یکی از معروفترین شعارهای تبلیغاتی جهان متعلق به ردبول است که حتماً آن را شنیدهاید: «ردبول به شما بال میده!»؛ نخستین بار سال 1997 بود که این شعار مطرح شد. البته کمی تغییر در آن ایجاد شده اما کلیتش همین است. البته این شعار یک بار هم هزینه 13 میلیون دلاری روی دست ردبول گذاشت
ردبول در سال 1987 در اتریش متولد شد. در آن زمان دنیا هنوز به معنای امروزی، با مفهوم نوشیدنی انرژیزا آشنا نبود. حالا برندهای مختلفی در این زمینه فعالیت دارند اما ردبول برندی کاملاً متفاوت است که بازار نوشیدنیهای انرژیزا را در اختیار گرفته و بیشترین سهم را در آن دارد. آنچه ردبول را به این موفقیت رسانده، استراتژیهایش در زمینه بازاریابی بوده که تا کنون نتیجهبخش بوده است. بخشی از برجستهترین استراتژیها قابل بررسی هستند.
شعار الهامبخش و بهیادماندنی
یکی از معروفترین شعارهای تبلیغاتی جهان متعلق به ردبول است که حتماً آن را شنیدهاید: «ردبول به شما بال میده!»؛ نخستین بار سال 1997 بود که این شعار مطرح شد. البته کمی تغییر در آن ایجاد شده اما کلیتش همین است. البته این شعار یک بار هم هزینه 13 میلیون دلاری روی دست ردبول گذاشت چرا که طبق یکی از پروندهها در آمریکا، مردم با این شعار به اشتباه میافتند و فکر میکنند واقعاً نوشیدن ردبول میتواند به آنها بال بدهد! اما واقعیت این است که شعار ردبول یکی از موفقترینها بوده و هنوز هم مورد استفاده قرار میگیرد.
حمایت از ورزش
شاید ردبول واقعاً به کسی بال ندهد، اما بیتردید میتواند انرژی افراد را زیاد کند. شعاری که ردبول برای خود انتخاب کرد، در عینحال این آگاهی را به نسبت برندشان ایجاد کرد که میتواند انرژی زیادی به انسان بدهد. کجا میتوان از این انرژی بیشترین بهره را گرفت؟ ورزش! بسیاری از افرادی که ورزش میکنند معتقدند این نوشیدنی عملکرد آنها را بهتر میکند. ردبول هم این قضیه را بهانه کرد و در مناسبهای مختلف و رویدادهای ورزشی، اسپانسر میشود. این مسیر حمایت از ورزش، فرصت خوبی برای تبلیغات مثبت در مورد ردبول شده است.
رویکرد تبلیغاتی نبوغآمیز
کسانی که استراتژی تبلیغاتی ردبول را مینویسند، واقعاً نابغه هستند. آنها رویکرد کاملاً متفاوتی در قبال تبلیغ در پیش گرفتهاند که بسیار موفقیتآمیز بوده است. در سال 2000 مجموعهای ویدیو با تصویرسازیهای مختلف در مورد ردبول منتشر شد که توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرد. این تصویرسازیها کاملاً منحصربهفرد بودند. کسی که آنها را میدید از روی بالی که برای حیوانات کشیده بودند، سریع ردبول را به خاطر میآورد. در واقع این تبلیغات به قدری هوشمندانه بود که مخاطب برای فهمیدنش نیاز نبود آن را تا آخر ببیند، همان اول، معنایی که باید به ذهنش تداعی میشد. در واقع شعار ردبول طی سال، مثل بذری بود که کاشته شده و حالا نتیجه میدهد.
بازاریابی به شیوه هوشمندانه
یکی از درسهایی که سایر برندها باید از ردبول بگیرند این است که هوشمندی را در همه مراحل کاریشان در دستور کار قرار دهند. ردبولیها به شکلهای مختلف اقدام به بازاریابی کردهاند و همه این شکلها، هوشمندانه بوده است. آنها همیشه مخاطبی خاص را در نظر گرفتهاند و سپس برای همان مخاطب خاص، بازاریابی را در پیش گرفتهاند. کارزارهای تبلیغاتی این شرکت همیشه مخاطبی خاص داشته و به صورت هدفمند پیش رفته است.
قدرتمند و منسجم
موفقیت برای ردبول امری اتفاقی نبوده بلکه کاملاً با برنامه پیش رفته است. برای مثال، اهالی این شرکت، پیامی ساده برای خود در نظر گرفتهاند و براساس آن برنامهریزی کردهاند. آنها همیشه منسجم پیش رفتهاند، مثلاً در مسیر خود، ورزشکاران را در کانون توجه قرار دادهاند و همیشه همین مسیر را ادامه دادهاند. به این ترتیب همیشه مصرفکننده اصلی برای این شرکت مشخص بوده است.
در کنار همه اینها، ردبول توجه ویژهای به کیفیت داشته و طی سالها، همیشه روی کیفیت تمرکز داشته است. در واقع، هوشمندی در تبلیغات به این خاطر با موفقیت همراه شده که کیفیت محصول هم مطلوب بوده و مشتری از آن استقبال کرده است. این روزها برای آنها به دنبال نوشیدنیهای انرژیزا هستند، ردبول نامی کاملاً آشناست که اغلب اوقات در قدم اول به سراغش میروند. موفقیت ردبول را میتوان از جنبههای مختلفی مورد بررسی قرار داد، اما همه این مواردی که به آنها اشاره شد، در نهایت آینده را برای ردبول شکل داده است.
نظر خود را بنویسید