نشست فوقالعاده هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران برگزار شد
بررسی برنامه راهبردی اتاق تهران در دور دهم
1402/10/12
447
این مطلب را به اشتراک بگذارید
اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در یک نشست فوقالعاده محورهای برنامه راهبردی اتاق تهران برای دوره دهم را بررسی کردند. همچنین در این نشست بیانیه اتاق تهران در مورد ساماندهی تعطیلات پایان هفته منتشر شد که طی آن تصویب تعطیلات رسمی دو روزه و قرارگیری آن در روزهای جمعه و شنبه پیشنهاد و توصیه شد.
اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در یک نشست فوقالعاده که به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، اصول و محورهای برنامه راهبردی اتاق در دور دهم را مورد بحث و بررسی قرار دادند. این برنامه راهبردی بر پایه گسترش عضویت و افزایش تعداد اعضا، آشنایی بنگاهها و فعالان اقتصادی استان تهران با اتاق و خدمات آن، افزایش بهرهمندی اعضا از خدمات اتاق، توسعه مسئولیت اجتماعی، حل حداقل چهار مساله محوری کسبوکار در تعامل با دولت و حاکمیت تدوین شده است.
ساخت اتاقی اجماعساز و تصمیمساز
در آغاز این نشست دبیرکل اتاق بازرگانی تهران با ارائه توضیحاتی در رابطه با برنامه راهبردی این اتاق در دوره دهم، با بیان اینکه طبق این سند برای سال 1405 چشمانداز نهادی مشارکتی، دیجیتال، اجماعساز و راهبر صادرات و نتیجهمحور برای بخشخصوصی تعریف شدهاست، تصریح کرد که این برنامه به دنبال آن است تا اتاق تهران را به جایگاهی برساند که سیاستها و راهحلهای حرفهای برای نظام حکمرانی اقتصادی کشور ارائه کند.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، بهمن عشقی ماموریتهای اصلی اتاق تهران طبق این برنامه راهبردی را توسعه خدمات کسبوکار به اعضا، توسعه مشارکت بخش خصوصی در اتاق، بهبود مستمر محیط کسبوکار بنگاهها، توسعه تجارت بنگاهها و اعضا و همچنین مسئولیت اجتماعی در قبال جامعه عنوان کرد و افزود: بر این اساس، افزایش تعداد اعضا به 60 هزار بنگاه، افزایش 100 درصدی سهم صادرات اعضا، حل چهار مسئله محوری محیط کسبوکار، آشنایی 300 هزار شرکت استان تهران با اتاق، افزایش تعداد بهرهمندان از حداقل یک خدمت به 80 درصد اعضا و نیز بهبود تصویر اتاق بازرگانی و بخش خصوصی در افکار عمومی، جزو اهداف تبیین شده برای اتاق تهران تا سال 1405 است.
وی با اشاره به اینکه برای سال 1403 نیز، اهدافی کلان از جمله افزایش تعداد اعضا به 35 هزار بنگاه، حل حداقل یک مسئله محوری محیط کسبوکار اعضا و همچنین، آشنایی کودکان و نوجوانان استان تهران با کسبوکار و کارآفرینی تبیین شده است، یادآور شد که طبق این سند، شش زنجیره هدف شامل صنعت شیمیایی و پلاستیکی، صنایع غذایی، صنعت ماشینآلات و تجهیزات، صنعت نساجی و پوشاک، صنایع خلاق و فنی و مهندسی در حوزه انرژی، تا پایان سال 1403 هدفگذاری شدهاست.
دبیرکل اتاق تهران همچنین، منطقهگرایی و همکاری در زنجیره تامین منطقهای را از دیگر محورهای استراتژیک این برنامه راهبردی عنوان کرد و یادآور شد که هشت کشور، عربستان، ارمنستان، ترکیه، سوریه، چین، روسیه، قزاقستان و پاکستان به عنوان بازارهای هدف تجاری درنظر گرفته شدهاست.
در ادامه هادی حدادی، مشاور راهبردی دبیرکل اتاق تهران، اشاره کرد که در تدوین این برنامه اظهارنظرها، نقدها، پیشنهادات و ملاحظاتی که در رسانهها، در کمیسیونها و جلسات مختلف توسط بخش خصوصی و نمایندگان دولت بیان شده بود مورد توجه قرار گرفته و در طراحی این برنامه لحاظ شده است. او گفت: برنامه راهبردی پیش رو، سندی است که نظرات اعضای هیات نمایندگان در آن دیده و هیات رئیسه نیز در مورد آن به اجماع رسیده است.
حدادی با اشاره به اینکه برنامه عملیاتی این سند توسط واحدهای مختلف تنظیم شده، اهداف کمّی آن روشن شده و آماده جاریسازی در سازمان است، گفت: ما در حال تدوین بودجه عملیاتی هستیم و به این ترتیب تکتک اقدامات اتاق به برنامه و بودجه متصل میشود. اتصال بودجه به برنامه یکی از مهمترین گامهای نهادسازی است.
حدادی در ادامه توضیحاتی درباره چگونگی دستیابی به اهداف کمّی برنامه در افق 1405 از جمله افزایش تعداد اعضا به 60 هزار بنگاه، افزایش 100 درصدی سهم صادرات اعضا، آشنایی 300 هزار شرکت استان تهران با اتاق و همچنین تعیین زنجیرهها و کشورهای هدف تجاری ارائه کرد.
برنامه عملی و نتیجهگرا باشد
در ادامه این جلسه، اعضای هیات نمایندگان به طرح نظرات و دیدگاههای خود در ارتباط با برنامه پرداختند. ابتدا محمدرضا بهرامن به موضوع برندینگ و مسئولیت اجتماعی اتاق تهران اشاره کرد و با بیان اینکه خدماترسانی بیمارستان بازرگانان به شهروندان، فرصتی ایدهآل برای معرفی نهاد اتاق بازرگانی تهران به جامعه است، بر اهمیت تقویت برند اتاق تهران نزد آحاد جامعه و برنامهریزی بهتر برای تحقق این امر، تاکید کرد.
مهراد عباد، خواستار توجه به پروژه جدید بانک جهانی با عنوان شاخص آمادگی کسبوکار (BR) در این برنامه شد. او همچنین به این نکته اشاره کرد که یکی از خدمات مهم اتاق به اعضا، ارائه اطلاعات و آمار برای شروع و توسعه کسبوکارهاست و در برنامهریزی برای اتاق باید به این امر توجه شود.
او همچنین جای کشورهایی نظیر امارات و عراق را در هدفگذاری تجاری اتاق خالی دانست گفت: علاوه بر صادرات باید به واردات نیز توجه نشان داد چرا که تامین بخش زیادی از مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی از این محل است. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه از ضرورت تمرکز بیشتر بر شرکتهای کوچک سخن گفت.
محمدرضا غفرالهی نیز بازنگری در شش زنجیره هدف در این برنامه راهبردی را مورد تاکید قرار داد و ضرورت تطابق صنایع منتخب با بازارهای هدف صادراتی ایران را یادآوری کرد. حسن فروزانفرد، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران هم بازگشت به استانداردهای مدیریتی را مورد تاکید قرار داد و به ضرورت تکمیل بانک اطلاعاتی اتاق از اعضا اشاره کرد.
مازیار نوربخش نکاتی را درباره ماهیت سندی که به عنوان برنامه ارائه شد، برشمرد و نتیجهگرا بودن این برنامه را خواستار شد. داود رنگی هم این نقد را به برنامه وارد دانست که بخش کشاورزی در این برنامه مورد غفلت واقع شده است. همچنین امین مقدم، در اولویت قرار دادن صادرات را به دلیل ارزآوری آن ضروری خواند و گفت که موقعیت شرکتهای دانشبنیان در این برنامه راهبردی مشخص نیست.
آرمان خالقی بر تمرکززدایی از پایتخت و توجه بیشتر اتاق تهران به تقویت و توسعه کسبوکارها در نواحی اقماری استان تهران تاکید کرد و ایجاد و راهاندازی دفاتر نمایندگی اتاق تهران در شهرهای اطراف تهران برای برقراری ارتباط بیشتر و بهتر صاحبان کسبوکار و صنایع در این بخش با اتاق را پیشنهاد کرد.
مجید موافق قدیرلی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز طی سخنانی برنامه راهبردی پیشنهادی را بلندپروازانه توصیف کرد و گفت که شایسته است در تدوین و تکمیل این برنامه تجربیات قبلی نیز مورد توجه قرار گیرد. او در ادامه گفت که به نظر میرسد درآمدهای اتاق تهران بیشتر از محل شرکتهای تجاری باشد تا تولیدی که در این صورت تعداد پرسنل آنها کمتر است و در برنامه باید لحاظ شود.
در ادامه این جلسه، سجاد غرقی به لزوم ارائه گزارشهای مقطعی از روند پیشرفت برنامه اشاره کرد و به واسطه آنکه اتاق تهران هم به عنوان اتاق شهرستان و هم به عنوان اتاق پایتخت شناخته میشود، تاکید کرد که باید متناسب با این دو نقش، یک تقسیم کاری در ماموریتهای اتاق انجام شود.
همچنین مرتضی میری با تاکید بر ضرورت نظارت بر حسن اجرای این برنامه گفت که بهرغم اهمیت کمیسیونها نقشی برای این نهادها در برنامه دیده نشده است.
ایرج رهبر، رئیس کمیسیون عمران، احداث و امور زیربنایی اتاق تهران، نیز به موضوع اهمیت توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران اشاره کرد و توجه به آن در این برنامه راهبردی را مورد گوشزد قرار داد و با بیان اینکه ظرفیت صادرات در این بخش، 25 میلیارد دلار است اما در حال حاضر رقمی کمتر از 500 میلیون دلار را در برمیگیرد، تصریح کرد که در برنامه راهبردی اتاق تهران به ارتقای جایگاه این بخش توجه شود.
نظر خود را بنویسید