تحلیل کامران ندری، اقتصاددان از وضعیت خصوصی سازی ها و واگذاری ها در سال 1401
واگذاری سهام، خصوصی سازی واقعی نیست
1401/02/10
421
این مطلب را به اشتراک بگذارید
به طوری کلی بازار سهام در کشور ما با مشکلاتی همراه است. حتی اگر سهام دولت در ایران خودرو و سایپا در بورس عرضه شود، ممکن است مردم و تعداد زیادی از معامله گران آن را خریداری کنند، اما این شیوه هم خصوصی سازی واقعی نیست. در واقع این روش تنها واگذاری سهام است و به درآمد برای دولت تبدیل می شود و مدیریت و شکل و روش به همان مدل قبلی خواهد بود.
هیأت واگذاری، فهرست جدید خصوصیسازی برای سال 1401 را تصویب کرد. آنطور که از گزارش ها و اخبار برمی آید، در این فهرست نام شرکتهای ایران خودرو و سایپا که زیان انباشته آنها از مرز 100هزار میلیارد تومان عبور کرده هم دیده میشود. از طرفی هم عضو ناظر مجلس در هیأت واگذاری بنگاههای دولتی گفته در این جلسه لیست واگذاریها بر اساس یک روند جدید بسته شد و شرکتهایی از جمله ایران خودرو و سایپا در لیست واگذاریهای ۱۴۰۱ قرار گرفتند.
اینکه ایران خودرو و سایپا می توانند در لیست واگذاری ها قرار داشته باشند، امکان پذیر است. اما باید زیان انباشته و بدهی های این شرکت ها دقیق بررسی شود. اگر زیان انباشته بیشتر از سرمایه آنها باشد، گمان نمی کنم که بتوانند در بازار سهامشان را واگذار کنند. بنابراین اگر آنها متقاضی خریدی داشته باشند، باید خارج از تشریفات بازار سهام باشد و با مسئولان امر مذاکره کنند و یه قیمتی به توافق برسند و بدهی های این شرکت ها را قبول کنن. همچنین مساله پرداخت حقوق کارکنان این شرکت ها هم مطرح است. همانطور که می دانید، ایران خودرو و سایپا با تراکم نیروی انسانی مواجهند و باید تکلیف نیروی انسانی مشخص شود، نمی شود به یکباره نیروی انسانی آنها را از کار بیکار کرد.
بنابراین باید شرایط خاصی برای واگذاری و قیمت این دو شرکت در نظر گرفت. تجربه سال های قبل هم نشان می دهد بعید به نظر می رسد با این کیفیت که مطرح کردم این شرکت ها واگذار شوند. دو طرف باید مذاکرات دقیق داشته باشند و صورت های مالی شفاف شود و میزان بدهی مشخص باشد. بعد هم دولت یا بخش عمومی غیردولتی که الان مسئولیت این شرکت ها را برعهده دارد، نمی توانند به همین شکل و بدون توجه به کارکنان این شرکت ها را واگذار کنند. در غیر این صورت دوباره ماجرا هفت تپه رخ می دهد و دولت مجبور می شود، آن را پس بگیرد.
به طوری کلی بازار سهام در کشور ما با مشکلاتی همراه است. حتی اگر سهام دولت در ایران خودرو و سایپا در بورس عرضه شود، ممکن است مردم و تعداد زیادی از معامله گران آن را خریداری کنند، اما این شیوه هم خصوصی سازی واقعی نیست. در واقع این روش تنها واگذاری سهام است و به درآمد برای دولت تبدیل می شود و مدیریت و شکل و روش به همان مدل قبلی خواهد بود.
با اطلاعاتی و اخباری که ما داریم که همه آن هم کلی است و جزییات ندارد، بعید می دانم که تحول خاصی در مدیریت این شرکت ها رخ دهد. فقط ممکن است بخشی از سهام به معامله گران عرضه شود بدون اینکه روی نحوه مدیریت تاثیری داشته باشد، بنابراین خصوصی سازی به معنای واقعی آن تحقق پیدا نخواهد کرد.
نظر خود را بنویسید