او کیست؟ رید هستینگز، کسی که توانست ذائقه و سبک تماشای فیلم و سریال را برای کل مردم دنیا دگرگون کند. گرچه بسیاری از سینمادوستان سنتی از این اقدام او ناراضی هستند، کسی نمیتواند از تاثیر شگرف نتفلیکس بر صنعت نمایش چشمپوشی کند.
طی تقریباً یک دهه اخیر فیلمهای سینمایی به شکل روزافزون با فروش گیشه کمتر روبهرو شدهاند و گویا مردم دیگر رغبت تماشای یک فیلم در سالن سینما را ندارند. این تغییر ذائقه تا حد بسیار زیادی ناشی از پیشرفتهای فناوری پخش همزمان فیلم در شبکههای خانگی یا همان «استریم کردن آنلاین» است. بزرگترین نامی که در این عرصه تاثیری جهانی گذاشته نتفلیکس است.
در این بخش هم با داستان زندگی همبنیانگذار و رییس فعلی هیئت مدیره نتفلیکس آشنا میشویم: رید هستینگز. هستنیگز کارآفرین میلیاردر آمریکایی است که با خلاقیت در مسیر کسبوکار خود تعریف ما از فیلم و سریال دیدن را تا حد خیرهکنندهای تغییر داد. در ادامه با داستان مردی آشنا میشویم که از ساحل شرقی ایالات متحده آمد و توانست نام خود را به خانههای تمام دنیا بفرستد.
سلام آفریقا
ویلموت رید هستینگز جونیور در اکتبر سال 1960 در شهر بوستون ایالت ماساچوست آمریکا به دنیا آمد. پدرش وکیلی بود که در دوره نیکسون در وزارتخانه بهداشت، رفاه و آموزش کار کردهبود و مادرش، گرچه از بافت اشراف آمریکا آمدهبود، از فرهنگ اشرافی انزجار داشت و این انزجار را به فرزندان خود هم آموزش میداد.
هستینگز به دبیرستان باکینگهام براون شهر کمبریج ماساچوست رفت و پیش از ورود به کالج به مدت یک سال به عنوان فروشنده جاروبرقی فعالیت میکرد. نهایتاً هستینگز به کالج بوودین رفت و در سال 1983 در رشته کارشناسی ریاضی فارغالتحصیل شد.
هستینگز پس از فارغالتحصیلی جذب برنامههای آموزشی تفنگداران دریایی شد، اما هیچگاه وارد این نیرو نشد. به جای این نیروی نظامی، خانه بعدی هستینگز «سپاه صلح» بود که به نظر خود او «ترکیبی جذاب از خدمتگذاری و ماجراجویی» به حساب میآمد. او از سال 1983 تا 1985 به جنوب آفریقا رفت و در کشور سوازیلند به بیش از 800 دانشآموز دبیرستانی روستاهای این کشور ریاضی درس داد. به نظر خود هستینگز این کارها باعث شد که روحیه کارآفرینی در وجود او پا بگیرد زیرا به قول خود او «وقتی با جیب خالی سرتاسر آفریقا را زیر پا بگذاری، راه انداختن یک کسبوکار دیگر ترسناک بهنظر نمیرسد.»
پس از بازگشت از آفریقا، سعی داشت به دانشگاه امآیتی برود اما درخواست او رد شد و به جایش به استنفورد رفت. هستینگز نهایتاً در سال 1988 مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم کامپیوتر از استنفورد دریافت کرد.
درسهای سخت
اولین شغل هستنیگز تولید ابزاری برای رفع باگ نرمافزارها در شرکت ادپتیو تکنولوژی بود. او در این دوران با آدری مکلین، مدیر عامل گروه ادپتیو، آشنا شد و به گفته خودش کمالگرایی را از او آموخت.
سال 1991 بود که هستینگز با خروج از ادپتیو تکنولوژی اولین شرکت خود را با اسم پیور سافتور راهاندازی کرد که کارش تولید محصولاتی برای رفع اشکالات نرمافزاری بود. در این دوران او با بزرگترین چالش راهاندازی یک کسبوکار روبهرو شد: توانایی مدیریت کارکنانی که به صورت مداوم در حال افزایش هستند. پیشزمینه مهندسی و علوم پایه هستینگز او را برای مدیر عامل بودن آماده نکردهبود. به همین دلیل او از هیئت مدیره خواست تا او را کنار بگذارند، اما این درخواست با موفقیت هیئت مدیره همراه نبود و هستینگز مجبور شد مدیربودن را یاد بگیرد.
پیور سافتور در سال 1995 عرضه عمومی و در سال 1996 با شرکت آتریا سافتور ادغام شد. این ادغام با مشکلاتی در هماهنگی تیم فروش دو شرکت همراه بود. نهایتاً در سال 1997، هردو شرکت که حالا با نام پیور آتریا فعالیت میکردند، توسط رشنال سافتور خریداری شدند و این مسئله افتی 42درصدی در ارزش سهام آنها را به همراه داشت. هستینگز که تا پیش از این دوران مدیر کل فناوری هردو شرکت بود، پس از این خریداری شرکت را ترک کرد. در این دوره او به دقت برنامهای برای کسبوکار بعدی خود طراحی کرد تا دیگر با مشکلی مشابه روبهرو نشود؛ کسبوکاری که امروز همه ما با لوگوتایپ قرمزرنگش میشناسیم: نتفلیکس.
یک ایده ساده
هستینگز در سال 1997 به همراه همکار قدیمی خود در پیور سافتور، مارک رندالف، نتفلیکس را تاسیس کرد. نتفلیکس در آن روزها ابداً چیزی نبود که امروز میبینیم. این شرکت با استفاده از یک وبسایت، برای سفارشگیری، فیلمها را در قالب دیویدی و ویاچاس اجاره میداد و محصولات اجارهای را از طریق پست برای مشتریان خود ارسال میکرد.
کلوپ آنلاین اجاره فیلمی که زمانی هستینگز راه انداخت و از طریق آن به مردم آمریکا فیلم اجاره میداد، امروزه بیش از 100 هزار فیلم و سریال را دل خود جا دادهاست و در کل جهان بیش از 230 میلیون مشترک دارد. اما ایده نتفلیکس در همان شکل ابتدایی خود از کجا آمد؟
هستینگز این ایده را در زمان کار کردنش در پیور سافتور در ذهن داشت. خود او ماجرا را چنین تعریف میکند: «یک بار فیلم آپولو13 را اجاره کردهبودم اما به خاطر اشتباهی که کردم آن را دیر پس دادم. نتیجه این شد که کلوپ اجارهدهنده من را 40 دلار، که مبلغ زیادی بود، جریمه کرد. این مسئله را به همسرم نگفتم زیرا نمیخواستم بابت یک جریمه دیرکرد زندگیام را به چالش بکشانم. روزی در حالی که در حال ورزش بودم این فکر به ذهنم رسید: چرا کسبوکاری نداشته باشیم که در آن مشتریها بتوانند با پرداخت حق اشتراک ماهانه 30-40 دلاری برای هر ماه، هر میزانی که خواستند از امکانات استفاده کنند؟»
به گفته خود هستینگز در زمان راهاندازی نتفلیکس، اصلاً معلوم نبود که کاربران از این خدمت استفاده کنند یا نه. با اینحال، موفقیت نتفلیکس بعدها باعث شد او به یکی از طرفداران تلویزیون اینترنتی تبدیل شود و آن را آینده صنعت تفریحات بداند. البته خود هستینگز هم یوتیوب را الهامبخش اصلی و تولیدکننده زیرساخت لازم برای خدمات استریم کردن ویدئو میداند. خود نتفلیکس هم نهایتاً در سال 2007 خدمات استریم کردن فیلمها و برنامههای تلویزیونی روی کامپیوترها را راهاندازی کرد.
فرهنگ خاص
هستینگز که زمانی تجربه کافی مدیریتی نداشت، حالا مدیر شرکتی شدهبود که در زمینه نوآوریهای مدیریتی صاحب نام بود. خود هستینگز نام فرهنگ کاری ویژه نتفلیکس را «آزادی و مسئولیت» گذاشتهاست. گزارشها حاکی از آن هستند که نتفلیکس به کارکنان متوسط خود پاداشهای زیادی میدهد و از این طریق فضای نوآورانه شرکت را با تضمین کار کردن مداوم تعمیق میکند. نتفلیکس مرخصی تفریحی و درمانی را برای کارکنان خود حذف کردهاست و به جای آن مسئولیت مدیریت زمان را بر عهده خود آنها گذاشتهاست.
هستینگز یک راهنمای فرهنگ داخلی برای نتفلیکس ایجاد کرد. روش تولید این راهنما، ملاقات مستقیم با کارکنان و بحث درباره فرهنگ کاری شرکت بود. او نهایتاً در سال 2009 راهنمای فرهنگ داخلی نتفلیکس را به صورت آنلاین و عمومی منتشر کرد. این راهنما نهایتاً تبدیل به ابزاری شد که کارکنان بالقوه میتوانند با مطالعه آن بفهمند که آیا اصلاً با فضای نتفلیکس تطابق حسی دارند یا خیر و پس از آن برای استخدام رزومه ارسال کنند.
هستینگز تقریباً 63ساله در حال حاضر بر کرسی مدیریت شرکتی تکیه زدهاست که بیش از 190 میلیارد دلار ارزش بازاری دارد. خود او هم در این سالها ثروتی 4.2 میلیارد دلاری اندوختهاست.
نظر خود را بنویسید