سیاست نفتی چین تغییر می کند؟

جایگزینی نفت روسیه با ایران

...

به گفته منابع بازار و ردیاب‌های کشتی، واردکنندگان نفت در چین به طور معمول بشکه‌های نفت خام ایران را به‌عنوان «نمینا»ی مالزی، مخلوط قیر، بشکه‌هایی از عمان و زاکوم علیا گزارش می‌دهند

منیش پاراشار/ منبع: اس اند پی گلوبال/ ترجمه:آینده نگر

پالایشگاه‌های مستقل چین ممکن است قصد داشته باشند از ریسک احتمالی دور بمانند و از خریداری کردن بشکه‌های ایران در کوتاه‌مدت پس از مجموعه جدیدی از تحریم‌های اعمال‌شده توسط مقامات آمریکایی خودداری کنند. در دسترس بودن فراوان محموله‌های روسیه با تخفیف و ذخایر قوی داخلی، پر کردن جای خالی نفت ایران را آسان‌تر می‌کند.
با توجه به اینکه پالایشگاه‌های مستقل چین در شاندونگ در حال ازسرگیری تصاحب اورال روسیه هستند - اولین محموله پس از نوامبر 2021 که در اوایل ژوئن وارد شد و حداقل هشت مورد دیگر در اواخر این ماه وارد می‌شود- منابع تجاری گفتند پالایشگاه‌ها شروع به ارزیابی محموله‌های روسی با قیمت مناسب و مقایسه با ریسک مرتبط با نفت ایران کرده‌اند..
یک منبع بازرگانی آگاه دراین‏باره گفت: فروش بشکه‌های نفت ایران در مقایسه با یک هفته گذشته دشوار شده است. شنیده‌ایم محموله‌هایی بدون یافتن خریدار در بنادر شاندونگ ذخیره شده است.
مقامات آمریکا در 25 می تحریم‌های جدیدی را علیه چندین فرد و نهاد درگیر در یک شبکه بین‏المللی قاچاق نفت و پولشویی اعلام کردند که به ایران اجازه داده بودند تحریم‌های نفتی را دور بزند.
بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، تحریم‌ها برای خرید نفت از ایران برای شرکت انرژی چین هائوکون انرژی مستقر در هنگ‌کنگ، زیرمجموعه گروه انرژی هائوکون در پکن و همچنین شرکت پتروشیمی فوجی ژوشان چین، یک شرکت تابعه تمدید شد. سرمایه‏گذاری مشترک بین شرکت‌های انرژی ایران و چین به نام پتروچاینا پارس هم تحریم شد. پتروشیمی شاندونگ سی راست چین به فهرست تحریم‌های اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‏داری اضافه شد.
پتروشیمی شاندونگ سی رایت که با نام پتروشیمی هایو نیز شناخته می‌شود، یک پالایشگاه مستقل در استان شاندونگ چین است، در حالی که بقیه شرکت‌های تجاری هستند که بشکه‌های نفت خام ایران را برای پالایشگاه‌های مستقل چین وارد می‌کنند.

سنجیدن ریسک
منابع بازار گفتند از آنجایی که پالایشگاه‌های مستقل کنار کشیدند و موضع محتاطانه‌ای در خرید نفت ایران اتخاذ کردند، کاهش قیمت بشکه‌ای نفت ایران در برابر قراردادهای آتی ICE برنت را از 6 تا 7 دلار در هر بشکه بر مبنای DDU  در شاندونگ به حدود 8 دلار در هر بشکه افزایش داد.
یک تحلیل‏گر مستقر در پکن گفت: «از آنجایی که قیمت سایر نفت‏های خام معمولی افزایش پیدا کرده در حالی که تقاضای داخلی هنوز بهبود پیدا نکرده، پالایشگاه‌ها باید با مصرف نفت‌های ارزان‏قیمت، از جمله نفت خام ایران و روسیه، هزینه‌های خود را کاهش دهند.»
داده‌های S&P Global Commodity Insights نشان می‌دهد که در ژانویه تا آوریل، حدود 9.38 میلیون تن محموله نفت خام ایران به استان شاندونگ تحویل داده شده است که بیش از دو برابر 4.5 میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته بود.
به گفته منابع بازار و ردیاب‌های کشتی، واردکنندگان نفت در چین به طور معمول این بشکه‌های نفت خام ایران را به‌عنوان «نمینا»ی مالزی، مخلوط قیر، عمان و زاکوم علیا گزارش می‌دهند.
یک تحلیل‏گر مستقر در شاندونگ گفت: زمانی که کانون توجهات از آخرین تحریم‌ها دور شود، خانه‌های تجاری جدید برای عرضه نفت خام ایران افزایش خواهند یافت.
منابع در پالایشگاه‌های مستقل گفتند، بشکه‌های ایرانی همچنان تقاضای خریداران عادی در بخش مستقل هستند، زیرا این بشکه‌ها علاوه بر اورال و ESPO روسیه، یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین بشکه‌های موجودند.
تاجران گفتند که تحریم‌ها بر روی پتروشیمی شاندونگ سی راست چین به پالایشگاه‌های مستقل یادآوری می‌کند که از پرداخت مستقیم به شرکت‌های موجود در لیست تحریم OFAC خودداری کنند.
پالایشگاه‌های مستقل در چین به جای آن به طور مستقیم به شرکت‌های تجاری یا واردکنندگان و تأمین‏کنندگان باسابقه ایرانی پرداخت می‌کنند.

افزایش جریان نفت روسیه
پالایشگاه‌های مستقل در چین جریان نفت اورال را در نوامبر 2021 به دلیل عرضه‌های جایگزین با قیمت رقابتی‌تر متوقف کردند و متعاقباً با وجود کاهش شدید قیمت اورال در مقایسه با بقیه نفت‌ها، پس از تهاجم روسیه به اوکراین در اواخر فوریه، خرید خود را تا اواخر آوریل متوقف کردند.
منابع بازار گفتند، در اواخر آوریل، محموله‌های اورال برای تحویل در اواخر ماه می یا اوایل ژوئن با تخفیف حدود 5 تا 6 دلار در هر بشکه معامله می‌شد تا قیمت‌های آتی نفت برنت ICE بر اساس DES شاندونگ را تعیین کند.
از 9 محموله نفت خام روسیه که بالغ بر 880هزار میلیون تن است و قرار است به زودی به شاندونگ برسد، شش محموله به بندر چینگدائو، دو محموله به یانتای و بقیه به سمت ریژائو می‌روند.
داده‌های S&P Global نشان می‌دهد که حجم واردات تا ژوئن نزدیک به کل واردات اورال توسط بخش مستقل پالایش چین در سال 2021، 925هزار تن است. پالایشگاه‌های مستقل در سال 2020، 5.14 میلیون تن اورال وارد کردند.

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام