5 خودرو در بورس کالا عرضه می شود

خودرو وارد تالار بورس شد

...

کارشناسان بازار سرمایه در واکنش به فروش 103 خودرو در نخستین روز عرضه خودرو معتقدند در عرضه‌های بعدی شاهد حضور بیشتر خریداران خواهیم بود

دو روز بعد از اینکه برای نخستین بار فروش خودرو در بورس کالا کلید خورد حالا مدیران بورس کالا در اطلاعیه ای از عرضع 5 محصول جدید در این بازار خبر داده اند. بورس کالا در حالی برای اولین بار درهای خود را روی خودروسازان برای فروش باز کرد که در اولین تجربه 103 دستگاه خودروی کارا تک ‌کابین و دوکابین بهمن ‌موتور معامله شد و همین انگیزه های جدیدی را برای عرضه 5 محصول جدید در این بازار به وجود آورد. روز چهارشنبه برای نخستین بار شرکت بهمن‌ موتور دو محصول خود، شامل وانت کارا تک‌ کابین و دوکابین را در بورس‌ کالا عرضه کرد. در جریان این عرضه، ۴۵ کارای تک‌کابین به قیمت ۲۹۱ میلیون‌ تومان و ۵۸ کارای دوکابین به قیمت ۳۰۱ میلیون تومان فروخته شد.

خودروهای معامله شده ۱۰ میلیون تومان نسبت به بازار آزاد کمتر قیمت خورد. به‌ دنبال معامله موفق این دو محصول، بورس ‌کالا از پذیرش خودروهای سواری جک جی 4(JAC-J4)، جک اس 5 (JAC-S5) و وانت کی‌ام سی (KMC-T8) از تولیدات کرمان موتور و همچنین 2خودروی فیدلیتی و دیگنیتی از تولیدات شرکت بهمن‌موتور خبر داد. کرمان موتور متعهد شده حداقل ۷۰ درصد از کل تولید سالانه خود را در بورس‌کالا عرضه کند. بر همین اساس این شرکت سالانه ۹۴۵۰ دستگاه جک جی 4 (JAC-J4)، 6160 دستگاه جک اس 5(JAC-S5) و هزار دستگاه وانت کی‌ام سی(KMC-T8) را در بورس‌کالا عرضه می‌کند. در مورد خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی حداقل عرضه به‌ترتیب ۴‌هزار و یک هزار دستگاه درنظر گرفته شده است. در تمام این محصولات تولیدکننده به رعایت تناوب عرضه حداقل یک‌بار در ماه، ملزم شده است.

کارشناسان بازار سرمایه در واکنش به فروش 103 خودرو در نخستین روز عرضه خودرو معتقدند در عرضه‌های بعدی شاهد حضور بیشتر خریداران خواهیم بود زیرا به ‌نظر می‌رسد افراد زیادی موفق به دریافت کد معاملاتی نشده‌اند و در عرضه‌های بعدی با آشنایی کامل از روند خرید خودرو از بورس با رشد حجم معاملات روبه‌ رو می‌شویم.همچنین کارشناسان معتقدند با تداوم عرضه‌ خودرو در بورس‌ کالا و ورود متقاضیان قیمت‌ها نسبت به قیمت فعلی بازار متعادل‌تر خواهد شد.

در اسفند سال گذشته هم جواد فلاح مدیر توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران از طراحی یک مدل جدید برای عرضه خودرو در بستر این بورس خبر داده و گفته بود: «تاکنون خودروی نو در کشور، مخصوصا در سال های اخیر، توسط دولت قیمت گذاری شده است و تولیدکنندگان بر اساس قیمتی که دولت تعیین کرده خودرو را عرضه کرده اند. بر این اساس خودرو در بازارهای دست دوم با قیمت‌های بسیار متفاوت با قیمتی که توسط خودروساز عرضه می شود، مورد معامله قرار گرفته و این مدل معاملاتی به دلیل صف تقاضایی که ایجاد کرده است باعث شده توسط قرعه کشی مشخص شود چه افرادی صاحب خودروهایی شوند که اختلاف قیمت شدیدی با بازار دارند.» او همچنین در مورد مدلی که در بورس کالا برای عرضه خودرو طراحی شده است گفته بود:« یکی از مدل هایی که در بورس کالا مطرح شده این است که خودرو در بورس کالا عرضه شود و کشف قیمت بر اساس مکانیسم بازار و عرضه و تقاضا اتفاق بیفتد. برای این مدل، می‌توان از قراردادهای سلف استاندارد بهره برد. یعنی خودروساز، خودروی خود را در قالب قرارداد سلف عرضه کند. قاعدتا برخی عرضه ها می تواند در قابل سلف کوتاه مدت و برخی سلف بلندمدت باشد. خریدار نیز خودرو را در قالب قرارداد سلف پیش خرید می‌کند و در زمان سررسید قرارداد، خودرو را از خودروساز تحویل می ‌گیرد. از زمانی هم که خودرو در بورس معامله و خریدار مشخص میشود، تا زمان سررسید می‌توان از امکان بازار ثانویه استفاده کرد که اگر فردی که خودرو را خریداری کرده است تمایل داشته باشد آن را در بازار ثانویه به شخص دیگری بفروشد، بتواند این معامله را انجام دهد.»

لینک کوتاه: https://news.tccim.ir/?73051

نظر خود را بنویسید

ارسال پیام