طرح، بدهکاری دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های دولتی، معضلات بازپرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز برای بنگاه‌ها، بی‌نظمی در پرداخت بیمه‌ها، دستورالعمل‌های متعدد بانک مرکزی، عدم تمدید حد اعتباری و تسهیلات، مشکلات اساسنامه سازمان غذا و دارو، تغییرات مکرر در شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی و تاثیر آنها بر حوزه دارو، تقسیم سودهای غیرواقعی و... از مشکلات جدی ما در حوزه دارو است. شرایط به‌گونه‌ای است که بنگاه‌های حوزه سلامت به بانک‌ها التماس می‌کنند که به آنها وام بدهند تا بتوانند هزینه‌ها جبران کرده و تولید داشته باشند و به بیمار دارو برسانند.

او ادامه داد: دولت در تدوین لایحه بودجه تصمیم می‌گیرد که پرداخت از جیب مردم افزایش یابد یا خیر؟ و اینکه به طور کلی وضعیت صنعت دارویی به چه شکل باشد. اکنون با وضعیتی روبه‌رو هستیم که تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر به بیمه‌شدگان خود به لحاظ ارائه خدمت باقی است ولی این موضوع در لایحه بودجه دیده نمی‌شود؛ یعنی ما باید تولید و عرضه کنیم اما عملاً پیش‌بینی بودجه به درستی اتفاق نمی‌افتد که سبب انباشت بدهی‌ها و ورشکستگی زنجیره تامین می‌شود. بسیاری از بیمارستان‌های دولتی اکنون تراز منفی دارند و به‌‌رغم اینکه حساب دارویی آنها تفکیک شده اما همیشه پرداخت دارویی برای آنها آخرین اولویت است و پول دارو را برای هزینه‌های دیگر خود مصرف می‌کنند.

عبده‌زاده با انتقاد از اساسنامه سازمان غذا و دارو، تصریح کرد: در برنامه هفتم توسعه مقرر شده است که سازمان غذا و دارو اساسنامه خود را نهایی کند. این اساسنامه تنها مربوط به این سازمان نیست و در ارتباط مستقیم با سلامت مردم و تمام اصناف فعال در این حوزه است. امیدواریم قبل از نهایی شدن اساسنامه حتما نظر تشکل‌ها و انجمن‌های علمی را بپرسند و از الگوهای کشورهای دیگر که پیشرو بوده‌اند هم استفاده کنند.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع دارویی انسانی با تاکید بر اینکه طرح دارویار به صنعت دارو کمک کرد، بیان کرد: اگر طرح دارویار نبود این صنعت بسیار زودتر دچار بحران می‌شد. همه هزینه‌های ما بر اساس نرخ ارز واقعی است و اگر ارز همچنان ۴۲۰۰ تومان مانده بود دیگر چیزی از صنعت دارو باقی نمی‌ماند. هزینه‌ها باید واقعی دیده شود و بودجه هم به موقع تخصیص پیدا کند که دچار مشکلات بعدی نشویم.

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?77394

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام

مطالب مرتبط