یک عضو هیات مدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی از دلایل کمبود بلیت میگوید
تثبیت قیمت و توقف در ترخیص قطعات یدکی
1402/03/08
108
این مطلب را به اشتراک بگذارید
محمدصادق رسولپور، عضو هیات مدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی، افزایش تقاضا به دلیل عدم افزایش قیمت و کمبود عرضه را به عنوان دو عامل شکلگیری صف برای خرید بلیت هواپیما عنوان کرد.
یک عضو هیات مدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره تثبیت قیمت بلیط هواپیما طی دو سال گذشته، عنوان کرد که این مساله موجب افزایش تقاضا در سفرهیا هوایی شده است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، محمد صادق رسولپور با اعلام این مطلب توضیح داد: دولت طی دو سال گذشته اجازه نداد که قیمت بلیت هواپیما، متناسب با افزایش هزینهها تعدیل شود. این مساله سبب شد که سفرهای هوایی نسبت به سایر روشهای حملونقل، متقاضی بیشتری پیدا کند. تصور کنید، افراد با هزینه حداقلی 600 تا 800 هزار تومان از طریق اتوبوس یا قطار امکان سفر به مشهد را داشتند، در حالی که بلیت سفر هوایی به مشهد در مقاطعی به یک میلیون تومان نیز رسید؛ بنابراین طبیعی است که افراد برای صرفهجویی در زمان و آسایش بیشتر به سمت حملونقل هوایی سوق پیدا میکنند.
او با بیان اینکه قیمت صندلی هواپیما در سفرهای داخلی حدود دو سال است بدون تغییر مانده، گفت: قیمت بلیت در سفرهای خارجی تحت نظارت دولت نبوده و بر اساس شرایط بازار نرخگذاری میشود. اما درخواست انجمن شرکتهای هواپیمایی برای افزایش قیمت در پروازهای داخلی از حدود دو سال پیش تا همین روزهای اخیر بدون پاسخ مانده بود. اما در روزهای اخیر اعلام شد که شورای رقابت با افزایش29 درصدی قیمت موافقت کرده است. البته درخواست انجمن، افزایش 100درصدی قیمت بود.
رسولپور با اشاره به اینکه عدم افزایش قیمت، تقاضای سفر در بخش حملونقل هوایی را افزایش داده است، ادامه داد: مساله دیگری که به کمبود بلیت دامن زده، عدم دسترسی به موقع به قطعات است. از یک سو، افزایش قیمت ارز به افزایش هزینهها منجر شده و از سوی دیگر، بر اساس بخشنامه بانک مرکزی منشا ارز خرید قطعات، موتور و لاستیک هواپیما باید مشخص باشد. در واقع ورود این اقلام بدون ثبت سفارش ممکن نبوده و گمرک نیز اجازه ترخیص نمیدهد. این مسایل سبب شد که ترخیص قطعات دچار وقفه شود.
او افزود: کندی ترخیص قطعات موجب زمینگیری هواپیماها شد و به همین دلیل بخش قابل توجهی از صندلیها به دلیل زمینگیر بودن هواپیماها از مدار خارج شده است؛ بنابراین، از یک طرف افزایش تقاضا و از سوی دیگر، کاهش عرضه رخ داده و این دو عامل سبب شده است که صف خرید بلیت هواپیما طولانی شده و حتی تا 20 روز بعد نیز امکان خرید بلیط فراهم نشود.
عضو هیاتمدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به اینکه در گذشته این وضعیت در فصول پر تقاضا یا ایام و مناسبتهای خاص ایجاد میشد، گفت: اخیراً مقرر شد گمرک با تایید سازمان هواپیمایی کشوری، نسبت به ترخیص قطعات اقدام کند. بنابراین این تصمیم در کنار افزایش 29درصدی قیمت، شرایط را برای بهبود خدماترسانی به متقاضیان سفر هوایی فراهم خواهد کرد.
نظر خود را بنویسید