خرده‌ فروشی آنلاین هنوز در ایران و جهان طرفدار چندانی ندارد

دو راهی خرید آنلاین یا خرید حضوری

...

اما سوال اصلی این است که چرا باوجود توسعه تکنولوژی همچنان سهم خرید حضوری با فاصله زیادی از خرید آنلاین بیشتر است؟

 

دوره کرونا با همه چالش ها و بحران های جدی خود به خصوص جان باختن چند میلیون نفر در سراسر جهان ویژگی های مفیدی هم داشت که یکی از مهم ترین آن توسعه زندگی آنلاین بود و در این بین فرصت مناسبی برای خرید آنلاین و توجه افراد در جهان به خرید آنلاین جلب شد و البته با موج گسترده ای از رشد خرید آنلاین در جهان رو به رو شدیم؛ اما با وجود همه این رشد چند درصد خرده فروشی در سطح جهان از طریق روش های آنلاین صورت می گیرد؟ و آیا خرده فروشی آنلاین به نقطه ای رسیده است که بتواند با خرید و فروش حضوری رقابت کند؟ پاسخ این سوال باوجود رشد چشم گیر خرید آنلاین در دوره پاندمی کرونا در بیشتر کشورهای جهان از جمله ایران؛ خیر است زیرا همچنان با فاصله بسیار زیاد مردم جهان علاقه به خرید حضوری انواع کالاها از جمله کالاهای خرده فروشی دارند تا خرید آنلاین و در واقع خرید حضوری را همچنان به خرید آنلاین ترجیح می دهند. براساس آمارهای جهانی سهم چین و کره جنوبی به عنوان نخستین کشورهایی که مردم شان علاقه مند به خرید آنلاین خرده فروشی در جهان هستند تنها 30 درصد است و همچنان در این کشورها 70 درصد مردم علاقه مند به خرید خرده فروشی حضور هستند. بعد از چین و کره جنوبی طبق آمارهای جهانی سهم خرده فروشی آنلاین، بریتانیا با 28 درصد، آمریکا با 20 درصد، استرالیا با 16 درصد، آلمان با 14 درصد، فرانسه با 13 درصد، ژاپن با 11 درصد و روسیه و ترکیه با 9درصد قرار دارند. همچنین طبق آمارهای جهانی و گزارشی که هفته گذشته دیجی کالا به عنوان بزرگترین فروشگاه خرده فروشی آنلاین در ایران منتشر کرد سهم ایران هم از خرده فروشی آنلاین بسیار کم و در حد 4 درصد است. البته طبق گزارش دیجی کالا میزان خرید آنلاین خرده فروشی در ایران نسبت به سال گذشته حدود 60 درصد رشد داشته است که یکی از اصلی ترین دلایل آن می تواند کرونا باشد.

اما سوال اصلی این است که چرا باوجود توسعه تکنولوژی همچنان سهم خرید حضوری با فاصله زیادی از خرید آنلاین بیشتر است؟ به اعتقاد کارشناسان دیجیتال مارکتینگ امنیت و حریم خصوصی و بی اعتمادی درصد زیادی از مردم جهان به خرید آنلاین در کنار قالب بودن نگاه سنتی نسبت به خرید و نگاه مدرن و همچنین نبود زیرساخت مناسب در بسیاری از کشورهای جهان باعث شده که هنوز خرید حضوری خرده فروشی فاصله بسیار زیادی از خرید آنلاین خرده فروشی داشته باشد.

به اعتقاد کارشناسان دیجیتال مارکتینگ در ایران هم مهم ترین دلایل بی علاقگی مردم نسبت به خرید خرده فروشی آنلاین به بی اعتمادی به سیستم های پرداخت الکترونیک، سخت و پیچیده بودن داشتن حساب آنلاین بانکی، نبود زیرساخت های مناسب و همچنین محدودیت های سرویس دهی باز می گردد نکاتی که باعث شده باوجود اینکه حدود 15 سال از شروع راه اندازی فروشگاه های آنلاین در ایران می گذرد همچنان خرید و فروش آنلاین سهم چندانی درسبد بازار خرید و فروش کالا نداشته باشند.

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام