صادرات نفت روسیه از زمان اعمال تحریم ها افزایش یافته است
چرا نفت به بالای 120 دلار در هر بشکه برگشت؟
1401/03/11
420
این مطلب را به اشتراک بگذارید
تاکنون صادرات نفت روسیه حتی با وجود تحریم ها افزایش یافته است. به گفته تحلیلگران بانک جیپی مورگان، صادرات نفت خام روسیه از زمان حمله به اوکراین افزایش یافته است. بخش اعظم آن به هند رفته است، هندی که خود تحریمی را اعمال نکرده است.
در دهه 1970، کشورهای عربی از سلاح تحریم نفتی استفاده کردند تا دولت های غربی را به دلیل حمایت از اسرائیل مجازات کنند. 30 ام ماه می، سران 27 دولت عضو اتحادیه اروپا توافق کردند که از این سلاح را به عنوان بخشی از آخرین دور تحریم ها علیه روسیه پس از تهاجم روسیه به اوکراین به نفع خود استفاده کنند. این بسته تحریمی علاوه بر قطع Sberbank، بزرگترین بانک روسیه از سیستم پرداخت سریع مرزی، خرید نفت خام روسیه و محصولات نفتی پالایش شده مانند گازوئیل را تا پایان سال ممنوع خواهد کرد. اتحادیه اروپا گفت که یک معافیت موقت نفتی از طریق خطوط لوله تحویل داده شده، وجود خواهد داشت. قیمت نفت خام برنت براساس اخبار منتشر شده به بالای 120 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین سطح از ماه مارس تاکنون است. اکونومیست گزارشی درباره بازار نفت منتشر کرده است.
در اصل، این تصمیم بسیار مهم است. علاوه بر اینکه نشان دهنده وحدت و تمایل این بلوک برای تحمل درد اقتصادی برای مجازات روسیه است، یکی از معدود روابط تجاری باقی مانده با کرملین را قطع می کند. این وضعیت همچنین یکی از پرسودترین منابع درآمد ارزی روسیه را به خطر می اندازد. اتحادیه اروپا بزرگترین بازار نفت خام روسیه است که حدود نیمی از صادرات نفت این کشور را خریداری می کند.
با این حال دلایلی وجود دارد که باعث می شود نسبت به اینکه این اقدام، کرملین را از مقدار زیادی ارز خارجی محروم کند، شک کرد. برای شروع، تحریم فقط در مورد نفت دریایی که از طریق نفتکش ها حمل می شود، اعمال می شود. این بهای اتحاد است: مستثنی کردن نفت تحویلی از طریق خط لوله برای یافتن مصالحه ای با مجارستان ضروری است، مجارستانی که هم نسبت به بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به روسیه دلسوزتر است و هم به شدت به خط لوله دروژبا (به زبان روسیه یعنی «دوستی») که مربوط به دوران شوروی است، وابسته است. مجارستان حدود 65 درصد از نفت خام خود را از روسیه وارد می کند. نفت دریایی سهم مشابهی از واردات اروپا از روسیه را تشکیل می دهد. اما این ممنوعیت احتمالا تاثیر محدودی بر بازار نفت خواهد داشت. بسیاری از نفتکش ها در حال حاضر در بخش هایی از غرب به اصطلاح درگیر خود تحریمی شده اند. کارگران بارانداز از تخلیه کشتی های حامل محموله های روسی خودداری کرده اند و شرکت های بزرگ نفتی نگران آسیب رسیدن به شهرت خود با پذیرش این محموله ها هستند. سرمایه داران غربی از نوشتن قراردادهای بیمه عقب نشینی می کنند. اگرچه شرکت های بیمه دریایی مستقر در کشورهای متحد روسیه می توانند تا حدی این ماجرا را جایگزین کنند، اما آنها شرکت های خیلی بزرگ و پولداری نیستند.
تاکنون صادرات نفت روسیه حتی با وجود تحریم ها افزایش یافته است. به گفته تحلیلگران بانک جیپی مورگان، صادرات نفت خام روسیه از زمان حمله به اوکراین افزایش یافته است. بخش اعظم آن به هند رفته است، هندی که خود تحریمی را اعمال نکرده است.
سوال دیگری که مطرح می شود این است که آیا اروپا در نهایت خطوط لوله نفتی روسیه را تحریم خواهد کرد؟ لهستان و آلمان گفته اند که واردات از طریق خط لوله دروژبا را متوقف خواهند کرد.
نظر خود را بنویسید