ایده ویزا کارت نخستین بار در سپتامبر 1958 مطرح شد. در آن زمان کسی فکرش را نمیکرد بتوان بدون دیدن پول و فقط از طریق کارتهای پلاستیکی، عملیات پرداخت را انجام داد، اما این کارتها واقعاً کار میکردند و برندی جدید متولد شده بود.
تا همین چند سال پیش، خرید بدون پول نقد ممکن نبود، اما حالا هر نوع خریدی صرفاً با یک کارت کوچک پیش میرود که عمدتاً یا کارت اعتباری است یا کارت بانکی. یکی از برندهای معروفی که نخستین بار در این زمینه فعالیتش را آغاز کرد، شرکت خدمات مالی آمریکاییِ «ویزا کارت» بود. حالا شرایط طوری شده که طبق مطالعات سیانبیسی، مردم در آمریکا فقط در سال 2019 بالغ بر 6 تریلیون و 700 میلیارد دلار از طریق همین کارتهای اعتباری خرج کردهاند. این رقم نسبت به سال 2009 رشد 88 درصدی داشته و نشان میدهد شرکتهایی نظیر ویزاکارت چه انقلابی در صنعت خدمات مالی ایجاد کردهاند. به لطف همین ارقام، شرکت ویزا کارت به یکی از باارزشترین شرکتهای جهان تبدیل شده است.
نخستین گام برای برندسازی
ایده ویزا کارت نخستین بار در سپتامبر 1958 مطرح شد. در آن زمان کسی فکرش را نمیکرد بتوان بدون دیدن پول و فقط از طریق کارتهای پلاستیکی، عملیات پرداخت را انجام داد، اما این کارتها واقعاً کار میکردند و برندی جدید متولد شده بود. در ابتدا تبلیغات گستردهای صورت گرفت تا مردم در آمریکا با این کارتها آشنایی پیدا کنند و سپس کارتها در میان مردم توزیع شد. حالا دیگر افرادی که در حوزه کسبوکار فعال بودند به دنبال آشنایی با این کارتها، میخواستند شرکت خودشان را راه بیندازند و ویزا کارت باید تلاش میکرد جایگاهش را به عنوان برند برتر در بازار حفظ کند. توزیع 2 میلیون کارت در کالیفرنیا طی یک ماه از جمله اقداماتی بود که ویزا کارت برای حفظ جایگاه خودش در بازار انجام داد.
ولی افتاد مشکلها!
اوضاع برای ویزا کارت خوب پیش میرفت اما مسائلی هم پیش میآمد که کار را کمی دشوار میکرد. برای مثال همان ابتدای کار، سروکله کارتهای تقلبی پیدا شد که عقبنشینی موقت ویزا کارت را رقم زد. حتی برخی از افراد در هسته اصلی این شرکت ناچار شدند از سمت خود استعفا کنند. اما ویزا کارت با راهکارهای جدید برای مقابله با کلاهبرداری به میدان آمد و پس از عذرخواهی از همه کسانیکه دچار مشکل کلاهبرداری شده بودند، راهکارهایش را ارائه کرد.
ماهی را هروقت از آب بگیرید تازه است
اهالی شرکت ویزا کارت بر این باورند که همیشه فرصت برای بهبود وجود دارد. با اینکه گاهی اوقات، سود خوبی به دست میآورند اما هیچگاه با نگاه به چنین سودی، مسیر بهبود را متوقف نمیکنند. آنها مدام با ابتکارات تازه، تغییراتی در کارشان ایجاد میکنند که فضایی بهتر را برای مشتری به وجود میآورد. این مسیر آهسته اما پیوسته به بهبود در حقیقت راهی برای پیشرفت این شرکت طی سالهای گذشته بوده است.
تقویت شبکههای ارتباطی
ویزا کارت بر ارتباطات استوار است و برای اینکه بتواند سهم خود را در بازار حفظ کند، مدام شبکههای ارتباطی جدیدی را خلق میکند. مدیران این شرکت بر این باورند که همیشه باید نسبت به احتمالات، نگاهی باز و روشن داشت و از طریق ارتباطات گسترده، احتمالات را به اختیار خود درآورد. در نهایت این شرکت به مرور پایش را از آمریکا فراتر گذاشت و به دیگر کشورهای جهان قدم گذاشت. این استراتژی فرصتی برای رشد و پیشرفت فراهم کرد.
در شرکت ویزا کارت یکی از اصولی که روی آن اصرار و پافشاری میشود «تجربه کردن» است. در واقع مدیران این شرکت تاکید دارند که هیچوقت نباید از تجربههای تازه هراس داشت. به همین دلیل است که اهالی این شرکت به استقبال تجربههای جدید میروند و در همین راه، چیزهای تازهای را کشف میکنند که به بهبود کسبوکارشان هم ختم میشود. در واقع هر اتفاق تازهای میتواند با فرصتهایی همراه باشد که فقط طی آن تجربه به دست میآید و میتوان از آن بهرهمند شد.
در نهایت، مجموع این رویکردها، ویزا کارت را به یکی از کلیدیترین شرکتها در عرصه خدمات مالی در جهان تبدیل کرده است. ویزا کارت یکی از معدود شرکتهایی است که آمریکاییها هر روزه با امکاناتش در ارتباط هستند و حضورش را همهجا در زندگی روزمره خود احساس میکنند. در واقع، ویزا کارت انقلابی بزرگ به پا کرده و به یکی از عناصر کلیدی در بازار خردهفروشی جهان تبدیل شده است.
نظر خود را بنویسید