در نشست هم‌اندیشی و معرفی خدمات اتاق به تشکل‌ها در اتاق بازرگانی تهران مطرح شد

بررسی راه‌های جدید تقویت رابطه اتاق و تشکل‌ها

...

در نشست هم‌اندیشی و معرفی خدمات اتاق تهران و تشکل‌ها که با حضور نمایندگان تشکل‌ها و مدیران و معاونان اتاق تهران برگزار شد، برنامه راهبردی، اهداف و استراتژی‌ها و خدمات اتاق تهران به اعضا و تشکل‌ها معرفی شد و راه‌های تقویت تعامل تشکل‌ها و اتاق تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نشست مشترک مدیران تشکل‌های بخش خصوصی استان با مدیران و معاونان اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. در این نشست که با هدف توسعه و تقویت روابط تشکل‌ها و اتاق تهران تشکیل شده بود، مدیران و معاونان اتاق تهران به معرفی خدمات اتاق و ظرفیت‌های همکاری بین دو طرف پرداخته و از اهداف و استراتژی‌های اتاق در دوره جدید هیات نمایندگان گفتند. هم‌چنین نمایندگان تشکل‌ها نیز از انتظارات خود از اتاق گفته و بر بهره‌برداری از خدمات کاربردی اتاق توسط اعضایشان تاکید کردند.

در ابتدا غلامرضا ملکی، مدیر امور تشکل‌ها و مسئولیت اجتماعی اتاق تهران، با خوشامدگویی به نمایندگان تشکل‌ها و تقدیر از رابطه تعاملی آنها با اتاق تهران در چند سال گذشته به برخی اقدامات گذشته و برنامه‌های پیش روی اتاق در حوزه تشکلی پرداخت. او با اشاره به تبدیل شدن ساختمان شماره 3 اتاق تهران به خانه تشکل‌ها و متنوع‌سازی حمایت‌های اتاق تهران از تشکل‌ها در سال‌های گذشته از تلاش برای توسعه حمایت‌ها و بهبود تعامل اتاق با تشکل‌ها در دوره دهم هیات نمایندگان اتاق تهران خبر داد.

تشریح برنامه راهبردی اتاق تهران در دوره دهم

در ادامه این جلسه، قائم‌مقام دبیرکل و معاون اجرایی اتاق تهران به تشریح برنامه راهبردی این اتاق و اهداف و چشم‌اندازهای این برنامه پرداخت و شعار برنامه اتاق تهران در دوره دهم هیات نمایندگان را «بهبود، توسعه، تحول» بیان کرد و یادآور شد که تدوین این برنامه راهبردی بر مبنای مدل اشمیتر و استریک صورت گرفته‌است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، سپهر برزی‌مهر با بیان اینکه طبق این برنامه، هفت زنجیره شامل صنعت شیمیایی و پلاستیکی، صنایع غذایی، صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات، صنعت نساجی و پوشاک، صنایع خلاق، فنی و مهندسی و نیز انرژی از سوی اتاق تهران تا پایان سال 1403 مورد توجه قرار خواهد گرفت، گفت: در حوزه توسعه تجارت بین‌الملل اعضا نیز برنامه‌های اتاق تهران با محوریت 14 کشور هدف شامل عمان، امارات، ارمنستان، ترکیه، عراق، سوریه، تاجیکستان، هند، پاکستان، افغانستان، چین، روسیه، برزیل و آفریقای‌جنوبی تعریف و تدوین شده‌است.

وی ماموریت‌ چهارگانه اتاق تهران در دوره دهم را «توسعه عضویت و مشارکت اعضا»، «توسعه خدمات کسب‌و‌کار»، «بهبود مستمر محیط کسب‌و‌کار» و «توسعه تجارت اعضا» اعلام کرد و یادآور شد که طبق برنامه راهبردی اتاق تهران، حرفه‌ای‌گری در قبال حاکمیت، ارزش‌آفرینی برای اعضا و همچنین مسئولیت اجتماعی در قبال جامعه به عنوان ارزش‌های دوره دهم اتاق تهران مورد توجه قرار گرفته‌است.

معاون اجرایی اتاق تهران همچنین، افزایش تعداد اعضای این اتاق به 35 هزار بنگاه و افزایش 15 درصدی سهم صادرات اعضا را از جمله اهداف کلان اتاق تهران در پایان سال 1402 بیان کرد و حل حداقل یک مسئله محوری کسب‌وکار اعضا در این سال و همچنین حل حداقل چهار مسئله محوری تا سال 1405 را از اهداف استراتژی سالانه اتاق تهران دانست.

برنامه روابط عمومی اتاق تهران برای تقویت همکاری با تشکل‌ها

هم‌چنین مصطفی درویشی، مدیر حوزه ریاست و روابط‌ عمومی اتاق تهران با بیان اینکه «واحد روابط‌ عمومی، مسئولیت خطیر ارائه تصویری روشن از فعالیت‌‌های اتاق به جامعه به ویژه اعضا و فعالان اقتصادی را بر عهده دارد و برای ایفای این ماموریت از ابزارهای مختلف ارتباطی و اطلاع‌رسانی استفاده می‌کند و از کمک رسانه‌ها بهره می‌برد»، بر ارتقای جایگاه اتاق بازرگانی در افکار عمومی و نهادینه‌سازی فرهنگ توسعه اقتصادی که بر محوریت بخش خصوصی متمرکز است، تاکید و اعلام کرد فعالیت در پلتفرم‌های فضای مجازی، راه‌اندازی استودیوی اتاق تهران، بازطراحی سایت اصلی اتاق برای تسهیل دسترسی اعضا و کاربران به بخش مختلف از جمله این اقدامات بوده است.

وی با اشاره به این که سایت اتاق تهران به عنوان یکی از پربازدیدترین سایت‌ها و مرجع خبری مناسبی برای رسانه‌های داخلی به حساب می‌آید، سایر فعالیت‌های اطلاع‌رسانی و ارتباطی اتاق را از طریق تولید محتوا در شبکه‌های مجازی از جمله در اینستاگرام، تلگرام، آپارات، یوتیوب و لینکدین ذکر کرد.

جشنواره برترین روابط عمومی‌های تشکل‌ها

درویشی در ادامه از برنامه روابط عمومی اتاق تهران برای تقویت ارتباط با تشکل‌ها سخن گفت و افزود: برای بهبود، تقویت و تسهیل برقراری ارتباط از تشکل‌های بخش خصوصی می‌خواهیم، یک نفر را به عنوان رابط تشکل به روابط عمومی اتاق تهران معرفی کنند. پس از معرفی رابطان تشکل‌ها، روابط عمومی اتاق تهران نیز نماینده خود را برای ارتباط با تشکل‌ها معرفی می‌کند. در ادامه، انتشار اخبار تشکل‌ها، استفاده تشکل‌ها از ظرفیت استودیو اتاق تهران، کمک مشاوره‌ای در زمینه فعالیت‌های روابط عمومی و برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در این حوزه در دستورکار قرار می‌گیرد. در عین حال، اختصاص صفحاتی از نشریه آینده‌نگر به تشکل‌ها و معرفی تحلیلگران و کارشناسان تشکل‌ها به رسانه‌ها از دیگر برنامه‌های روابط عمومی اتاق تهران خواهد بود.

مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی اتاق تهران در ادامه انتظارات اتاق از تشکل‌ها را مورد اشاره قرار داد که همراهی در بازنشر اخبار و محتوای تولیدی اتاق تهران، معرفی شایسته خدمات اتاق تهران به اعضای تشکل‌ها و همکاری و مشارکت در کمپین‌های خبری اتاق تهران از جمله این موارد بود.

وی در ادامه از برگزاری رویدادی برای انتخاب روابط عمومی‌های برتر تشکل‌ها در اردیبهشت سال آینده خبر داد و عنوان کرد که شاخص‌های انتخاب برترین‌ها در ماه آینده به تشکل‌ها اعلام می‌شود.

توسعه خدمات عضویت برای اعضا

در ادامه این نشست اعظم رضائی، معاون توسعه خدمات عضویت اتاق تهران، با اشاره به تغییر فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی و انتقال آن از سامانه اتاق بازرگانی به سامانه جامع تجارت از مرداد ماه 1399، گفت: اگرچه فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی از اتاق منفک شده اما هنوز مرحله نهایی صدور کارت توسط اتاق صورت می‌گیرد، ضمن اینکه صدور و تمدید کارت عضویت به عنوان یک مدرک لازم برای کارت بازرگانی نیز در حوزه مسئولیت‌ها و وظایف اتاق است.

رضایی با اشاره به تلاش اتاق تهران برای تسهیل فرآیند صدور کارت عضویت و بازرگانی از توسعه خدمات اتاق به اعضا سخن گفت. او توضیح داد: در حوزه ثبت شرکت‌ها اتاق خدمات خود را به صورت رایگان به اعضا ارائه می‌دهد هم‌چنین میزی برای برخورداری از خدمات مشاوره و همکاری در راستای اخذ مجوز از درگاه ملی مجوزها برای اعضا در اتاق تهران راه‌اندازی شده است.

او با اشاره به خدمات بیمه بازرگان برای اشخاص حقیقی و حقوقی گفت: خدمات بیمه بازرگان با فرانشیز 9درصدی به کلیه اعضا ارائه می‌شود و اعضای حقیقی می‌توانند علاوه بر خودشان، برای خانواده‌شان هم بیمه تکمیلی درمان بگیرند. هم‌چنین اعضای حقوقی اتاق بدون هیچ‌گونه محدودیتی حتی اگر یک نفر پرسنل در شرکت‌شان داشته باشند می‌توانند او را بیمه کنند.

اعظم رضایی هم‌چنین از ایجاد اصلاحاتی در آیین‌نامه عضویت در اتاق بویژه در مسئله مدرک تحصیلی و مدرک حوزه فعالیت خبرداد و عنوان کرد که 50درصد از حق عضویت اعضای تشکل‌های در اتاق تهران به خود تشکل برمی‌گردد و این مشوقی قوی برای تشکل‌هاست که اعضای خود را به حضور و عضویت در اتاق تهران ترغیب کنند.

رضایت 93 درصدی از خدمات مشاوره اتاق تهران

در ادامه، معاون توسعه خدمات کسب‌وکار اتاق تهران نیز خدمات این معاونت به تشکل‌ها را تشریح کرد. محمودرضا طاهری با اشاره به ماموریت معاونت توسعه خدمات کسب‌وکار اتاق تهران مبنی بر ارتقا کیفیت خدمات مشاوره، از ایجاد سازوکار ارزیابی کیفی فعالان کسب‌وکار و شناخت نیازهای صاحبان کسب‌وکار سخن گفت و افزود اکنون خدمات مشاوره در حوزه‌های تامین اجتماعی، امور بانکی، مالیاتی، امور گمرکی، ارزی، قانون کار، حقوق کسب‌وکار، استاندارد، محیط زیست و امور ورشکستگی فعال است.

طاهری با بیان اینکه اتاق تهران در حوزه بیمه و مالیات نیز خدماتی را به فعالان اقتصادی ارائه می‌دهد ادامه داد: طی هفت ماهه نخست سال جاری به دلیل حضور نمایندگان اتاق در هیات‌های تشخیص مطالبات تامین اجتماعی 80 درصد پرونده‌ها به نفع کارفرما تعدیل شده است. در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی نیز 60 درصد پرونده‌ها به نفع کارفرما تمام شده است.

او افزود: نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که 80 درصد چالش‌های دریافت‌کنندگان خدمات مشاوره مرتفع شده و 93 درصد دریافت‌کنندگان این خدمات نیز رضایت کامل خود را اعلام کرده‌اند. در عین حال، کسانی که یک بار از خدمت مشاوره اتاق تهران استفاده کرده‌اند، برای مشاوره بعدی نیز به ما مراجعه کرده‌اند.

حضور تشکل‌ها در کمیسیون‌های تخصصی

هم‌چنین صبا بیرانوند، مدیر برنامه‌ریزی و پیگیری امور کمیسیون‌ها و هیات نمایندگان اتاق تهران، با اشاره به شکل‌گیری 11 کمیسیون تخصصی در دوره دهم هیات نمایندگان، بر حضور پررنگ و اثرگذار تشکل‌ها در این کمیسیون‌ها تاکید کرد.

او گفت: در دوره جدید با اصلاحاتی که در آیین‌نامه کمیسیون‌ها صورت گرفت، حضور تشکل‌ها در این کمیسیون‌ها بیشتر و پررنگ‌تر شد، به نوعی در اغلب کمیسیون‌های تخصصصی اتاق جایگاه نایب‌رئیسی در اختیار تشکل‌هاست. هم‌چنین اعضای تشکل‌ها در ترکیب کمیسیون‌ها نیز بیش از گذشته است.

بیرانوند عنوان کرد که کمیسیون‌های تخصصی آماده همکاری و تعامل با تشکل‌ها برای پیگیری موضوعات و چالش‌های روز فعالان اقتصادی هستند.

مدیریت ریسک صاحبان کسب‌وکارها به واسطه انتخاب روش داوری

حمیدرضا علومی، رئیس مرکز داوری اتاق تهران هم در این نشست با اشاره به اینکه اتاق‌ها به عنوان نهاد میانجی شناخته می‌شوند، گفت: پس از تصویب قانون تشکیل مرکز داوری و تاسیس مرکز داوری اتاق ایران، اتاق‌های بازرگانی یک گام بلند در راستای ایفای میانجی‌گری برداشتند.

او به مزیت‌های انتخاب روش داوری برای حل اختلافات در قراردادها اشاره کرد و گفت: داوران، امکان صدور رأی همانند رأی قاضی را دارا هستند و حل اختلافات با این روش در عین ارزان بودن در زمان کمتری به نتیجه ‌می‌رسد. چنانکه هزینه حل اختلافات در روش داوری 1.5 الی 2 درصد است و هزینه حل اختلافات از طریق دادگستری، 3.5 درصد در مرحله بدوی و 4.5 درصد در مرحله تجدیدنظر خواهد بود. افزون بر این، صدور رأی از طریق دادگستری چند سال به طول می‌انجامد اما پروسه زمانی حل اختلافات از طریق مرکز داوری اتاق تهران حدود 6 ماه الی یک سال خواهد بود.

علومی با تاکید بر اینکه رای داور لازم‌الاجراست، افزود: به دلیل عضویت ایران در کنوانسیون نیویورک، رأی داوران در ایران در سایر کشورها نیز قابل اجرا خواهد بود و چنانچه رأیی در سایر کشورها صادر شود به دلیل عضویت در این کنوانسیون، آن رأی در ایران نیز قابل اجرا خواهد بود. ضمن اینکه بیش از 180 کشور جهان عضو این کنوانسیون هستند و آرا داوری در این کشورها قابل اجراست.

او با یادآوری اینکه داوری اختلافات در مرکز داوری اتاق تهران سریع، ارزان، محرمانه و تخصصی انجام می‌شود، گفت: برای استفاده از مزایای این روش، قرار دادن شرط داوری در قراردادها الزامی است. نکته حائز اهمیت اینکه، حل‌وفصل اختلافات از طریق مرکز داوری اتاق به مثابه مدیریت ریسک خواهد بود.

همکاری در انجام پژوهش‌های اقتصادی

در بخش پایانی این نشست نیز دیاکو حسینی، معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، با اشاره به اقدامات این معاونت در راستای انجام پژوهش‌ها و مطالعات اقتصادی و انتشار آن برای اعضا از برنامه‌های پیش روی این معاونت گفت.

به گفته حسینی این معاونت می‌تواند در راستای انجام پژوهش‌های اقتصادی در موضوعات تخصصی مدنظر تشکل‌ها با آنها همکاری داشته باشد و احصا، شناسایی، بررسی و ارائه راهکار در مورد مشکلات را به تشکل‌های تخصصی در هر حوزه بسپارد.

در ادامه این جلسه نمایندگان تشکل‌ها نیز به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند؛ به طوری که «تقاضای پایش برنامه راهبردی اتاق و انتشار گزارش‌های فصلی از وضعیت پیشرفت این برنامه»، «تقویت مطالبه‌گری و طرح دیدگاه‌های بخش‌خصوصی در مجامع تصمیم‌گیری»، «درخواست تداوم حمایت اتاق از تشکل‌ها به ویژه در بخش تامین فضا و مکان برای استقرار دبیرخانه تشکل‌ها»، «تقویت حضور نمایندگان اتاق در هیات‌های حل اختلاف تامین‌اجتماعی» و «طراحی دوره‌های آموزشی متناسب با مسایل روز بنگاه‌ها» از جمله مواردی بود که در این بخش مطرح شد.

پس از آن نیز سپهر برزی‌مهر ضمن جمع‌بندی موضوعات مطرح شده به این نکته اشاره کرد که اتاق برنامه جدی برای مشارکت در رویدادهای مختلف اقتصادی از جمله نمایشگاه‌ها دارد.

قائم‌مقام دبیرکل و معاون اجرایی اتاق تهران افزود: رویکردی که اتاق تهران در پیش دارد این است که سیاست‌گذاران را از آثار سیاست‌ها و تصمیم‌هایشان بر بنگاه‌ها آگاه کند. به بیان دیگر در این کنشگری هر چه از محیط اقتصاد کلان به سوی محیط زیست بنگاه‌ها حرکت کنیم، موفق‌تر خواهیم بود. در این مسیر از سه روش آگاه‌سازی، حساس‌سازی و متقاعدسازی برای پیشبرد برنامه‌های خود در مواجهه با دولت بهره خواهیم گرفت.

برای برپایی این نشست نمایندگانی از تشکل‌های مختلف بخش خصوصی مانند انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، انجمن صنایع پلاستیک استان تهران، انجمن کارخانجات ماکارونی استان تهران، انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان تهران، انجمن تجارت الکترونیک استان تهران، انجمن کارگزاران گمرکی استان تهران، جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش ایران، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی استان تهران، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران، جامعه ممیزی و بازرسی ایران، انجمن تولیدکنندگان و فن‌آوران صنعتی ساختمان، اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی ایران، انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی‌وی‌سی، انجمن سنگ ایران، انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران، سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، فدراسیون واردات ایران، انجمن واردکنندگان سم و کود ایران، انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، انجمن شرکت‌های صنعت آب و فاضلاب، سندیکای صنایع کنسرو ایران، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی و فدراسیون اقتصاد سلامت ایران دعوت شده بودند.

گزارش تصویری

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام

مطالب مرتبط