آنچه کارآفرینان و استارتاپی ها باید بیاموزند

چطور استارتاپ بزنم، وقتی تخصصی ندارم؟

...

آمارهای اداره کار در امریکا می گوید 31.7 میلیون کسب وکار کوچک در این کشور فعالیت می کنند. سهم این شرکت ها از مجموعه شرکت ها در ایالات متحده امریکا به بیش از 99 درصد می رسد. در این بازار شغل و صنعتی که پر از رقیب است، چطور باید استارتاپ راه انداخت؟

استارتاپ ها بر پایه نوآوری و فناوری شکل می گیرند و حمایت سرمایه گذاران به رشد آن ها کمک می کند. بسیاری از استارتاپ ها به شرکت های استارتاپی تبدیل می شوند و بعضی دیگر در شرکت های بزرگتر ادغام می شوند. شرکت های بزرگی مثل فیس بوک و آمازون هم کار خود را به عنوان استارتاپ آغاز کرده اند. این چند جمله حاصل نگاهی کوتاه به اکوسیستم های استارتاپی در سراسر جهان است. حاصلی که می گوید کارآفرینی محبوب تر از همیشه است. اما این محبوبیت، منکر لزوم کمک به استارتاپ ها برای رشد نیست.

سایت اینک می نویسد نقطه اشتراک بخش عمده استارتاپ ها نوآوری است. نوآوری است که به آن ها کمک می کند با اتکا به فناوری رشد کنند. اما  موفقیت  نوآورانه  به یادگیری نیاز دارد. درواقع این چیزی است که کارآفرین باید آن را یاد بگیرد. آمارهای اداره کار در امریکا می گوید 31.7 میلیون کسب وکار کوچک در این کشور فعالیت می کنند. سهم این شرکت ها از مجموعه شرکت ها در ایالات متحده امریکا به بیش از 99 درصد می رسد. در این بازار شغل و صنعتی که پر از رقیب است، چطور باید استارتاپ راه انداخت؟

تجربه آموزش به خریداران

تی.کی کادر کارآفرین، نویسنده وسرمایه گذاری است که با استارتاپ Unstoppable در اکوسیستم استارتاپی جهان شناخته شده است. استارتاپ او به موسسان SaaS، از استارتاپ های تامین نرم افزار  در توسعه کسب وکارشان کمک کرد. به روایت کادر، شرکت آن ها امروز از شرکت های پیشگام در حوزه مدیریت فروش است. اما زمانی که آن ها کارشان را آغاز کرده بودند، هیچ کس با جزییات نمی دانست آن ها به طور مشخص چه می فروشند. آن ها مجبور شدند به خریدارانشان در این زمینه آموزش بدهند.

کادر می گوید این قدرت استراتژی  Go-To-Market بود که به آن ها در آن زمان کمک کرد. اکنون او در استارتاپ Unstoppable همین کار را برای شرکت SaaS انجام می دهد. او در واقع به مشتریان SaaS  کمک می کند تا نیاز به فناوری های نوآورانه را درک کنند. این کار براساس تجربه کادر، در 15 سال گذشته انجام می شود. تجربه ای که کادر براساس آن می گوید علت اصلی شکست استارتاپ ها، بی توجهی به اثربخشی استراتژی Go-To-Market است. از نظر کادر ورود به بازار از هرچیز دیگری مهم تر است.

 ریسک را بپذیر

تجربه کادر نشان داده ریسک همیشه در کسب وکارهای نوپا وجود دارد و  اگر شکست خوردید، باید آن را به عنوان تجربه ای برای عبور به سطوح بعدی در نظر بگیرید.

در آغاز سال 2023، ارزش مجموع استارتاپ های تک شاخ در جهان به 1.203 میلیارد دلار رسیده است. تعداد این استارتاپ ها رو به افزایش است. این یعنی تخمین تعداد رقبا ممکن نیست. و هم چنین نمی توان فرصت ها در این فضا را شمرد. اما باید از موفقیت ها و شکست ها درس گرفت. کادر می گوید «تجربه ساخت یک استارتاپ، مجموعه ابزارهای مناسب برای رشد همان کسب وکار را برایتان فراهم می کند». موسسان استارتاپ ها درواقع به طور مداوم مشغول تغییر استراتژی برای مقابله با ریسک ها در فضای کسب و کارند.

خودت را محدود نکن

فرصت ها زمانی که کسب وکاری را کلید می زنید، نامحدودند. نوآوری پویاست و کسب وکار شما فراتر از اهدافی که در مدل ان تعریف کرده اید،  امکان رشد دارد. اما نکته مهم افزایش اثربخشی شما در کسب وکارتان است. از تجربه کاربران استفاده کنید و آن را در اولویت بگذارید. ارزش افزایی به مشتریان هم باید در اولویت قرار بگیرد. توقف در کار به هیچ فعال استارتاپی توصیه نمی شود. همیشه باید حرکت کرد.

از نکات مهمی که کادر به آن اشاره می کند، شیوه های مدیریت است. ممکن است بخواهید در یک اتاق ساکت بنشینید و برای تصمیم گرفتن تلاش کنید. اما به گفته کادر، نمی توانید  این میزان انزوا را در جمع هیئت مدیره یا کارکنانتان تجربه کنید و بعد به تصمیم برسید. آن ها به مدیری نیاز دارند که خبری از آسیب پذیری در او نیست.

یک استارتاپ با قدرت پذیرش ریسک و نوآوری است که به دست می آید. جهان استارتاپ ها محدودیتی ندارد. اگر ایده ای دارید، برای رسیدن به موفقیت نباید خودتان را محدود کنید.

رسیدن به تعریف درست از مدل کسب وکار، تحقیق در این زمینه و اینکه مشتریان هدف شما چه کسانی اند، برای موفقیت استارتاپ ضروری است. مجموعه دانش شما در این باره، موتورهای حرکت استارتاپ شما به شمار می رود.

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?75913

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام