محمدرضا طلایی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران عنوان کرد

مراکز تجاری ایران، پل ارتباطی آینده تعاملات با شرکت‌های بین‌المللی

...

ایجاد و فعال‌سازی مراکز تجاری ایران در کشورهای هدف، سیاستی است که دولت‌ها در ایران همواره از آن صحبت به میان آورده‌اند و تصمیم‌گیران سیاست تجارت خارجی، آن را در اولویت برنامه‌های برون مرزی دستگاه اجرایی خود دانسته‌اند.

 از این مراکز، به عنوان پایگاهی برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی بنگاه‌ها در ایران با شرکای تجاری خود در کشورهای هدف یاد می‌شود. با این حال، طی سال‌های گذشته تعداد اندک‌شماری از آنچه که به عنوان مراکز تجاری توصیف می‌شود، در دیگر کشورها به بهره‌برداری رسیده در حالی که برخی از مراکز تجاری نیز به‌رغم مصوبه دولت، طرح آن همچنان روی کاغذ مانده‌است.

در دولت سیزدهم، به نظر می‌رسد که سازمان توسعه تجارت ایران عزم جدی برای توسعه مراکز تجاری ایران دارد و آنطور که علیرضا پیمان‌پاک، چندی پیش و در جلسه اخیر هیات نمایندگان اتاق تهران اعلام کرد، تاکنون هفت مرکز تجاری از سوی ایران در کشورهای مختلف به بهره‌برداری رسیده و این سازمان به دنبال آن است تا با مشارکت بخش‌خصوصی، تعداد این مراکز را که می‌تواند سکوی جهش صادرات غیرنفتی ایران باشد، افزایش دهد.

معاون وزیر صمت همچنین در آن نشست، از مراکز تجاری به عنوان سفارتخانه‌های تجاری ایران یاد کرد و نشان داد که او توجه جدی به توسعه این بخش از پایگاه‌های تجاری کشور دارد.

در همین رابطه، محمدرضا طلایی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران که ریاست مرکز تجاری ایران در امارات را نیز برعهده دارد، معتقد است که مراکز تجاری نقش پررنگی در توسعه کسب‌و‌کار بنگاه‌های ایرانی در عرصه بین‌المللی دارد. با این حال، به گفته این فعال اقتصادی، اداره مراکز تجاری توسط بخش‌خصوصی، کارآمدی و ظرفیت‌سازی این حوزه برای گسترش مناسبات اقتصادی ایران با کشورهای هدف را دو چندان خواهد کرد.

طلایی با بیان اینکه، از مجرای مراکز تجاری، مسیر تعامل و ارتباط میان بخش‌خصوصی از ایران با همتایان خود در دیگر کشورها هموارتر می‌شود، تصریح کرد که توسط این مراکز، بخش عمده‌ای از روندهای مرتبط با حوزه تجارت خارجی که از سوی سفارت‌خانه‌ها و بخش دولتی ممکن است به کندی پیش رود، تسریع و تسهیل می‌شود، از این رو، کارایی مراکز تجاری را می‌توان به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، در حد و اندازه سفارت‌خانه‌های تجاری برای توسعه تعاملات اقتصادی کشور قلمداد کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین، معتقد است به دلیل آنکه مراکز تجاری ایران در دیگر کشور، از ردیف بودجه دولتی برای توسعه این پایگاه‌های تجاری برخوردار نیستند، اداره آن از سوی بخش خصوصی باید بر مبنای هدایت یک بنگاه اقتصادی صورت گیرد و با تدوین برنامه‌های کارآمد و هوشمندسازی خدماتی که این مراکز به متقاضیان ارائه می‌دهند، کسب درآمد کرده، از این رو اداره مراکز تجاری توسط بخش‌خصوصی، با توجه به تلاش برای کسب نقدینگی لازم، منجر به ارائه خدمات متنوع و به‌روز در عرصه‌های تجاری به بنگاه‌ها می‌شود.

وی در همین رابطه، به مرکز تجاری ایران در امارات اشاره کرد که طی دی‌ماه سال گذشته توسط رئیس سازمان توسعه تجارت افتتاح و شروع به کار کرد و طی همان سال نیز با حضور وزیر صنعت،معدن و تجارت، رویداد اقتصادی ایران و امارات در این مرکز برگزار شد.

رئیس مرکز تجاری ایران در دبی، با این توضیح که پایه و اساس ارائه خدمات‌دهی این مرکز بر روندهای فناوری اطلاعات قرار گرفته‌است، از مرکز تجاری ایران در امارات به عنوان اولین مرکز تجاری هیبریدی ایران در خارج از کشور یاد کرد و افزود که خدمات متنوع تجاری در این مرکز، به صورت مجازی و حضوری صورت می‌گیرد.

طلایی از امارات به عنوان یکی از کشورهای تاثیرگذار در روابط اقتصادی و تجاری ایران با جهان یاد کرد و یادآور شد که در حال حاضر، در مرکز تجاری ایران در امارات، خدماتی از جمله کمک برای ثبت شرکت‌های ایرانی در امارات و مطالعه بازار برای ورود بنگاه‌ها به این کشور، ارائه می‌شود و شرکت‌های علاقمند به حضور در این بازار، می‌توانند در مرکز تجاری ایران در دبی، از فضای فیزیکی و میز کار برای ارتباط با شرکت‌های بین‌المللی استفاده کنند.

 

 

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام

مطالب مرتبط