آیا تردز رقیبی واقعی برای توییتر خواهد بود؟

برنامه زاکربرگ برای ماسک

...

اهالی شبکه‌های اجتماعی این روزها با یک برنامه جدید آشنا شده‌اند: تردز. این برنامه را مارک زاکربرگ راه‌اندازی کرده و سعی دارد از طریق آن با توییتر رقابت کند. اما آیا تردز می‌تواند رقیبی برای توییتر ۱۷ ساله باشد؟ اکونومیست به بررسی این مسئله پرداخته است.

در یک سوی میدان، مارک زاکربرگ ۳۹ ساله را داریم و در سوی دیگر ایلان ماسک که ۱۳ سال از زاکربرگ بزرگ‌تر است. هردو هم میلیاردرهایی هستند که عطش زیادی برای شهرت و کسب ثروت دارند. حالا فرصتی جدید فراهم شده تا دو طرف به جان بیفتند: راه‌اندازی تردز! ماجرا از روزی شروع شد که زاکربرگ از شبکه اجتماعی جدیدش با عنوان تردز رونمایی کرد. نکته اینجاست که این شبکه اجتماعی شباهت زیادی به توییتر دارد و به همین دلیل رقیب جدی برای توییتر به شمار می‌آید و توییتر همان شبکه اجتماعی است که ماسک پس از ماه‌ها تلاش، سال گذشته آن را به قیمت ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد. قطعاً ماسک تمایل ندارد چیزی را که به این گرانی به دست آورده، کسی مثل زاکربرگ از دستش برباید.

از روزی که ماسک وارد توییتر شده، همه را مورد حملات خود قرار داده است. در ابتدا، حدود ۸۰ درصد از نیروهای توییتر به دنبال حضور ماسک، اخراج شدند تا هزینه‌های این شرکت کاهش پیدا کند. به دنبال آن، اقداماتی در دستور کار ماسک قرار گرفت که مطابق میل کاربران دیرینه توییتر نبود. بسیاری از آگهی‌دهندگان از توییتر گریخته‌اند چرا که نمی‌دانند ماسک برای فردای آن‌ها چه برنامه‌ای در سر دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد درآمد توییتر از محل آگهی‌ها، امسال با افت ۲۸ درصدی نسبت به سال گذشته همراه خواهد بود. از زمانی‌که ماسک با خرید این شرکت موافقت کرد تاکنون، حدود دوسوم از ارزش آن از دست رفته است.

در میان آشفتگی‌هایی که ماسک برای توییتر ایجاد کرده، بزرگ‌ترین برنده ظاهراً مارک زاکربرگ بوده، مدیر شرکت متا که در واقع مالک واتساپ، فیسبوک، اینستاگرام و به تازگی هم تردز است. تا سال ۲۰۲۱ تمام چیزی که از کسب‌وکار زاکربرگ می‌دانستیم، رسوایی‌هایی بود که به دلیل بهره‌گیری از اطلاعات کاربران و تجاوز به حریم خصوصی آن‌ها به گوش می‌رسید. اما ناگهان، پروژه متاورس که هنوز معلوم نیست قرار است به کجا برسد، مطرح شد و زندگی او را متفاوت کرد.

ماسک محبوب‌تر است یا زاکربرگ؟

واقعیت این است که در میان آمریکایی‌ها ماسک هنوز از محبوبیت بیشتری نسبت به زاکربرگ برخوردار است. برای همین است که ران دیسانتیس، نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات سال ۲۰۲۴، توییتر را به عنوان بستری برای اعلام موضوع نامزدی‌اش انتخاب کرد، هرچند انتخاب خوبی از آب درنیامد. به هر حال، به صورت کلی بررسی‌ها نشان می‌دهد محبوبیت زاکربرگ هم در حال حاضر به بالاترین سطح خود در سه سال گذشته رسیده و می‌تواند خطری بالقوه برای ماسک باشد.

بسیاری از استارت‌آپ‌ها تاکنون تلاش کرده بودند جای توییتر را بگیرند اما هیچ‌کدام در این زمینه به موفقیت دست پیدا نکرده بودند. بیش از ۱۷ سال از عمر توییتر می‌گذرد و به همین دلیل، رقابت با آن کار ساده‌ای نیست. میلیون‌ها کاربر به صورت روزانه از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند. هرچقدر هم ماسک نفرت‌برانگیز باشد، باز هم قدرت توییتر فعلاً بیشتر است. اما ظاهراً زاکربرگ تصمیم گرفته جلوی این غول بزرگ بایستد، به همین دلیل است که تردز را معرفی کرده و به نظر می‌رسد فعلاً به موفقیت رسیده است.

متا تاکنون توانسته به شیوه‌های مختلف، رقبای خود را کنار بزند. برای مثال وقتی اسنپ‌چت یکی از ویژگی‌های جذاب و جدیدش را معرفی کرد، زاکربرگ خیلی سریع مشابه آن را برای اینستاگرام در نظر گرفت: استوری‌هایی که پس از ۲۴ ساعت محو می‌شوند. حالا به جای اینکه شما استوری را با اسنپ‌چت بشناسید، آن را با اینستاگرام می‌شناسید. شاید مشابه این اتفاق در مورد تردز هم رخ بدهد، یعنی امکان دارد ویژگی‌هایی از طرف شرکت متا برای تردز تعریف و طراحی شود که از توییتر جذاب‌تر باشد و بتواند آن را شکست دهد.

تردز شروع خیلی خوبی داشته و توانسته رکورد تعداد دانلودها در جهان را بشکند. اما مسئله اینجاست که بتواند واقعاً با توییتر رقابت کند و به درآمد این شرکت برسد. حتماً زاکربرگ برنامه‌هایی برای تردز در سر دارد و در آینده‌ای نه‌چندان دور از این برنامه‌ها رونمایی خواهد کرد. فعلاً با اقداماتی که ماسک در زمینه توییتر در پیش گرفته، می‌توان به تردز امیدوار بود. اما باید دید برنامه‌های زاکربرگ تا چه اندازه به رقابت این برنامه جدید با توییتر کمک خواهد کرد. به هر حال هنوز راه درازی مانده و ممکن است زاکربرگ هم مانند ماسک، اقداماتی خلاف انتظار کاربران داشته باشد که سرنوشتش را تغییر دهد.

منبع: آینده‌نگر/اکونومیست

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?76698

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام