شرکت آیکیا یک هدف برای خودش در نظر گرفته: «زندگی را برای مشتریانش سادهتر کند». راه رسیدن به این هدف هم تولید بهترین لوازم منزل بوده که در آن به موفقیت رسیده است. تنوع محصولات و کاربردی بودنِ آنها باعث شده مشتریان عمدتاً این شرکت را انتخاب کنند. تحلیلهایی که در رابطه با وجوه تمایز آیکیا صورت گرفته، نقاط قوتی را برای این شرکت نشان میدهد که قابل تامل است
نام آیکیا برای علاقهمندان به لوازم خانگی آشناست. صدها شعبه از این برند در کشورهای مختلف دنیا وجود دارد که لوازم و محصولات خانگی را در اختیار مشتریان قرار میدهد. سال ۱۹۴۳ بود که یک سوئدی این شرکت را تاسیس کرد. از آن زمان تاکنون، آیکیا توانسته در میان رقبایش همیشه در صدر فهرست باشد. اما استراتژی این شرکت برای متفاوت شدن از سایر رقبایش چه بوده است؟
شرکت آیکیا یک هدف برای خودش در نظر گرفته: «زندگی را برای مشتریانش سادهتر کند». راه رسیدن به این هدف هم تولید بهترین لوازم منزل بوده که در آن به موفقیت رسیده است. تنوع محصولات و کاربردی بودنِ آنها باعث شده مشتریان عمدتاً این شرکت را انتخاب کنند. تحلیلهایی که در رابطه با وجوه تمایز آیکیا صورت گرفته، نقاط قوتی را برای این شرکت نشان میدهد که قابل تامل است.
۱. برخورداری از پایگاه مشتریان وفادار
شرکت آیکیا طی سالهای گذشته خودش را وقف مشتریانش کرده و آنها هم این رویکرد آیکیا را دریافت کردهاند. به همین خاطر نسبت به این برند، وفاداری نشان میدهند. این شرکت برای اتاقها و خانههایی با اندازههای مختلف، لوازمی درخور ارائه میکند و برای آشپزخانهها در نهایت خلاقیت، لوازمی را در اختیار مشتری قرار میدهد که هم جاذبه بصری دارد و هم به لحاظ کارکرد به مشتری کمک میکند.
۲. استراتژی هدفمند برای توسعه
رشد همیشه مقولهای بوده که آیکیا دنبال کرده است. در واقع رویکرد اهالی این شرکت همیشه «توسعه کسبوکار» بوده است. به این ترتیب این شرکت توانسته در میان رقبا، موقعیت و جایگاهش را حفظ کند و مدام در مسیر رشد قدم بردارد. آیکیا همیشه در حال رشد و توسعه بوده و در عینحال توانسته تمرکزش را حفظ کند تا در بخشهای مختلف بازار دچار پراکندگی نشود. البته این شرکت در حیطه فعالیت خودش در بازار، همیشه از محصولاتی نوآورانه و خلاقانه پردهبرداری کرده که در نهایت به افزایش سودش هم کمک کرده است.
۳. انعطافپذیری بالا در ارائه محصولات
شرکت آیکیا جزو معدود شرکتهایی است که انواع لوازم خانگی را با سبکها و شکلهای مختلف در اختیار مشتریان میگذارد. این شرکت از پیشروترین و خلاقترین طراحان بهره میگیرد و محصولاتی را به مشتریانش ارائه میکند که به ندرت در فروشگاه سایر رقبایش به چشم میخورد. بهعلاوه این شرکت خدماتی هم برای تکمیل فرایند ارائه میکند برای مثال از نصب محصول گرفته تا هم سرهمبندی کردنِ آن، همگی به شکلی متفاوت و خلاقانه ارائه میشود که انعطافپذیری بالایش را به مشتری نشان میدهد.
۴. فرصت حضور در کشورهای در حال توسعه
یکی از بزرگترین فرصتهایی که آیکیا از آن برخوردار شده و این شرکت را نسبت به سایر شرکتهای فعال در حوزه لوازم خانگی متمایز کرده، حضور در کشورهای در حال توسعه است. بخش عمده فروش این شرکت مربوط به هند است که به عنوان یک اقتصاد نوظهور، بازار بسیار مطلوبی برای فروش محصولات به شمار میآید. آیکیا از مسیر سرمایهگذاری در این کشورها توانسته به بازار آنها دسترسی پیدا کند و در نتیجه اکنون محصول این سرمایهگذاری را برداشت میکند.
۵. همگام شدن با اینترنت
خیزش اینترنت اکثر شرکتهای قدیمی را وادار کرده با آن همراه شوند. با این حال بسیاری از شرکتها نسبت به تحولات دیجیتال بیتفاوت هستند. این در حالی است که آیکیا با آغوش باز به استقبال اینترنت و تحولات دیجیتال رفته و سعی کرده بیشترین بهره را از آن ببرد. آیکیا حداکثر استفاده را از فناوریهای روز دنیا نظیر فناوری موبایلی برده است. این شرکت حتی توانسته محصولات و کالاهای لاکچری را در بستر اینترنت به فروش بگذارد و در این زمینه هم موفق بوده است.
شرکتهایی نظیر ویفیر، آمازون، تسکو، امریکن وودمارک و هوم دیپات طی سالهای اخیر تلاش کردهاند به قدرت و سود آیکیا دست پیدا کنند. با این حال، اقداماتی نظیر آنچه در بالا به آنها اشاره شد، به این شرکت کمک کرده در مسیری متفاوت از بقیه قدم بردارد و در نتیجه همیشه نسبت به رقبایش متمایز و متفاوت باشد. این شرکت تمام توان خود را روی برطرف کردن جزئیترین نیازهای مشتری گذاشته و به همین خاطر توانسته وفاداری آنها را نسبت به برند خود بخرد. تعامل با مشتری حتی از مسیر سایت فروش آنلاین و ارائه محصولات باکیفیت در قالب قیمتهای رقابتی، این شرکت را برنده بازار لوازم خانگی در دنیا و بهویژه در آمریکا کرده است.
نظر خود را بنویسید