4 نکته برای ساختن کسب وکاری که به درد مردم بخورد

بازار را بشناس

...

فرصت های مراقبت از سالمندان و کمک گرفتن از فناوری برای انجام این کار، با هرچه سالمندتر شدن جمعیت در کشورهای مختلف جهان رو به افزایش است. بانک توسعه آسیایی در گزارشی می گوید تا سال 2050، تنها در آسیا از هر چهارنفر یک نفر بیش از 60 سال سن دارد.

آینده نگر

پس از 15 سال دوری از وطن، گیلیان تی، کارآفرین سنگاپوری تصمیم گرفت برای زندگی در کنار خانواده اش به این کشور برگردد. این بازگشت، همان کاری است که او در گفت وگو با رسانه ها از جمله سی ان بی سی، از آن با عنوان طوفان کامل یاد می کند. سه نفر از نزدیکان خانوادگی اش در سال 2016 با بیماری های مزمن دست و پنجه نرم می کردند. همین باعث شد تی خیلی زود دست به کار شود. کسب وکاری راه انداخت که برای حمایت از بزرگسالانی که به کمک های خاص نیاز داشتند، کار می کرد.  تی می گوید «مثلا اگر لگن شما بشکند، دسترسی به خدمات بهداشت و درمان، از نیازهای فوری شماست. باید خیلی زود خودتان را به متخصص ها برسانید. می توانید به بیمارستان های دولتی بروید یا خصوصی. اما وقتی به خانه برگشتید چه؟ وقتی می خواهید به اجتماع بازگردید باید چه کرد؟ به چه برنامه مراقبتی نیاز دارید؟ باید به تهیه چه چیزهایی فکر کنید؟ باید چیدمان خانه را تغییر بدهید یا تجهیزاتی برای تحرک  بیشتر در خانه بخرید؟» همین پرسش ها بود که کار گیلیان تی را به راه اندازی Homage کشاند. شرکتی که برای تامین نیازهای مددجویان یا به عبارت بهتر بیماران نیازمندبه مراقبت های طولانی مدت کار می کند. ­­

شرکت گیلیان در سال 2017 تاسیس شد. این استارتاپ 45 میلیون دلار سرمایه از سرمایه گذاران به نامی مثل گولدن گیتس ونچرز و هلثکر گروپ جذب کره است. ارزش این استارتاپ اکنون به بیش از 100 میلیون دلار می رسد.

 Homage تنها تجربه این کارآفرین زن و 40 ساله سنگاپوری نیست. او تجربه توسعه نرم افزاری و ساختن برنامه ها را در کارنامه دارد. «موسسان در سر کار: داستان استارتاپ ها در نخستین روزهای زندگی»، کتابی است که جیسیکا لیوینگستون نوشته  و در آن به زندگی گیلیان تی هم پرداخته است. پرسشی که نویسنده در این کتاب تلاش می کند با اشاره به زندگی گیلیان به آن پاسخ بدهد این است :«من چطور از فناوری برای ساختن چیزهایی که مردم بتوانند با اتکای به آن زندگی شان را تغییر دهند، استفاده می کنم؟» در این کتاب درباره شروع کارآفرینی گیلیان تی هم نوشته شده است. او در سال 2013 هم بنیانگذار استارتاپ راکت تریپ در دره سیلیکون بود، وب سایتی که به کسب وکارهای گردشگری در صرفه جویی هزینه ها کمک می کرد. این شرکت توانست 32 میلیون دلار سرمایه جذب کند و نکته مهم سرمایه گذاری 15 میلیون دلاری گوگل ونچرز در این استارتاپ بود. در سال 2020 موندی هولدینگز راکت تریپ را خرید. سی ان بی سی در مطلبی به چهار نکته ای پرداخته که گیلیان تی درباره موفقیت استارتاپ ها به آن اشاره کرده است.

*نکته اول؛ شناسایی بازار

ساختن برنامه ای برای گردشگری و سفر یا خدمات درمانی، تغییری در لازمه هایی که باید برای راه نداختن کسب وکار در نظر بگیرید، ندارد. گیلیان تی می گوید در هر زمینه ای و با هر موضوعی می توانید کار کنید اما نکاتی که باید به آن توجه کنید، در هر کاری یکسان است.  او می گوید «چیزی که باید به طور دقیق بدانید، بازار محصول یا خدمتی که می خواهید عرضه کنید. هزینه ها، رشد و تقاضای محصول یا خدمات و دلایل اثر بخش بر هر یک را شناسایی کنید». Homage در سه بازار خدماتش را عرضه می کند. سنگاپور، مالزی و استرالیا. تی می گوید ویژگی های منحصر به فردی در خدمات آن ها وجود داشته که با مشکلات طرح شده در جامعه ارتباط گرفته است. ارتباطی که باعث شده شرکت آن ها بتواند مشکلات مردم در این جوامع را حل و فصل کند. به گفته مدیر Homage «چیزی که آن را در نظر گرفتیم، کمبود مددکار، روند طبیعی پیر شدن جمعیت در این کشورها و بیماری های مزمن بود. بیماری هایی که به میزان شگفت انگیزی رو به افزایش است و لزوما نه به دلیل بالا رفتن سن وسال، بلکه به دلایل مختلف از جمله توسعه شهرنشینی بروز می کند».

فرصت های مراقبت از سالمندان و کمک گرفتن از فناوری برای انجام این کار، با هرچه سالمندتر شدن جمعیت در کشورهای مختلف جهان رو به افزایش است. بانک توسعه آسیایی در گزارشی می گوید تا سال 2050، تنها در آسیا از هر چهارنفر یک نفر بیش از 60 سال سن دارد. با این وجود گیلیان تی از جمله مدیرانی است که بیش از گسترش بیش از حد کسب وکارش، به عمق بخشیدن به خدمات کسب وکارش فکر می کند.  

گیلیان تی می گوید:«روی همه چیز تمرکز کنید. زمانی که تصمیم می گیرید در دیگر بازارها یا به عبارت بهتر در دیگر کشورها خدمات و محصولات خود را عرضه کنید، به نمای شفافی از آنچه در این بازارها رخ می دهد نیاز دارید. اما در حال حاضرباید بر بازارهای اصلی تمرکز کنید».

*نکته دوم،گروه خوب بسازید

هرچه بیشتر درباره لازمه های راه اندازی کسب وکار و اصول تاسیس استارتاپ ها بدانید خوب است. اما نکته مهم دیگر، این است که کارآفرین باید به مردم توجه کند. تبدیل شدن به لنگری برای مردم برای حل مشکلاتشان  کلید موفقیت کسب وکارهاست. یک دلیل عمده که Homage توانسته در خدمت رسانی به مردم در سه بازار بین المللی خوب عمل کند، همین است. برای گیلیان تی که هیچ تجربه ای در کسب وکارهای خدمات درمانی نداشته، توجه به فراهم کردن بهترین ها برای مشتری کمک کننده بوده است.

تی می گوید :«استفاده از خدمات بهترین متخصصان نکته ای مهم در کار ما بود. ما در مجموعه مان از کسانی برای پرستاری استفاده می کنیم که بیش از 20 سال سابقه در بخش های مختلف درمانی و پزشکی کسب کرده اند. یک نکته با ارزش و مهم در کار که انجامش دادیم، ترکیب مراقبت با کیفیت با محصول و فناوری بود. اینجاست که اهمیت وجود گروهی خوب در کسب وکارتان را درک می کنید. می دانید. من برای انجام کارها به بهترین شکل ممکن تلاش می کنم اما کار بهتر، دعو تبه همکاری از کسانی است که کارها را بسیار بهتر از من انجام می دهند».

*نکته سوم؛ تمرکز بر 100 محصول خوب

کارآفرین شدن آسان نیست. آسیب های اجتماعی و روانی بسیاری سلامتی و زندگی کارآفرینان را تههدید می کند. گیلیان تی می گوید ایزوله شدن و دور افتادن از اجتماع یکی از این آسیب هاست. تی می گوید «این آسیب زمانی جدی تر از که کارافرین زن باشد».

او می گوید« پیام هایی که تلاشی غیرمستقیم برای مسخره کردن شماست را دریافت می کنید. اما این پیام ها امروز کمتر است به این دلیل که به واسطه آنچه که ساخته اید، مورد احترام قرار می گیرید». اما همه چیز از روز اول آسان نیست. گیلیان خاطراتی از روزهای نخستی دارد که کس بوکار او در رسانه های اقتصادی سروصدا کرده بود.  می گوید « یک روز  یکی به من گفت می دانی، من الان متوجه شدم چرا روزنامه ها درباره تو گزارش نوشته اند. دلیلش چشم هایت است. تو چشم های قشنگی داری!».

تجربه دریافت چنین واکنش هایی از طرف همکاران و مخاطبان باعث شده گیلیان هر روز به خود یادآوری کند که باید بیشتر از یک بعد از شخصیتش را تقویت کند. او می گوید « این دیگر برای من مثل ذکر گفتن شده است. من هر روز به خودم می گویم باید هم با اعتماد به نفس ظاهر شوم و هم سوپر شارپ. من فکر می کنم ما کارآفرینان زن مجبوریم برای اثبات نظراتمان بیشتر کار کنیم».

گیلیان تی  در سال های کارآفرینی اش آموخته برای رسیدن به اهدافش گام های بلند بردارد و در بین مردم به آن هایی که اثربخشی بیشتر در کار و زندگی اش دارند، متکی شود. او  می گوید « 100ها مشکل داریم اما نباید از یاد ببریم که 100ها راه حل و محصول خوب هم وجود دارد. شما باید از جنجال ها فاصله بگیرید و با اعتماد به نفس  و قدرت بیشتری در مسیر کارآفرینی حرکت کنید».

گیلیان تی می گوید:«بعضی روزها تحمل دشواری ها سخت است اما منابع تجدید قوا کم نیست. روی گروه تمرکز کنید، و برای رابطه ای سازگارانه، شفاف و ارزشمند با آن ها تلاش کنید. به نظر من این مهم ترین نکته در طی مسیر کارآفرینی است».

*نکته چهارم، نوآوری به اثر بخشی می رسد

نوآوری برای گیلیان تی چه معنایی دارد؟ او در تعریف نوآوری به اثربخشی بر کاربران اشاره می کند. می گوید «ماموریت Homage به آنچه می خواهم نزدیک است و البته برای من بسیار عزیز است. در پایان روز، هیچ حسی بهتر از این نیست که می بینم چیزی ساخته ام که در بهبود زندگی مردم موثر است». از سال 2017 Homage بیش از یک میلیون ساعت خدمات مددجویی را با کمک 15 هزار نیروی کار حرفه ای در سه کشور عرضه کرده است. پس از 2 سال،Homage  توانست در بازار مالزی و استرالیا  به رشد 700 درصدی در سال برسد. گیلیان تی می گوید «ساختن برنامه ای که به تحرک بیشتر مردم کمک کند و تبدیل آن به کسب وکاری که امروز می بینید، برای من هیجان برانگیز است. تو نیکی می کن و در دجله انداز، که ایزد در بیابانت دهد باز!

 

 

 

 

 

 

 

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام